جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 66992 18:55 1396/05/25
«حمل و نقل» نقطه قوت ،«مسکن» روی لبه تیغ

«حمل و نقل» نقطه قوت ،«مسکن» روی لبه تیغ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«حمل و نقل» نقطه قوت ،«مسکن» روی لبه تیغ

«حمل و نقل» نقطه قوت ،«مسکن» روی لبه تیغ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

موافقان و مخالفان درباره ابقای آخوندی چه می گویند؟

گروه امورزیربنایی-رییس جمهور سه شنبه گذشته کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم را برای تصدی وزارتخانه های مختلف با ارسال نامه ای به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که از میان ۱۷ وزیر پیشنهادی ، ۸ وزیر از مهره های اصلی اقتصاد کشور به حساب می آیند. حال با گذشت یک هفته از معرفی هیات دولت آینده به بهارستان نشینان، از روز سه شنبه ۲۴ مرداد ماه مراحل رای اعتماد وزرا با شنیدن نطق های موافقان و مخالفان و همچنین سخنرانی وزرای پیشنهادی در چند جلسه صبح و عصر صحن علنی آغاز شده است. در این میان نام «عباس آخوندی» هم به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت دوزادهم به چشم می خورد. وی در دولت یازدهم با همین سمت در تیم اقتصادی هیات وزرا حضور داشت. اولین پست اجرایی اخوندی در سن ٢٢سالگی بود به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی درآمد.۳۶سال داشت که قبای وزارت راه و شهرسازی را بر تن کرد. در سمت های مختلف و متعددی از جمله قائم مقامی سازمان صدا و سیما، معاونت وزارت کشور، ریاست بنیاد مسکن و... مدیریت کرده است.در سال ١٣٩٢ توانست با ۱۵۹ رای موافق در مجلس، وزیر راه و شهرسازی شود. وی درحوزه حمل و نقل عملکردهای قابل قبولی داشته که شاه بیت اقدامات آخوندی در این حوزه، انعقاد قرارداد ٢٠٠ فروند هواپیمای جدید بدون ضمانت های دولتی و از طریق فاینانس بوده که تاکنون ٧ فروند از این هواپیماها وارد ناوگان هوایی کشور شده است. همچنین در بخش مسکن هم مهمترین اقدام وی، ٨ برابر کردن سقف تسهیلات خرید مسکن بوده است. رییس جمهور اما در جریان سخنرانی در صحن علنی مجلس با بیان این‌که آخوندی در دولت یازدهم مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشت، در خصوص وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم اظهار کرد:‌آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند البته در بخش مسکن ما نتوانستیم به توافق نهایی با یکدیگر برسیم و در دولت دوازدهم اولین چیزی که از ایشان به جد خواهم خواست مسئله مسکن است. روحانی با بیان این‌که معتقدم مسکن از طریق خاصی و با کمک بخش خصوصی قابل حل است، افزود: مهم‌ترین میدان حل مسکن بافت‌های فرسوده است. در بافت فرسوده باید کار کنیم. اینکه می‌رویم در بیابانی نه آب و نه برق است مسکن ایجاد می‌کنیم مشکلاتی ایجاد می‌شود در حالی که در بافت فرسوده هم مدرسه هم آیت‌اله هم آب هم مسجد و هم برق وجود دارد. وی ادامه داد: چند ساختمان کهنه است که می‌سازیم هم ساکنین قبل از آن استفاده می‌کنند و هم اینکه افرادی که مسکن می‌خواهند از آن استفاده می‌کنند. بنده از اولین روز دولت یازدهم به ایشان تأکیداً گفتم که نظر من این است که مسکن از طریق بافت فرسوده حل خواهد شد. ایشان نظرات دیگری داشت که دنبال هم کرد اما آنچه که من از ایشان می‌خواهم مسئله مسکن است.

حمایت قاطع وکلای مردم از آخوندی

پس از اعلام اسامی و برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس، نمایندگان خانه ملت با بررسی کارنامه و برنامه‌های وزرا، اقدام به اظهارنظر درباره عملکرد وزاری پیشنهادی کردند که دیدگاه‌های بیش از ۲۰ نماینده مجلس درباره عملکرد عباس آخوندی حاکی از همراهی با وی برای حضور در کابینه دولت دوزادهم بود. بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به معرفی دوباره آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی، تصریح کرد: آقای آخوندی در حوزه های مختلف اعم از راه، حمل و نقل و غیره عملکرد قابل دفاعی داشته است.

تابش: انتقادها از «آخوندی» از سر ناآگاهی است

نایب رییس فراکسیون امید با بیان اینکه انتقادها از عملکرد «عباس آخوندی» از سر ناآگاهی است، گفت: آخوندی را مدیر متخصص در حوزه کاری خود و صاحبنظر در هیات دولت می دانم. محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: آخوندی مدیری است که هم در حوزه وزارتی خود تخصص دارد و هم به عنوان فردی که باید در هیات دولت کشور را اداره کند، صاحبنظر است.

لاهوتی: عملکرد آخوندی در حوزه حمل‌ونقل بی‌سابقه بود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس به آخوندی اعتماد می کند و موافق ابقای وی در دولت دوازدهم است، گفت: باید نقد منصفانه به عملکرد وزیر راه و شهرسازی داشت و عملکرد آخوندی در حوزه حمل و نقل و ترابری بی سابقه بوده است. لاهوتی با اشاره به نوسازی ناوگان هوایی در دولت یازدهم اظهار داشت: پس از برجام تحول عظیمی در صنعت هوایی کشورمان رخ داد به طوری که توانستیم با شرکت‌های بزرگ هواپیماساز قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما منعقد کنیم که تاکنون ۷ فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان هواپیمایی کشورمان شده است. بر اساس گزارش منتشر شده در وزارت راه و شهرسازی، اعضای تشکل ها و انجمن های صنفی، اتحادیه ها، سندیکاها و سازمان های مردم نهاد، ضمن حمایت از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم نیز در بیانیه های جداگانه به رئیس و نمایندگان مجلس خواستار حضور مجدد عباس آخوندی در کابینه دولت دوازدهم شدند. موسسه احیاگران بافت استرآباد و دفتر بهسازی و احیای بافت تاریخی گرگان، انجمن صنایع ریلی، انجمن طراحان‌ شهری ‌ایران، انجمن دوستداران یادمان‌های ماندگار، انجمن شرکت‌های راهسازی ایران، انجمن تخصصی میراث‌ فرهنگی کشور و انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران با صدور بیانیه‌ای از رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم، حمایت کردند. همچنین انجمن شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی استان اردبیل، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران، اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل و نقل بار کشور، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست آذربایجان غربی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور و اعضای اتحادیه صنایع‌ هوایی ‌و ‌فضایی ایران با صدور بیانیه‌ای حمایت خود از عملکرد وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم اعلام کردند.

بعید است آخوندی اشتباهات خود را اصلاح کند

یک کارشناس اقتصادی نیز در انتقاد به عملکرد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: آخوندی می‌خواهد به کار شرکت خصوصی خود هم برسد. بالاخره ایشان یک کارتل عظیم ساخت و ساز دارد و برنامه‌اش را طوری تنظیم می‌کند که برایش مشغله تمام وقت ایجاد نکند و به کار شخصی‌اش برسد. مهدیار اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو در مورد معرفی مجدد آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی گفت:من بسیار متاسفم که مجددا آقای آخوندی معرفی شدند. وقتی فردی که اینقدر ناتوان است می‌تواند رای اعتماد بگیرد واقعا تاسف‌بار است و بنده امیدی ندارم که ایشان اشتباهات دوره ۴ ساله خود را در دولت بعدی اصلاح کند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |