شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 80120 19:20 1397/01/18
تاسیس شهرک صنعتی ایران و ترکیه دوباره کلید خورد

تاسیس شهرک صنعتی ایران و ترکیه دوباره کلید خورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
تاسیس شهرک صنعتی ایران و ترکیه دوباره کلید خورد

تاسیس شهرک صنعتی ایران و ترکیه دوباره کلید خورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مذاکرات ۹ ساله در آستانه تحقق

مهدی زاهدی-داستان تاسیس شهرک صنعتی  مشترک میان ایران و ترکیه ماجرای دور و درازی دارد، ایجاد شهرک صنعتی مشترک مرزی بین ایران و ترکیه در آخرین روزهای سال ۸۸ به تصویب مقامات بلندپایه دو کشور رسید و مقرر شد همان سال مکان مناسبی برای ایجاد این شهرک مشترک شناسایی و یک نقطه به‌عنوان این شهرک مشخص شود که در همین راستا در ابتدا آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با کشور ترکیه و دارا بودن سه پایانه مرزی رسمی با این کشور اولین و بهترین گزینه برای ایجاد این شهرک صنعتی مشترک نیز بود که به دلایلی منتفی شد و پس از ان نیز نام آذربایجان شرقی مطرح شد. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، با این همه اما و به رغم گذشت حدود یک دهه از ایجاد جرقه اولیه این طرح، تاسیس این شهرک صنعتی در میان وعده های مسئولان دو کشور به فراموشی سپرده شد. روزنامه جهان اقتصاد در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ در مطلبی تحت عنوان « طرح شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه بایگانی شد » گزارشی از اتفاقات رخ داده در مورد این موضوع پرداخته بود. با این حال روز شنبه مراسمی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که مسئولان کشور ترکیه با نمایندگان بخش خصوصی ایران تفاهم نامه ای را امضا کردند که در حاشیه این مراسم عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک مهمترین توافق اتاق بازرگانی ایران و اتاق های بازرگانی استانبول و آنکاراست که بزودی اجرایی می شود. حسین پیر موذن در مراسم امضای تفاهم نامه کانون انجمن های صنایع غذایی ایران و اتحادیه تعاونی های ترکیه افزود : در ساخت شهرکهای صنعتی مشترک ، اتاقهای بازرگانی دو کشور سرمایه گذاری می کنند که در این باره ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک در استانهای آذربایجان شرقی ، قزوین و قم در دست بررسی است. وی با بیان اینکه مهمترین تمرکز شهرکهای صنعتی مشترک در حوزه صنایع غذایی است ابراز امیدواری کرد: با سرمایه گذاری مشترک اتاق های بازرگانی دو کشور شاهد رشد و شکوفایی صنایع غذایی و صنایع وابسته باشیم.

** دو بازار بزرگ در اختیار ایران و ترکیه است

محمدرضا مرتضوی رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی نیز در این مراسم گفت: دو بازار بزرگ در اختیار ایران و ترکیه است که می توانیم با همکاری نیازهای همدیگر را تامین و تکمیل کنیم. وی با بیان اینکه باید فهم درستی از نیازهای متقابل بوجود آوریم گفت : هر کشوری برای تامین نیازهای خود هم به تولید داخل کشور نیاز دارد و هم می تواند ظرفیت های خالی خود را با استفاده از امکانات دیگر کشورها تکمیل و ارزش افزوده ایجاد کند . مرتضوی افزود: ترکیه در حوزه فناوری ، آبیاری و زراعت نوین پیشرفت های خوبی داشته که می تواند در ایران مورد استفاده قرار گیرد ما هم می توانیم در تامین مواد مورد نیاز برای کشاورزی مانند کودهای شیمیایی و کالاهایی مانند زعفران و پسته که در ترکیه تولید نمی شود در نقش تامین کننده برای این کشور باشیم . وی  گفت: اگر بازارهای خود را به صورت منطقی و دوستانه به روی یکدیگر باز کنیم می توانیم تکمیل کننده نیازهای یکدیگر باشیم. مرتضوی افزود: ۵۰ درصد ظرفیت صنایع تبدیلی غذایی در ایران خالی است و این صنایع با مشکلات نقدینگی و مواد اولیه دست و پنجه نرم می کنند که می توانیم با استفاده از امکانات ترکیه این ظرفیت ها را فعال کنیم . رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی گفت: عراق ، سوریه و روسیه بازارهای جذابی برای دو کشور ایران و ترکیه است که می توانیم در همکاری مشترک با یکدیگر تاثیر خوبی بر روی این بازارهای منطقه ای داشته باشیم .

**ایران و ترکیه کشورهای پررنگ در جغرافیای جهان اسلام

همچنین در این دیدار فاحرتین پویراز مدیرکل تعاونی های اعتباری کشاورزی ترکیه نیز گفت: ایران و ترکیه دو همسایه دیوار به دیوار بوده که همین امر منجر به دوبرابر شدن قدرت سیاسی دوجانبه آنها شده است. ضمن اینکه دو طرف کشورهایی بسیار موثر و پررنگ در جغرافیای جهان اسلام هستند. پویراز خاطرنشان کرد: امضاء تفاهمنامه همکاری در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی می تواند ایران و ترکیه را مکمل هم کرده و نقصان دو طرف را جبران کند. اما این یک کار ممکن ولی سخت است که باید برنامه اجرایی آن تدوین شده و پله پله پیش رویم. نه اینکه تنها یک برنامه نوشتاری داشته باشیم. این مقام مسئول در صنعت غذای ترکیه بیان کرد: وظیفه داریم نیاز غذایی مردم کشورهایمان را برطرف کنیم و ایران باید فرض را بر این بگذارد که کل کشور ما گرسنه است. پس ما به غذای خوب، سالم و ارزان نیاز داریم که باید در همکاری مشترک با ایران آن را تامین کنیم. پویراز گفت: ما به عنوان نهادی موثر در صنایع غذایی و کشاورزی ترکیه معتقدیم که در جای درستی آمده ایم. ضمن اینکه با دارا بودن یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر عضو کشاورز و ۱۲۰۰ کارخانه می توانیم زمینه ساز تحول در روابط ایران و ترکیه در صنعت غذا شویم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |