جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 43250 17:15 1395/08/04
اکنون دوره استخراج ازعمق زمین است

اکنون دوره استخراج ازعمق زمین است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اکنون دوره استخراج ازعمق زمین است

اکنون دوره استخراج ازعمق زمین است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهدی زاهدی-معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران در فصل نوین ارتباطات حاصل شده از توافق برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، توسعه همکاری ها در بخش معدن و صنایع معدنی را دنبال می کند که تحقق این مهم به نفع همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه است. مهدی کرباسیان روز سه شنبه در نخستین سمپوزیم بین المللی فعالان فرآوری مواد معدنی و سومین کارگاه آموزشی فرآوری سنگ آهن و فلزات پایه کارشناسان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افزود: ایران از ذخایر غنی معدنی برخوردار است که شماری از معادن کشور در زمینه های مس، سنگ آهن، سرب، روی و ... در اندازه های جهانی است. وی گفت: ایران اسلامی اکنون از امکانات، قابلیت ها و ظرفیت های مناسبی در زمینه تحقیقات و فرآوری مواد معدنی برخوردار است و این توانمندی را می تواند در قالب پروژه های مختلف در منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا در اختیار کشورهای مختلف قرار دهد. کرباسیان یادآور شد: معدنکاری نقش بسزایی در اقتصاد و تصمیم های گوناگون برای تحقق توسعه پایدار دارد و اکنون استخراج مواد معدنی به ویژه در بخش فلزات بسیار مورد توجه قرار گرفته است . رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: کشورهای چین و هند در قاره کهن آسیا رشد قابل توجهی در زمینه فعالیت های معدنی داشته اند و در عین حال تقاضای قابل توجهی از اقصی نقاط جهان را نیز جذب کرده اند. جمهوری اسلامی از نظر میزان ذخیره اکتشافی در بین ۱۵ کشور جهان جای گرفته و با شناسایی ۶۸ نوع ماده معدنی، از نظر تنوع این مواد در میان ۱۰ کشور شاخص دنیا، جایگاه مناسب دارد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران که وابسته به سازمان ایمیدرو است، امروز با فراهم سازی انواع تجهیزات و امکانات مورد نیاز، خدمات فنی و مهندسی موثری به شرکت های متقاضی ارایه می کند که با استاندارد های روز جهانی تطبیق دارد . کرباسیان با بیان این که اغلب ذخایر معدنی کشور به ویژه در سطح زمین مورد شناسایی و یا بهره برداری قرار دارد، گفت: اکنون دوره استخراج مواد معدنی کم عیار و استخراج از عمق زمین است که فعالیت ایران در این بخش غیر از معادن زغالسنگ در مراحل آغازین است .

نقش مخرب تحریم ها در تحقیقات معدنی

کرباسیان همچنین درحاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: یکی از آثار برپایی سمپوزیوم یاد شده را پیوند مجدد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران با واحدهای مشابه در کشورهای معدنی جهان از جمله آفریقای جنوبی، کانادا، استرالیا و غیره برشمرد و گفت: تحریم ها نقش مخرب خود را در عرصه تحقیقات معدنی نیز نشان دادند و اکنون مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با حرکت رو به جلو، از استانداردهای روز جهانی در این بخش، برخوردار است . رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: جمهوری اسلامی براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ اهداف مهمی را تعریف کرده و به توسعه در ابعاد مختلف می اندیشد، اما واقعیت این است که توسعه پایدار بدون ابتکار و نوآوری میسر نمی شود.

استقبال فنلاند از توسعه همکاری با ایران

همچنین « می کانن » رییس سازمان زمین شناسی فنلاند نیز به خبرنگاران گفت، جمهوری اسلامی در زمینه تحقیقات معدنی فعالیت های خوبی را انجام داده و کشور متبوعش برای همکاری مشترک در زمینه های اکتشاف و استخراج مواد معدنی آماده همکاری است. وی یادآور شد: کشورهای جهان در بخش معادن از ظرفیت های متفاوتی نسبت به یکدیگر برخوردارند و هریک با اتخاذ سیاست های متناسب برنامه های خود را پیش می برند، اما تمرکز بر توانایی ها موضوع کلیدی است. رییس سازمان زمین شناسی فنلاند اجرای سیاست های توسعه ای کشورهای جهان را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: موضوع مهم این است که تلاش ها برای رونق بخشیدن به بخش صنعت ومعدن باید با حداقل آسیب به محیط زیست صورت گیرد.

تفاهمنامه همکاری ایران و فنلاند در زمینه فرآوری مواد معدنی امضا شد

گفتنی است در حاشیه این همایش تفاهمنامه همکاری معدنی میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان زمین شناسی فنلاند در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران امضا شد. این تفاهمنامه حول پنج محور تنظیم شده که همکاری ایمیدرو ، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی و سازمان زمین شناسی فنلاند را به دنبال دارد. همکاری در زمینه اکتشاف، استخراج، تبادل اطلاعات فنی بین سازمان های یاد شده، همکاری در زمینه عناصر نادر خاکی و همکاری های آموزشی در حوزه معدن و صنایع معدنی از محورهای این تفاهمنامه است. دو طرف از زمینه های مناسبی در همکاری در بخش معدن و صنایع معدنی برخوردارند و امروز با توجه به رویکرد جمهوری اسلامی ایران به موضوع عناصر نادرخاکی، این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |