جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 57744 15:10 1396/01/25
اکتشافات معدنی انجام شده، بی سابقه است

اکتشافات معدنی انجام شده، بی سابقه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اکتشافات معدنی انجام شده، بی سابقه است

اکتشافات معدنی انجام شده، بی سابقه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرهای خوش معدنی از زبان دکتر روحانی

نتایج اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی در کشور را به زودی تقدیم مردم خواهیم کرد

گروه تولید-پیشرفته ترین کارخانه زغالشویی کشور همزمان با میلاد مولای متقیان و در جریان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان مازندران، در شرکت زغالسنگ البرز مرکزی افتتاح شد. ‏پرده برداری از لوح مراسم افتتاحیه با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو، مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مدیر عامل شرکت البرز مرکزی و فرماندار سوادکوه، نماینده مردم سواد کوه، قائمشهر و جویبار، فرماندار. سواد کوه و امام جمعه و جمعی از مقامات دولتی و انتظامی صورت گرفت. ظرفیت تولید این کارخانه ۳۵۰ هزار تن است که سالانه با خوراک ورودی ۵۰۰ هزار تن زغالسنگ خام تولید می شود. مهدی کرباسیان به ویژگی های فناوری کارخانه اشاره کرد و گفت: کارخانه جدید زغالشویی البرز مرکزی. پساب صنعتی ندارد و در عبن حال ۱۷ درصد نسبت به کارخانه های مشابه. پسماند کمتری دارد.‏وی افزود: این طرح از اوایل سال ۹۳ آغاز به کار کرد واز پاییز گذشته به تولید آزمایشی رسید. کرباسیان تصریح کرد: این طرح توسط ‏دو شرکت داخلی ( فکور صنعت به عنوان پیمانکار کاوشگران به عنوان مشاور) ساخته شد و ۷۰ درصد تجهیزات آن از سوی شرکت های داخلی تولید شده است. وی همچنین خبر داد که با انجام اکتشاف در استان مازندران، ۲۰ میلیون تن به ذخایر زغالسنگ منطقه البرز مرکزی اضافه شده به طوری که میزان ذخایر این ماده معدنی به ۱۴۰ میلیوتن رسیده است. سطح اکتشافی در منطقه به ۳هزار کیلومتر مربع می رسد. وی که در حضور مقامات استان و مردم منطقه سخن می گفت، تاکید کرد: هر پروژه ای که تعریف کرده ایم، بودجه آن نیز مشخص و تامین شده است. رییس هیات عامل ایمیدرو درباره پروژه کک سازی کرد آباد گفت: بنابر ملاحظات زیست محیطی این طرح ‏با مشکلاتی در اجرا مواجه شده اما با توجه به جذب مشاور آلمانی، مقرر شده با تایبد آن شرکت، پروژه به مرحله اجرا برسد. ‏وی درباره اثرات برجام در بخش معدن اظهار داشت: تا پیش از برجام، حتی شرکت های مشاور خارجی هم حاضر به مذاکره در داخل کشور نبودند اما از سال گذشته همان شرکت های خارجی و پیمانکاران، مشغول کار در داخل کشور ما شده اند.

خبرهای خوش در راه است

رییس جمهوری هم در مراسم راه اندازی پیشرفته ترین کارخانه زغالشویی در ناحیه البرز مرکزی گفت: اکتشافات معدنی انجام شده بی سابقه بوده است. حسن روحانی در سفر به استان مازندارن که به صورت ویدئو کنفرانس فرمان افتتاح رسمی کارخانه جدید زغالشویی البرز مرکزی را صادر کرد، تاکید داشت: اکتشافات معدنی صورت گرفته در دولت یازدهم ظرف سال های گذشته بی سابقه بوده است. حسن روحانی ادامه داد: نتایج اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی در کشور را به زودی تقدیم مردم خواهیم کرد. او همچنین نوید داد: خبرهای خوشی در حوزه معادن و اکتشافات را به زودی در قالب گزارشی اعلام خواهیم کرد. رئیس جمهور افزایش ۲٫۵ برابری اکتشافات معدنی در دولت یازدهم نسبت به تمام دولت های ۹۰ سال گذشته را نشانه توجه به بخش معدن دانست و گفت: آمارهای بانک مرکزی در سه ماه سوم سال گذشته نشان از رشد بخش معدن در تولید ناخالص داخلی دارد. وی افزود: پیش بینی می شود که رشد بخش معدن در سه ماه آخر سال گذشته و کل سال ۹۵ افزایش داشته باشد.

کارخانه جدید زغالشویی البرز مرکزی دوستدار محیط زیست است

مدیر عامل شرکت زغالسنگ البرز مرکزی هم در این مراسم گفت: کارخانه جدید زغالشویی این منطقه به صورت ویژه دوستدار محیط زیست است. باقر جهانگیری کوهبنانی تصریح کرد: هدف اصلی از راه اندازی این کارخانه، از بین بردن تهدید باطله های زغالسنگ بوده. است. وی افزود: از مزیت های این کارخانه، بازیافت محصول از پسماند زغالسنگ موجود و کاهش آلودگی زیست محیطی و مصرف کمتر مواد شیمیایی‏ است. جهانگیری ادامه داد: تجهیزات اصلی کارخانه از معتبرترین برندهای جهان تامین شده است. وی اظهار داشت: ‏باطله های موجود در محدوده کارخانه از اواخر دهه ۴۰ ایجاد شده اند. به گفته جهانگیری، سرمایه گذاری به روش ‏بی او تی در آستانه انجام است که قرار است باطله ها را بازیافت و وارد چرخه تولید کند. وی همچنین درباره معادن جدید البرز مرکزی گفت: پیمانکاران معادن گلیران و کردآباد ‏مشخص شده اند و به زودی وارد فاز اجرایی می شوند. جهانگیری در پایان سخنانش، از مقامات استان مازندران، شهرستان سوادکوه برای همکاری در توسعه معادن زغالسنگ البرز مرکزی ابراز قدردانی کرد. پیش از وی، دکتر ادیانی نماینده مردم سوادکوه، قائمشهر و جویبار و امام جمعه سواد کوه نیز طی سخنانی، خواستار توجه بیشتر به معادن منطقه و اجرایی شدن طرح های توسعه زغالسنگ البرز مرکزی از جمله کک سازی کردآباد شدند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |