جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8899 14:54 1393/10/21
امیر کبیر در برج میلاد

امیر کبیر در برج میلاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
امیر کبیر در برج میلاد

امیر کبیر در برج میلاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه زندگی: مجسمه محمدتقی خان فراهانی معروف به امیرکبیر با حضور مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و

سیدرضا صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در موزه مشاهیر برج میلاد رونمایی شد.
در مراسم رونمایی از مجسمه امیرکبیر از محمد صادقی بازیگر نقش امیرکبیر در فیلم سال های مشروطه تجلیل شد. با رونمایی از مجسمه بنیانگذار مدرسه دارالفنون تعداد مجسمه های حاضر در موزه مشاهیر برج میلاد به چهارده مجسمه رسید. در آیین رونمایی از این مجسمه حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و جمعی از دانش آموختگان مدرسه دارالفنون و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ کشور حضور داشتند.

امیرکبیر از سرمایه‌های نمادین مملکت است
صالحی امیری در آیین رونمایی از تندیس امیرکبیر نیز گفت: ما در جامعه چند نوع سرمایه از جمله سرمایه‌های اقتصادی،‌ اجتماعی، انسانی و فرهنگی تولید می‌کنیم که دارالفنون از جمله سرمایه‌های فرهنگی این کشور است.
وی ادامه داد: علاوه بر این گاهی ما دارای سرمایه‌های نمادین و سرمایه‌های کاریزماتیک هستیم و من معتقدم که امیرکبیر از سرمایه‌های نمادین این مملکت است.
میرزا محمدتقی خان امیرکبیر فرزند کربلایی قربان بیگ فراهانی در سال ۱۲۲۲ ق در هزاوه فراهان از توابع اراک (سلطان آباد پیشین) متولد شد. وی به خاطر هوش و استعداد کم نظیرش از همان دوران نوجوانی مورد توجه میرزا بزرگ و سپس قائم مقام فراهانی قرار گرفت به ترتیب به سمت منشی گری آن دو دست یافت و به سرعت مورد توجه قائم مقام و عباس میرزا نایب السلطنه قرار گرفت.
از جمله اقدامات مهم امیرکبیر پایان دادن و سرکوب شورش محمدحسن خان سالار فرزند اللهیارخان آصف الدوله در خراسان (در نوروز ۱۲۶۶ ق) بود. در همان حال امیرکبیر ضمن نظم بخشیدن بر امور دستگاه سلطنت و حکومت و کنترلی که بر اعمال و رفتار دیوانیان، شاهزادگان، خاندان سلطنت، رجال و صاحبان قدرت و غیره اعمال می کرد اصلاحات گسترده ای در امور اداری کشور به عمل آورد و با ریشه کن کردن بسیاری از مفاسد اداری و مالی در اداره امور کشور نظمی نو پدید آورد.
امیرکبیر پس از این که با دسیسه اطرافیان شاه از جایگاه خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدین شاه در ۲۰ دی ماه ۱۲۳۰به قتل رسید.پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده است.
شما می توانید با دانلود اپلیکیشن بیشنما و قرار دادن گوشی همراه خود بر روی بارکد روبرو عکس های بیشتری از این مراسم ببینید



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |