جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 77688 19:11 1396/11/14
اخبار تولید کسب و کار ۱۵ بهمن ۹۶

اخبار تولید کسب و کار ۱۵ بهمن ۹۶

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اخبار تولید کسب و کار ۱۵ بهمن ۹۶

اخبار تولید کسب و کار ۱۵ بهمن ۹۶

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

راه اندازی پایگاه تولید ایران خودرو درجمهوری آذربایجان

سایت تولید محصولات ایران خودرو در جمهوری آذربایجان با ظرفیت اسمی سالانه ۱۰ هزار دستگاه به زودی به بهره برداری می رسد. به گزارش ایکوپرس، در مرحله نخست قرار است محصولات خانواده دنا شامل دنا و دناپلاس تولید شود. همچنین، محصولات تولیدی در سایت آذربایجان، به کشورهای مشترک المنافع (شوروی سابق) که قراردادهای ترجیحی میان آن ها اجرا می شود، صادر خواهند شد. براساس این گزارش، با توافق صورت گرفته، شرکت مشترکی میان ایران خودرو و بخش خصوصی آذربایجان تاسیس شد که طرف آذری سهم ۷۵درصدی سرمایه گذاری مشترک را تامین کرده است. سهم گروه صنعتی ایران خودرو ۲۵ درصد و فقط شامل صادرات خدمات فنی و مهندسی است.برمبنای این گزارش، خط تولید محصولات ایران خودرو در سایت جمهوری آذربایجان در فاز ابتدایی با ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار دستگاه آغاز به کار خواهد کرد که با توسعه، ظرفیت آن به ۱۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید. همچنین نخستین محموله صادراتی شرکت تام در راستای تجهیز سایت خودروسازی ایران‌خودرو در جمهوری آذربایجان (نفت چاله) به این کشور ارسال شد.این محموله شامل چهار تریلی حاوی تجهیزات کنار خطی، اسکیدهای خط تریم و برخی اقلام دیگر بود که در سایت پروژه تحویل شد.با توجه به اهمیت این پروژه به لحاظ صادراتی برای ایران‌خودرو، تمامی فرآیندهای کاری در بخش‌های مختلف آن به طور ویژه و متمرکز از سوی تام ایران خودرو در حال پی‌گیری است؛ به گونه‌ای که این پروژه صادراتی، پس از ابلاغ به تام از ابتدای مهرماه تاکنون حدود ۵۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مقرر شده عملیات تامین تجهیزات خط، لجستیک نصب و راه‌اندازی از سوی تام انجام شود.  

آنفلوآنزا ۲۰۰۰ میلیارد تومان به مرغداران خسارت زد

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار خسارت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداران طی امسال و سال گذشته را ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: گرچه بخشی از گرانی تخم‌مرغ به آنفلوآنزا ربط داشت اما رسیدن قیمت آن به ۲۰ هزار تومان ربطی به این بیماری نداشت و دلالی عامل آن بود.به گزارش ایسنا، فرزاد طلاکش،دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار گفت: ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان آسیب و خسارت ناشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به صنعت پرورش تخم‌مرغ و مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار وارد شده است که شامل پرنده، محصول، خسارات ناشی از عدم تولید و ... می‌شود. وی با اشاره به از بین رفتن بیش از ۱۷۰ هزار تن تخم‌مرغ افزود: بیمه کشاورزی نهایتا ۶۵ درصد خسارات وارده یک قطعه مرغ را به تولیدکننده می‌دهد و دیگر خسارات را هم جبران نمی‌کند. البته هزینه‌های بانکی که به مرغداران زیان‌دیده تحمیل شده نیز بخشی از خساراتی است که متوجه آنها شده و از سوی دیگر نیز جایگزینی تولید جدید به جای محصول از بین رفته و معدوم شده در روند بسیار کندی قرار دارد که یکی از مهمترین دلیل‌های آن کمبود اعتبار و نقدینگی است.  

تأکید بر اصلاح ماده ۵۹ قانون ثبت اختراعات

اعضای کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری اتاق ایران لزوم ایجاد دادگاه‌های تخصصی مالکیت فکری در مراکز استان‌ها را با همکاری دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بررسی کردند.کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری اتاق ایران در نشست اخیر خود مشکلات ناشی از  اجرای ماده ۵۹ قانون ثبت اختراعات سال ۱۳۸۶ را مورد بررسی قرار داد. این ماده قانونی رسیدگی به دعاوی مالکیت فکری را فقط در صلاحیت دادگاه عمومی تهران می‌داند که مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار دارد. ناصر ریاحی، رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری اتاق ایران تشریح کرد: ماده ۵۹ قانون ثبت اختراعات سال ۱۳۸۶ رسیدگی به دعاوی مالکیت فکری را فقط در صلاحیت دادگاه عمومی تهران می‌داند که این موضوع ابتدا در شورای گفت‌وگوی کرمانشاه مطرح و به کمیسیون ارجاع داده شد و کمیسیون پس از بررسی مجدد موضوع و دعوت از کارشناسان در جلسات خود، پیگیر حل موضوع شد و در نهایت مقرر شد برای کسب اطلاعات دقیق و امکان طرح موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوص مرکز از همه استان‌ها در این زمینه نظرخواهی شود. وی ادامه داد: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در سایر استان‌ها نیز این مسئله مطرح است؛ در اتاق مشهد طی شش ماه اول سال ۹۶ حدود ۳۰۰ پرونده در همین رابطه وجود داشته است.ضرغام غریبی، مدرس دانشگاه شهید بهشتی و وکیل دادگستری ۱۳۸۶ با بیان اینکه امروزه با نهادینه شدن اصول مالکیت فکری، افزایش آگاهی‌ها و توسعه علوم و فنون نمی‌توان به انحصار دادگاه‌ها در تهران متکی بود و از طرفی قانون اساسی بر عدم تبعیض، تساوی مردم و دسترسی آسان به محاکم دادگستری تأکید دارد، گفت: هدف و منظور قانون از رسیدگی در تهران، ایجاد شعب تخصصی بوده که هرگز حاصل نشده است، چراکه در تمام شعب رسیدگی کننده به سایر پرونده‌ها هم رسیدگی می‌شود.  

قطعه سازان ایرانی چاره ای جز ادغام و به روز آوری فناوری ندارند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت قطعه سازی نیازمند تحول جدی، سرمایه گذاری، به روز رسانی فناوری، ادغام و هم افزایی است.«منصور معظمی» روزشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: امروز صنعت قطعه سازی ایران متشکل از مجموعه های کوچک و پراکنده فراوان است که تا وقتی شرایط آنها به این صورت باشد، نمی توان انتظار تحول در این صنعت داشت. به گفته رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، افراد و شرکت هایی قادر به رقابت در آینده صنعت قطعه سازی اند که شاخص های پیشگفته را رعایت کنند.وی خاطرنشان کرد: قطعه سازان ما مجموعه هایی کوچک اند که توان رقابت ندارند و قراردادهای مشارکتی بین المللی با شرکت هایی نظیر رنو، پژو - سیتروئن و غیره فرصتی مغتنم برای ارتقای این صنعت است.معظمی بطور نمونه با اشاره به بندهایی از قرارد مشارکتی با رنو، یادآور شد: در این قرارداد بر ارتقای قطعه سازان ایرانی تاکید شده است و به یقین بخشی از صنعت قطعه سازی در پایان این قرارداد رشد کرده و قدرت رقابت پذیری شان بالا می رود.وی ادامه داد: پیشنهاد شرکت پژو به قطعه سازان ایرانی برای مشارکت در پروژه الجزایر در همین راستاست و قطعه سازان ایرانی از توانمندی و پتانسیل لازم برای ارتقاء برخوردارند.به گزارش ایرنا، پیش از این «یانیک بزارد» قائم مقام مدیرعامل خودروسازی پژو در حوزه خرید، تولید در ایران و صادرات قطعات به الجزایر را یکی از گزینه های پیش روی سازندگان ایرانی عنوان کرده و گفته بود: گزینه دوم ایجاد خط تولید در این کشور است که در هر دو صورت ایران به عنوان عضوی از پژو وارد این پروژه خواهند شد.  

تولید خودرو افزایش یافت

دی ماه امسال تولید انواع خودرو به طور میانگین ۹.۵ درصد افزایش یافت.به گزارش ایسنا، در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۳۸ هزار و ۸۰ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۱۵۱ هزار و ۱۷۹ دستگاه رسید.تولید انواع سواری با رشد ۹.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۲۹ هزار و ۷۴۳ دستگاه در دی ماه ۱۳۹۵ به ۱۴۱ هزار و ۷۲۰ دستگاه افزایش یافت.تولید ون نیز در دی ماه امسال به ۸۴ دستگاه رسید در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته تولید این محصول در حد صفر بود.دی ماه امسال تولید انواع وانت نیز شش درصد افزایش یافته و از ۶۴۶۸ دستگاه در دی ماه ۱۳۹۵ به ۶۸۵۵ دستگاه افزایش یافت.تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با رشد ۳۹.۴ درصدی همراه بوده و از ۱۰۴ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۱۴۵ دستگاه رسید.در این مدت تولید انواع اتوبوس نیز صعودی بوده و با رشد ۲۰ درصدی از ۱۳۴ دستگاه در دی ماه ۱۳۹۵ به ۱۶۱ دستگاه افزایش یافت.تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با رشد ۳۵.۷ درصدی همراه بوده و از ۱۶۳۱ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۲۲۱۴ دستگاه رسید.در ۱۰ ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو ۱۵.۲ درصد رشد داشته و از یک میلیون و ۸۸ هزار و ۲۹۰ دستگاه در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۲۳۱ دستگاه افزایش یافت.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |