جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 68467 18:30 1396/06/14
احتمال واردات آب شرب

احتمال واردات آب شرب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احتمال واردات آب شرب

احتمال واردات آب شرب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جهانگیری در آیین افتتاح پروژه ارتقای کیفی آب شرب جنوب تهران مطرح کرد:

گروه امورزیربنایی-فاز اول پروژه ارتقاء کیفیت آب جنوب تهران (طرح قمر بنی هاشم ع) با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید. اسحاق جهانگیری روز سه شنبه با همراهی سرپرست وزارت نیرو و استاندار تهران، طرح ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران را مورد بهره برداری قرار داد. بر اساس گزارش های منتشر شده در خبرگزاری ها، این پروژه بخشی از طرح رینگ آبرسانی پیرامونی شهر تهران است که مطالعات آن در سال ۹۰ انجام شده و شامل دو قسمت شرقی و غربی است. هدف از اجرای پروژه ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران انتقال آب سطحی تصفیه شده و جایگزینی با آب زیرزمینی به منظور ارتقاء کیفیت آب شرب ساکنان جنوب شهر تهران با جمعیتی بیش از ۳.۵ میلیون نفر است.

*انتقال آب از خزر در دست بررسی است

معاون اول رئیس جمهوری در آئین افتتاح پروژه ارتقای کیفی آب شرب جنوب تهران، مساله آب را یکی از مشکلات جدی کشور دانست و گفت: هشت میلیارد دلار بابت ساماندهی آب های مناطق غرب کشور دریافت شده است. اسحاق جهانگیری با تأکید بر اینکه مسئله آب در کشور ایران مهمترین مسئله به شمار می‌رود، ادامه داد: بیشترین محدودیت‌های موجود در کشور را مسئله آب ایجاد می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت محدودیت آب جدی است و این محدودیت مختص زمان فعلی نیست بلکه در آینده نیز می‌تواند وجود داشته باشد؛ بنابراین باید برای حل و فصل آن و بررسی‌های لازم، زمان بگذاریم. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله آب، مسئله دولت، مردم و حکومت است که البته دارای راهکار یکسان است، تصریح کرد: بخشی از حل مشکل محدودیت آب مربوط به مدیریت منابع آب است که در دولت یازدهم اقدامات خوبی برای کنترل محدودیت آب انجام شد. جهانگیری با تأکید بر اینکه حقابه مردم ایران در نقاط مختلف کشور (مرزها) باید به دقت مشخص شده و با استفاده از دیپلماسی قوی، احقاق حق شود، افزود: ممکن است نیاز باشد تا آب شرب مورد نیاز کشور از بیرون از مرزها یا انتقال از طریق خلیج‌فارس و دریای خزر انجام شود؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورها آب شرب مورد نیاز از طریق دریاها و آب‌ شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود.

*تمام نقاط تهران از نظر کیفیت آب «سبز» است

مدیرعامل آبفای استان تهران نیز در این مراسم با بیان این‌که پروژه ماملو که در جنوب‌شرق تهران انجام شده مکمل پروژه طرح ارتقای آب جنوب تهران است، گفت: هدف ما از این پروژه این بود که آب جنوب تهران را که حدود ۳٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد، پایدار کنیم. محمد پرورش گفت: امسال تمام نقاط تهران از نظر کیفیت آب «سبز» شده است. وی ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت تهران، خدمات آب و فاضلاب نیز باید به تناسب جمعیت افزایش یاید چون با توجه به کیفیت خدماتی که مردم از ما انتظار دارند اگر یک‌ ساعت در ارائه خدمات خلل ایجاد شود نارضایتی‌هایی ایجاد می‌ّشود؛ در نتیجه لازم است زیرساخت‌هایی از این دست ایجاد شود و توسعه یابد تا در خدمات‌رسانی خللی ایجاد نشود. پرورش با بیان این‌که هزینه این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است گفت: امروز ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه آب وفاضلاب در نقاط دیگر استان تهران به بهره‌برداری می‌رسد. او با اشاره به سامانه اسکادای آبفای استان تهران گفت: در حال حاضر ارتباط برخط در حوزه آب‌رسانی داریم که این امر اتفاق بزرگی است و اگر توانسته‌ایم از تابستان به راحتی عبور کنیم به خاطر این سامانه بوده است. پرورش با بیان این‌که باید به سمت هوش مصنوعی برویم، گفت: در حوزه تله‌مترینگ هم مناقصه برگزار کرده‌ایم و در صورتی که شورای اقتصاد تضمین بدهد تا پایان دولت دوازدهم هوش مصنوعی را در تهران ایجاد می‌کنیم و با چند کشور دنیا که دارای هوش مصنوعی هستد برابری کنیم.

*راه اندازی نظام جامع اطلاعات مشترکان

سرپرست وزارت نیرو در ادامه این مراسم گفت: در تلاشیم تا در دولت دوازدهم بتوانیم با استمرار مدیریت هوشمند آب شهری در سراسر کشور نوسانات موجود در کلانشهرها را به حداقل برسانیم. «ستار محمودی» اظهار داشت: در اوایل انقلاب کشور با جمعیت شهری ۱۸ میلیون نفری، ۶۸ درصد مردم را تحت پوشش خدمات بهداشتی آب و فاضلاب قرار داده بود ولی در وضعیت فعلی با جمعیت شهری ۵۸ میلیون نفری این رقم به ۹۹٫۴ درصد رسیده است. وی افزود: در اوایل انقلاب تنها ۱۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش خدمات فاضلاب بودند که این رقم در سال جاری به ۴۶ درصد رسیده است. وی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد ریال در زمینه آب شرب سرمایه گذاری شده است، ادامه داد: در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم نزدیک به دو میلیارد مترمکعب به ظرفیت تامین آب شرب شهری و روستایی کشور افزوده شده است. محمودی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم ۴/۵ میلیون متر مکعب انشعاب آب شهری و روستایی به مردم واگذار شده است، تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در دولت گذشته عملیات آبرسانی به پنج هزار و ۸۵۰ روستایی کشور انجام شده است. وی با اشاره به راه اندازی نظام جامع اطلاعات مشترکان، خاطرنشان کرد: وزارت نیروی دولت دوازدهم در تلاش است تا در طی چهار سال پیش روی خود بتواند مدیریت منابع آب را در کشور حاکم کند.

*راهی جز فاینانس در پروژه های برق نداریم

استاندار تهران گفت: هم اکنون ۵۰ درصد از تجهیزات برق استان تهران، بالای ٢۵ سال عمر دارند که باید بازسازی شوند اما برای تامین مالی منابع مورد نیاز، بازسازی این تجهیزات، راهی به جز فاینانس نیست. سیدحسین هاشمی با بیان اینکه هم اکنون طرح دیگری برای انتقال آب از سد لار به تهران در نظر داریم، گفت: وزارت نیرو با این طرح موافقت و قرارگاه خاتم الانبیا(ع) نیز اجرای این طرح را قبول کرده است. وی افزود: بر اساس آمارهای سرشماری سال قبل، جمعیت تهران یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافته، اما با فرهنگسازی های انجام شده، مصرف آب ۱.۷۲ درصد کاهش یافته است. این مقام مسئول ادامه داد: در بخش فاضلاب نیز، ١٣ طرح در دولت یازدهم در تهران اجرایی می شود که به این ترتیب، تا پایان دولت دوازدهم چیزی به اسم فاضلاب تصفیه نشده نداریم.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |