جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 91950 14:43 1397/08/30
آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی در سالگرد رحلت علامه طباطبایی: قلم عالم بالاتر از خون شهید می تواند جامعه را طیب و طاهر کند/  سکولارها الحاد را به علم تحمیل کرده اند

آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی در سالگرد رحلت علامه طباطبایی: قلم عالم بالاتر از خون شهید می تواند جامعه را طیب و طاهر کند/ سکولارها الحاد را به علم تحمیل کرده اند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی در سالگرد رحلت علامه طباطبایی: قلم عالم بالاتر از خون شهید می تواند جامعه را طیب و طاهر کند/  سکولارها الحاد را به علم تحمیل کرده اند

آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی در سالگرد رحلت علامه طباطبایی: قلم عالم بالاتر از خون شهید می تواند جامعه را طیب و طاهر کند/ سکولارها الحاد را به علم تحمیل کرده اند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تأکید بر لزوم پرداختن به علوم انسانی اسلامی گفت: برخی الحاد خود را به علم تحمیل کرده و سم ها را در علوم‌ریخته اند تا دانش پژوه سکولار و الحادی شود. آیت الله العظمی جوادی آملی در این همایش با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی که شامگاه چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۹۷ و در شب سالگرد رحلت ایشان، در بیت معظم له برگزار گردید، بیان داشتند: اصرار مرحوم علامه طباطبایی در صدر و ساقه کتاب قیّم المیزان این است که قرآن، کتابی است که هم‌اکنون گوینده آن با ما حرف می‌زند، از سنخ ماضی نیست که قال الله باشد و گذشته باشد، هم‌اکنون قال الله و یقول الله است. ایشان ادامه دادند: سرّش آن است که قرآن تجلّی خداست، به تعبیر حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه «فَتَجَلَّی‏ لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی کِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یکُونُوا رَأَوْهُ»؛ تجلّی خدا فوق زمان و زمین است، نه ماضی و مستقبل و حال دارد، نه شرقی است و نه غربی، اگر جلوه اوست برتر از زمان است چون متزمّن نیست و اگر جلوه اوست والاتر از مکان است چون متمکّن نیست، هم‌اکنون اگر کسی ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ را شنید مستحب است بگوید «لبیک» در نتیجه معلوم می‌شود خداوند هم‌اکنون دارد با ما حرف می‌زند. مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که قرآن کریم حبلی آویخته است نه این که انداخته شده باشد، اظهار داشت: خداوند متعال قرآن را نازل کرد اما نه به گونه ای که باران نازل می شود، خدا باران را به زمین انداخت اما قرآن را به زمین آویخت که یک طرف آن به دست خدا است. ایشان ادامه دادند: این حبل که فرمودند به آن اعتصام کنید حبل آویخته قرآن کریم است که مشکل خود و معتصمان را حل می کند و آن ها را از بیراهه رفتن باز می دارد، قرآن هم اکنون حرف می‌زند و هم اکنون ما را به عنوان خلیفه الهی خطاب می کند، قرآن ما را در آغاز به حیا دعوت کرده نه این که از بگیر و ببند بگوید. حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که در سوره علق سخن از بگیر و ببند نیست بلکه سخن از حیا است، ابراز داشت: فرمود مگر همه در محضر الهی نیستند و خداوند همه را نمی بیند پس چرا در محضر الهی بیراهه می روید و راه دیگران را می بندید. ایشان فرمودند: وقتی چشم را بستیم و پایین آمدیم قرآن از مجازات سخن گفت اما اگر چشم باز بود که بگیر و ببند و جهنمی وجود نداشت، دعاها و مناجات برای این است که انسان بخواند و با خدا حرف بزند و مناجات کند، این دعاها و مناجات به اندازه ای لطافت دارند که انسان می تواند برای خدا ناز کند، مناجاتی مانند مناجات شعبانیه مناجات و دعای ناز است نه نیاز. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید کلیمی فکر‌کنیم، خاطرنشان کرد: مناجات به انسان یاد می دهد تا به خدا عرضه دارد که اگر به من می گویید چرا گناه کردی می گوییم چرا من را عفو نکردی، باید  با خدا حرف بزنیم و مناجات کنیم و لذت مناجات انسان را مدهوش کند. ایشان تصریح کردند: روزی که احدی قدرت حرف ندارد، فقط اهل بیت(ع) حرف می زنند و ما هم باید اهل بیتی(ع) باشیم، برخی از قم هم به جایی رسیدند که از اهل بیت(ع) شدند، وقتی راه باز است چرا این راه را نرویم. حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که قم باید الگوی نظام اسلامی باشد و جامعه را طیب و طاهر کند، گفت: قلم عالم باید مانند خون شهید جامعه را طیب و طاهر کند، باران آلودگی را پاک می کند اما باران این قدرت و عرضه را ندارد که نجومی، اختلاس و سکه های طلا را پاک کند. معظم له در ادامه به اثرگذاری خون شهید و قلم عالِم در جامعه اسلامی و نسبت این دو با هم، اشاره کردند و اظهار داشتند: همان‌طور که خون شهید جامعه را طیب و طاهر می‌کند، مرکّب قلم یک عالم نیز می تواند جامعه را طیب و طاهر ‌کند، توضیح اینکه مگر منطق و مکتب ما این نیست که در بارگاه بلند شهدا عرض می‌کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» یعنی این خون شهید است که جامعه را از آلودگی هایی همچون اختلاس، حقوق نجومی، اختلاف، بیراهه رفتن و نفوذی شدن پاک می‌کند! خون شهید این قدرت را دارد و همین خون ها ایران را  طیب و پاک کردند. لذا اهل بیت(ع) به ما گفتند به بارگاه رفیع شهدا که بار یافتید بگویید «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» از طرف دیگر، قرآن هم می‌گوید اگر کشوری با خون شهید پاک شد ما سعی می‌کنیم میوه پاک به او بدهیم؛ میوه پاک، حوزه پاک، دانشگاه پاک، دولت پاک، بانک پاک، مردان و زنان پاک است، فرمود این وعده الهی با فعلش همراه است؛ ﴿لاَ یخْلِفُ اللَّهُ﴾. ایشان تصریح کردند: همین دینی که فرمود خون شهید خیلی مقدس است فرمود مِداد علما مقدس تر است، این بیان نورانی از وجود مبارک رسول گرامی(ص) هست که فرمود ترازوی قیامت ﴿وَالْوَزْنُ یوْمَئِذٍ الْحَقُّ﴾ است نه «والوزن حقّ»، یعنی ما حقیقت را در یک کفّه می‌گذاریم، نماز و روزه و اعمال شما را در کفّه دیگر می‌گذاریم و آنها را با حق می‌سنجیم نه با چیز دیگر. فرمود در آن روز مرکّب عالم را با خون شهید می‌سنجند، این مرکّب، سنگین‌تر، قوی‌تر و غنی‌تر از آن خون است. ایشان ادامه دادند: حضرت فرمود خون شهید قداست دارد و می تواند یک کشور را پاک کند و هر کس بیراهه رفته است را طاهر می کند در واقع این غساله‌ها را این خون می‌شوید، اگر تطیهر و پاک شدیم که می‌مانیم وگرنه طرد می‌شویم، لکن با وجود این فضیلت دماء شهدا، «مداد العلماء أفضل من دماء الشهدا»؛ این مرکّب عالم است که شهیدپرور و شهادت‌ساز است در نتیجه یقیناً این قلم از خون شهید بالاتر است. اگر خون شهید، می تواند کشور را پاک کند و مختلسین را جزء غساله قرار بدهد و آلودگی ها را دور بریزد، مرکّب عالم هم می‌تواند بالاتر از شهید این کار را انجام بدهد، در نتیجه قم می تواند الگوی نظام اسلامی باشد و جامعه را طیب و طاهر کند. حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: کسانی که بیراهه رفتند باید برگردند والا طرد خواهند شد، وقتی مرکب عالم به جوش آمد خون شهید ساکت می شود، درست است که خون شهدا فضیلت دارد اما مداد علما برتر است؛ بنابراین بیانات و اعلامیه های حضرت امام، تفسیر المیزان و بیانات علما مرکبی شهید پرور و شهادت ساز است. ایشان فرمودند: اگر خون شهید می تواند کشور را پاک کند و اختلاسگران را جزء غساله قرار دهد و دور بریزد مرکب عالم می تواند بالاتر از آن باشد، اگر کشور را خون شهید پاک‌می کند حوزه باید عرضه داشته باشد که با مرکب عالم نظام را پاک کند؛ مشکلات باید با قلم علما حل شود. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که می توانیم کشور را حفظ کنیم، تصریح کرد: مردم عمل می خواهند نه این که گفتن ها و نوشتن ها بی عمل باشد، باید با عمل جامعه را هدایت کرد. حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مقوله مهم علوم انسانی اسلامی گفت: چند سال قبل یک نشست علمی در مالزی برگزار شد و در این نشست اعلام کردند که علم شرقی و غربی و دینی و الحادی ندارد و علم حتما سکولار است، دبیر این همایش با تمسخر گفت دوچرخه و دوچرخه سواری اسلامی و غیر اسلامی نداریم و علم، صنعت و تکنولوژی اسلامی و غیر اسلامی ندارد و اسلامی شدن علوم مسخره است. ایشان ادامه دادند: انسان سکولار و ملحد، سکولار بودن و الحاد را بر‌علم تحمیل می‌کند و الا علم دینی است، هرچه در جهان هست خدا می گوید، اگر موضوع علم اسم، وصف، قول، فعل و اثر‌خدا باشد علم دینی می شود، وقتی حوزه می‌گوید خدا چنین گفت دینی می شود اما استادی که در دانشگاه می گوید خدا چنین کرد دینی نیست؟! البته استاد باید به این معنا توجه داشته باشد. مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: انسان های سکولار که جنگ های جهانی اول و دوم و جنگ های نیابتی در یمن و کشورهای دیگر را راه انداختند، سکولار بودن و الحاد خود را بر علوم تحمیل می کنند. ایشان تصریح فرمودند: طلبه باید ریاضی بداند تا فکر منظم داشته باشد و باید منطق بخواند تا استدلال کند و مغالطات را بشناسد، بوعلی و شیخ اشراق بخش برهان منطق را برای متفکران فریضه می دانند، سکولارها سم ها را در علوم‌ریخته اند تا دانش پژوه سکولار و الحادی شود. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که متأسفانه در حوزه از معارف غنی تفسیر، نهج البلاغه و صحیفه طرفی نمی بندیم، ابراز داشت: باید مغالطات را شناخت و دانست، انسان سکولار است که الحاد خود را به علوم تحمیل کردند و الا علم الحادی نبوده بلکه آیت حق است. ایشان فرمودند: عالم سکولار الحاد را بر دانش تحمیل کرده است و باید دست چنین عالمی را کوتاه کرد و در آن زمان علم صدایش را به دانشگاه می رساند، دانشگاهیان ما اهل اعتکاف و نماز شب هستند و عده ای دیگر شهید شده یا جانباز هستند اما هر جایی تلفاتی هم دارد.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |