جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 54297 13:06 1395/11/25
آیا ترامپ ممنوعیت جدیدی درباره اتباع کشورهای مسلمان وضع می کند؟ نمایندگان مجلس: نمی تواند

آیا ترامپ ممنوعیت جدیدی درباره اتباع کشورهای مسلمان وضع می کند؟ نمایندگان مجلس: نمی تواند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیا ترامپ ممنوعیت جدیدی درباره اتباع کشورهای مسلمان وضع می کند؟ نمایندگان مجلس: نمی تواند

آیا ترامپ ممنوعیت جدیدی درباره اتباع کشورهای مسلمان وضع می کند؟ نمایندگان مجلس: نمی تواند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شفقنا نوشت: بعد از طرح ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا، اعتراض های داخلی و بین المللی به این دستور ترامپ بالا گرفت تا اینکه یک قاضی فدرال لغو این دستور را اعلام کرد اما ترامپ گفته است که طرح جدیدی را جایگزین دستور لغو شده خواهد کرد.

در این خصوص با سه تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفتگو شد.

مسعود گودرزی گفت: در قدم اول هر کشوری می تواند تصمیم بگیرد که اتباع چه کشورهایی به کشورش ورود داشته باشند یا نه اما هر تصمیمی قطعاً آثار بین المللی و درونی دارد؛ در خصوص آثار درونی این اقدام می بینیم که تصمیم ترامپ مورد موافقت جامعه درونی آمریکا قرار نگرفت، نه تنها منتقدین بلکه همفکران خودشان هم نسبت به این تصمیم توافق نداشتند و دادگاه آمریکا این موضوع را نقض و خلاف قانون اعلام کرد.

او در ادامه افزود: این تصمیم علی رغم اینکه اعلام شد خلاف قانون است اما مجدداً ترامپ دستور داده است که به هر صورت پناهجویان و مهاجرین را بازداشت کنند. این مسأله از لحاظ عرف بین الملل هم محل سوال و اشکال است، درست است که یک کشور می تواند تصمیم بگیرد که چه افرادی به آن کشور تردد کنند اما امروز بحث مهاجرت، حقوق مهاجرت و آزادی های مدنی که مردم می توانند داشته باشند اجازه نمی دهد که دولت ها، شهروندان را برای ارتباط با ملت ها اینگونه محدود کنند. مساله بعدی این است که اگر از منظر بحث سیاسی به قضیه نگاه کنیم تبعیض را مشاهده می کنیم، آمریکا ادعا می کند که اقدام آنها به سبب این بوده که منافعش از ناحیه این کشورها آسیب دیده است اما اگر رصد کنیم می بینیم کشورهای زیادی بودند که به منافع آمریکا خسارت فراوانی وارد کردند درحالی که در این طرح ممنوعیت نیستند.

گودرزی در پایان تصمیم ترامپ را نسنجیده و ناپخته دانست و خاطرنشان کرد: در مجموع این رفتار ضمن اینکه از اول هم نشان داد که مسأله ناپخته و نسنجیده ای است، در اقدام هم این نسنجیدگی و خام بودنش اثبات شد و مخالف هایی درون جامعه آمریکا و نظام بین الملل نسبت به آن صورت گرفت، اما آقای ترامپ این تصمیم را اجرا می کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ” بیشتر ماهیت خود را با این رفتارش نشان می دهد”.

علیرضا رحیمی گفت: تصمیم ترامپ تصمیم شتاب زده و غیرکارشناسی بود، مخصوصاً ورود بخش قضایی حاکمیت آمریکا، دادگاه ایالتی و هم دادگاه استیناف در این قضیه و رد این تصمیم توسط این نهادها، نشان دهنده این بود که تصمیمات، پشتوانه کارشناسی نداشته به علاوه اینکه دقیقاً خلاف امنیت ملی آمریکاست و درست برعکس آن چیزی است که ادعا می شود، یعنی ادعا شد که برای تامین امنیت آمریکا بود در صورتی که اعتراضاتی که مخصوصاً در داخل آمریکا انجام شد نشان داد که خلاف امنیت ملی آمریکاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص شیوه عملکرد ایران در برابر تصمیمات ترامپ گفت: در رابطه با اینکه ترامپ اعلام کرده تصمیم جدیدی را جایگزین خواهد کرد باید بگویم این تصمیمات غیرقابل انتظار نیست و در ماه های آینده تصمیمات مختلفی را می گیرند اما مهم این است که مواضع و رویکرد ما رویکرد بلندمدت باشد و به صورت موضعی نباید واکنش نشان دهیم.

مرتضی صفاری نطنزی اظهار کرد: اقدام آقای ترامپ را خود سیستم قضایی آمریکا متوقف کرد که نشان می دهد این تصمیم، کار صحیح و قانونی نبوده و همانطور که شاهد بودیم دادگاه ایالتی آن را غیرقانونی اعلام کرد و دادگاه استیناف هم رای دادگاه ایالتی را تایید کرد بنابراین عملاً این طرح متوقف شد.

او ادامه داد: این اقدامات ترامپ هم در خود جامعه آمریکا اعتراضات و مخالفت های جدی به همراه داشت و هم در صحنه بین المللی و مجموعه کشورهایی که در واقع دوستان آمریکا تلقی می شدند، کشورهای اروپایی همه مخالف این نوع برخورد هستند. بنابراین به نظر من اقدامات جدیدی هم که آقای ترامپ قولش را می دهد، اگر در قالب قوانین و حقوق بین الملل باشد به جای خود، اما اگر قوانین و حقوق بین الملل را همراهی نکند به سرنوشت همین قانون اولی دچار خواهد شد.

صفاری نطنزی در پایان خاطرنشان کرد: آنطور که من شنیدم اقدام ترامپ ادامه سیاست های آمریکا در دولت های قبل بود و این لیست با توجه به مشکلاتی که در جریان بود در دوره آقای اوباما تهیه شده است، اینطور که آقای ترامپ می گوید این لیست، لیست تهیه شده ایشان نیست، در واقع لیستی است که دستگاه سیاست خارجه آمریکا از قبل روی آن کار کرده اند.

شفقنا



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |