شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14736 14:02 1394/05/18
آنچه خودروسازان را از خواب سنگین بیدار می کند

آنچه خودروسازان را از خواب سنگین بیدار می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آنچه خودروسازان را از خواب سنگین بیدار می کند

آنچه خودروسازان را از خواب سنگین بیدار می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واردات خودرو، در روزهایی که نیاز به تقویت بخش تولید کشور است امر مطلوبی به شمار نمی آید اما نباید در موضوعی مانند واردات خودرو تنها به رویکردی احساسی اکتفا کرد، بلکه با برنامه ریزی می توان از واردات نظارت شده در جهت تقویت کیفی محصولات ساخت داخل استفاده کرد.

به گزارش خانه ملت، این یک واقعیت است که مردم در جهت حمایت از تولید ملی علاقه به استفاده از خودروی داخلی دارند اما این توجیهی برای ارائه خودروهای با کیفیت پایین از سوی خودروسازان به مشتریان نیست.

ابراهیم نکو در این خصوص می گوید: باید از تصمیم گیری های هیجانی در حوزه صنعت و بازار پرهیز کرد، بطور مثال تقویت بخش تولید کشور یک امر طبیعی است اما این دلیل قانع کننده ای برای جلوگیری صدرصدی از واردات برخی کالاها به کشور نیست.

نکو گفت: براساس یکی از بخشنامه های وزارت صنعت، واردات خودرو به نوعی انحصاری و دشوار شده این در حالی است که برای ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی نباید واردات خودروهای با کیفیت مطلوب، خیلی محدود شود.

از سوی دیگر نیز میثم رضایی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد کنندگان خودرو هم معتقد است: طبیعتا واردات کالا امر مطلوبی محسوب نمی شود اما نکته این است نباید در مبحثی مانند واردات هم رویکردی احساسی و هیجانی داشته باشیم.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد کنندگان خودرو گفت: واردات خودرو در صورتی می تواند به ارتقای صنعت خودرو در کشور منجر شود که ملاحظاتی در این موضوع رعایت شود بطور مثال نباید اجازه واردات خودروهای بی کیفیت تنها به دلیل داشتن نام خارجی، داده شود به دلیل این کار منافع برخی سوءاستفاده کنندگان را تامین می کند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که خودروسازان داخلی نتوانند کیفیت محصولات تولیدی را متناسب با قیمت ارتقا دهند مطلوب خواهد بود که واردات خودرو با اعمال نظارت موثر و برنامه مشخص ادامه یابد تا علاوه بر ایجاد انگیزه رقابت برای خودروسازان داخلی، زمینه تنظیم قیمت ها در بازار همچنان فراهم باشد.

مهناز بهمنی نماینده سراب هم البته دیدگاه جالبی در این مورد دارد؛او با انتقاد از تصمیمات وزارت صنعت در زمینه محدود کردن واردات خودرو خارجی به کشور گفت: باید پذیرفت یکی از لازمه های مهم برای ایجاد رقابت در صنعت خودرو واردات خودرهای خارجی بوده این در حالی است که با اقدام اخیر وزارت صنعت، رقابت در این حوزه کاهش خواهد یافت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |