شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 52600 19:12 1395/11/08
آغاز رقابت جدی با فجیره امارات در سوخت‌رسانی به کشتی های خلیج فارس

آغاز رقابت جدی با فجیره امارات در سوخت‌رسانی به کشتی های خلیج فارس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آغاز رقابت جدی با فجیره امارات در سوخت‌رسانی به کشتی های خلیج فارس

آغاز رقابت جدی با فجیره امارات در سوخت‌رسانی به کشتی های خلیج فارس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ورود ایران به صنعت استراتژیک بانکرینگ پس از ۸ سال

مهدی زاهدی-درحالی که تاکنون درحال حاضر سهم بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی) ایران در منطقه خلیج فارس زیر ۲ درصد برآورد شده است، سرانجام سایت ۵۲ هزارتنی بانکرینگ سلخ که ظرفیت سوخت‌رسانی سالانه یک میلیون تن به کشتی‌ها را دارد در جنوب جزیره قشم به بهره‌برداری رسید. عدم وجود بانکرینگ در بنادرایران باعث شده تا فجیره امارات بدون وجود هیچ رقیبی پیشتاز بانکرینگ خلیج فارس با ظرفیت سالانه ۲۵ میلیون تن باشد. تلاش برای ورود صنعت استراتژیک بانکرینگ ازسال ۸۷ درمنطقه قشم آغاز شد، براین اساس با محوریت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پروژه احداث زیرساخت بانکرینگ در منطقه سلخ قشم آغاز شد اما به دلایلی در برهه‌ای متوقف شد تا اینکه در سال ۹۱ کشتیرانی با توجه به نیازهای کشور به لحاظ ارزآوری و اشتغالزایی بالا روی پروژه مذکور متمرکز شد. در چهار سال اخیر با سرمایه‌گذاری مشترک کشتیرانی و منطقه آزاد قشم در فاز نخست سایت ۵۲ هزار تنی بانکرینگ سلخ قشم آماده شد و روزپنجشنبه گذشته به بهره‌برداری رسید. با این اتفاق زیرساخت سوخت‌رسانی سالانه ۱۲ میلیون تن به کشتی‌ها در خلیج فارس طی یک باز زمانی ۵ ساله فراهم می‌شود. در این صورت سال ۱۴۰۰ به نیمی از ظرفیت بانکرینگ فجیره خواهیم رسید که این مسئله در صورت تداوم باعث حذف فجیره از چرخه سوخت‌رسانی کشتی‌ها در خلیج فارس خواهد شد.

بانکرینگ ستاره قشم پروژه ای برای افزایش قدرت ایران

در مراسم بهره برداری از این پروژه علی ربیعی نیز حضور داشت و درسخنانی اظهار داشت: افتتاح پروژه بانکرینگ قشم در هدف نهایی خود نقش مهمی را در راهبرد افزایش نقش ایران در ژئوپلتیک منطقه خواهد داشت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموعه ای که پروژه بانکرینگ ستاره قشم را احداث کرده ترکیب کارآمد و دلسوزی است و جز آبادانی کشور و حرکت و کار سالم به چیز دیگری نمی اندیشد. ربیعی ضمن اشاره به عقب ماندن از برخی کشورهای منطقه در زمینه انرژی اذعان کرد: این تنها زیان اقتصادی ما نبود بلکه در زمینه قدرت و ژئوپلتیک نیز زیان دیدیم. بنابراین ما باید به قدرت اول در بخش بانکرینگ منطقه تبدیل بشویم و این استراتژی ماست. وی تاکید کرد:خوشحالم که بگویم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. روزی که دکتر محمد سعیدی برای مدیریت این شرکت تعیین شدند هدف ما این بود که بتوانیم از فضای پسابرجام بیشترین بهره مندی را داشته باشیم. باز هم بسیار خوشحالم بگویم که از آمریکای شمالی تا آفریقا و آسیای جنوب شرقی کشتی های ایران با پرچم ایران در حال رفت و آمد هستند. دکترربیعی ضمن یادآوری خرید ۱۰ فروند کشتی برای نوسازی خط ملی کشتیرانی کشور و فضاسازی های صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: اینجا باید اعلام کنم که در مورد خرید ۱۰ فروند کشتی از کره جنوبی متاسفانه فضاسازی نامناسبی صورت گرفت. زمانیکه ۱۵۷ میلیون دلار پول زبان بسته کشور را بردند و قرارداد بستند که مابقی را نقد بخرند؛ چرا آن روز کسی گریه نکرد؟ پول نقد کارگزاران زحمتکش را بردند به آنجا و این پول اساسا باطل شد و از بین رفت. این حدود هزار میلیارد تومان پول است. با تلاشی که صورت گرفت نه تنها آن پول برگشت بلکه اولین فاینانس عملی در پسابرجام با کشتیرانی آغاز شد. آن هم با ۳۵ درصد تخفیف و با شرط اینکه از طریق این قرارداد ظرفیت ساخت داخلی نیز با پرداختن به تعمییرات کشتی توسعه پیدا کند. وی در آخر گفت: استراتژی ما متنوع سازی سبد کشتیرانی است. من از مدیران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران می خواهم که در متنوع سازی این سبد با هم همکاری جدی داشته باشند.

سرآغازی تازه برای بخش دریایی کشور

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم گفت: اتفاقی که با افتتاح پروژه بانکرینگ ستاره قشم رقم می خورد سرآغازی است برای به دست آوردن ارزش افزوده ای که در بخش سوخت رسانی به شناورها در منطقه وجود دارد. محمد سعیدی اظهار داشت: با محوریت دولت ایران و ریاست محترم جمهور ذیل رهبری هوشمندانه و دقیق مقام معظم رهبری امروز شاهد اتفاق بزرگی در کشور هستیم. فضای تازه ای برای کشور باز شده که طی آن فرصت های جدیدی بوجود آمده تا ما بتوانیم خدمات بیشتر و موثرتری داشته باشیم. وی ضمن اشاره به توانایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان منطقه افزود: این خط ملی می تواند تاثیر بسزایی در بهبود و افزایش مبادلات تجاری کشور داشته باشد. وی ضمن ضمن اعلام این مطلب که یکی از فعالیت هایی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به آن دست یازیده پروژه بانکرینگ ستاره قشم است اظهار داشت: بسیاری از مسئولین این دغدغه را داشته اند که چرا درحالی که کشور ما دارای منابع ارزشمند نفت و انرژی است، بازرگانی و تجارت مشتقات آن مانند بانکر در اختیار یک منطقه دیگر باشد. رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اختلاف قیمت سوخت در قشم نسبت به فجیره امارات را ۵ تا ۷ دلار در هر تن اعلام کرد و گفت: چرا باید در این شرایط تولیدات پالایشگاهی ما به فجیره ارسال شود و ارزش افزوده فروش سوختی که ما تولید می کنیم نصیب دیگران شود؟ در حالیکه می توان این ارزش افزوده را نصیب شرکت ها و کارگران و زحمتکشان داخلی نمود؟ به گفته سعیدی اتفاقی که با افتتاح پروزه بانکرینگ ستاره قشم رقم می خورد سرآغازی است برای به دست آوردن ارزش افزوده ای که در بخش سوخت رسانی به شناورها در منطقه وجود دارد. وی هوشمندی در دنیای امروز را فروش کالا در بهترین زمان و موقعیت به بهترین قیمت دانست و اذعان کرد: ناگوار است که بگویم تنها در بخش صادرات پتروشیمی کشور یک و نیم میلیارد دلار از درآمدی که می توانست نصیب کشور شود به جیب بروکرها می رود. این در حالیست که تولیدکنندگان و کارگران این بخش مشقت و زحمت زیادی برای تولید متحمل می شوند. بر این اساس است که ما تلاش می کنیم تا در منطقه قشم ظرفیت پروژه بانکرینگ را تا ۵۰۰ هزار تن طی فازهای مختلف ۵۰ هزار تنی افزایش دهیم این برنامه ذیل برنامه ششم توسعه در این منطقه با همکاری و مشارکت منطقه آزاد قشم به انجام خواهد رسید. به گفته سعیدی اگر این اتفاق بیفتد در شرایط پسابرجام و در حالیکه ۱۷ خط بین المللی کشتیرانی به آب های داخلی ایران رفت و آمد دارند. بهترین بازار برای جمهوری اسلامی ایران به وجود خواهد آمد تا بخش بزرگی از کشتی هایی که در منطقه خلیج فارس تردد دارند در قشم سوخت مورد نیاز خود را تامین کنند. مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۴۲ درصد هزینه کشتیرانی را سوخت دانست و افزود: با ایجاد پروژه بانکرینگ ستاره قشم حالا نیاز نیست که کشتی ها با انحرافی ۱۲۰ مایلی به سمت فجیره حرکت کنند.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |