نگاه بلند مدت و توسعه حداکثری در توسعه آهن و فولاد گل گهر

شرکت «توسعه آهن و فولاد گل گهر» با توجه به آمارهای منتشر شده در نیمه اول سال نشان داده است که افزایش تولید به صورت کمی و کیفی را در اولویت دارد . اما اصلی ترین نگاه مدیران این مجموعه در بحث توسعه ، توسعه صادرات محور است تا بتوانند جایگاه بزرگترین صادرکننده آهن اسفنجی کشور را همچنان در اختیار داشته باشند.

شناسه خبر: 175388
نگاه بلند مدت و توسعه حداکثری در توسعه آهن و فولاد گل گهر

مجموعه آهن و فولاد گل گهر در یک دهه اخیری که از آغاز فعالیت های آن می گذرد توانسته روند تولید را با سرعت بالایی افزایش دهد. رسیدن به تولید سالیانه 6 میلیون تن آهن‌اسفنجی، 3 میلیون تن اسلب ضخیم و 1.5میلیون تن محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا از مهمترین برنامه هایی است که این مجموعه دنبال می کند.

از ابتدای سال نیز این مجموعه در تلاش است تا برنامه های مشخص شده برای 1403 را محقق کند. یکی از مهمترین عملکردهای این مجموعه در ماه های گذشته تمرکز بر افزایش تولید و فروش بوده است.

از سویی دیگر مجموعه توسعه آهن و فولاد گل گهر تمرکز بسیاری بر افزایش کیفی تولیدات خود داشته و در سال گذشته توانسته 33 رکورد کمی و کیفی را به ثبت برساند. در نتیجه بخشی از این رکوردزنی ها در ادامه به افزایش تولید در سال جاری ختم شده است. درواقع تمامی تلاش این مجموعه تامین مواد اولیه با کیفیت بالا به جهت تولید آهن اسفنجی مرغوب است.

این شرکت در 4 ماهه ابتدای 1403 با رشد 18 درصدی فروش نسبت به مدت مشابه در سال 1402 همراه شده است. این رشد در بخش تولید نیز در این مدت 39 درصد افزایش را ثبت کرده است. اما چرا این رشد تولید حائز اهمیت است؟

عمده کارخانه های این مجموعه واحد احیای مستقیم و پس از آن اجرای واحد فولاد سازی و بهره برداری از آن است. در نتیجه با بهره برداری از هر سه کارخانه، این مجموعه نقش مهمی را در تامین آهن اسفنجی زنجیره ارزش فولاد ایفا می کند.

این شرکت توانسته عنوان بزرگترین عرضه کننده آهن اسفنجی کشور برای چندین سال متوالی و عنوان بزرگترین صادر کننده این محصول مورد تقدیر قرار بگیرد. اصلی ترین برنامه این مجموعه تولید صادرات محور است که با توجه به تمرکز بر افزایش توان کیفی می تواند به سرعت بازارهای خود را توسعه دهد.

اما چرا توسعه آهن و فولاد گل گهر به دنبال افزایش تولید آهن اسفنجی است؟

آهن اسفنجی یکی از حلقه های مهم در زنجیره ارزش فولاد است که در سال های اخیر تولید آن تحت الشعاع کمبود برق و گاز قرار گرفته است.

درواقع تقاضا برای این محصول در بازار بسیار بالا است و بسیاری از واحدهای فولادی برای تامین نیاز خود به سراغ احداث واحد آهن اسفنجی و یا توسعه این حلقه در مجموعه های خود رفته اند.

اما در این بین مجموعه توسعه آهن و فولاد گل گهر با نگاهی بلند مدت ابتدا به سراغ توسعه حلقه آهن اسفنجی رفته است و تلاش کرده تا با دستیابی به تولید پایدار در این بخش علاوه بر تامین نیاز بازار، نیاز واحد فولاد سازی خود را هم تامین کند.

با رسیدن به ظرفیت اسمی تولید و یا حتی عبور از آن این مجموعه می تواند با خیالی آسوده از تامین مواد اولیه در حلقه فولادسازی و پس از آن توسعه حداکثری را محقق کند.

درواقع اگر بخواهیم عملکرد 6 ماهه این مجموعه را بررسی کنیم خواهیم دید عمده اقدامات رو به رشد به واسطه نگاه بلند مدت در این مجموعه شکل گرفته است و باعث شده تا بزرگترین صادرکننده آهن اسفنجی در کشور لقب بگیرد.

توسعه صادرات محور کمک می کند تا این مجموعه سهم خود در زنجیره ارزش را ارتقا داده و سهم بسزایی در ارزآوری داشته باشد. حال با توجه به عملکرد نیمه اول سال این مجموعه باید به افزایش سهم این مجموعه در تولید آهن اسفنجی در سال جاری امیدوار بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار