ورود ایرتیک به دو پروژه فولادی

ایریتک، با ورود به دو پروژه مهم واحد نورد گرم و همچنین واحد تولید میلگرد در تلاش است تا براساس ذائقه بازار و تقاضای داخلی حرکت کند. اما در کنار آن سعی دارد تا در اجرای پروژه‌های خود تولید فولاد سبز را هم محقق کند.

شناسه خبر: 175172
ورود ایرتیک به دو پروژه فولادی

شرکت بین المللی مهندسی ایران ( ایریتک) با هدف انتقال تکنولوژی و دانش فنی ساخت کارخانه های صنعت فولاد کار خود را از دهه 50 در ایران آغاز کرد. اما در دهه 70 به عنوان پیمانکار در زمینه اجرای پروژه های EPC وارد و توانست پروژه های بسیار و مهمی را به بهره برداری برساند. 

حال این مجموعه دو پروژه بزرگ را در دست اجرا دارد که می تواند نقطه طلایی دیگر در کارنامه ایریتک باشد. 

یکی از این پروژه‌ها، احداث واحد فولادسازی و ورق نورد گرم در شهرستان قروه استان کردستان است که با ظرفیت یک میلیون تن به روش CSP در حال اجراست. این پروژه با هدف توسعه اقتصادی و افزایش ظرفیت‌های استان در قالب طرح تکمیل زنجیره فولاد آغاز شده است.

پروژه دیگر ایریتک، کارخانه نورد 300هزار تنی میلگرد در فولاد میبد است که به زودی آغاز خواهد شد. 

پروژه نورد گرم که با ظرفیت 1 میلیون تن می تواند نقش بسیار مهمی را در تامین نیاز داخلی داشته باشد. بدون شک یکی از دلایل سرمایه گذاری ایریتک در این حوزه  تقاضا بازار و حاشیه سود این محصول است. بدون شک هر دو صنعت خودرو سازی و لوازم خانگی به دنبال افزایش تولید هستند و این برنامه نیازمند تامین مواد اولیه به ویژه ورق فولادی است.  به همین دلیل  ایریتک می داند تقاضای داخلی برای این محصول بالا بوده و می تواند به سوددهی خوبی دست پیدا کند. 

اما از سویی دیگر بهره برداری از این مجموعه در استان کردستان، منجر به توسعه استان و تکمیل زنجیره ارزش در کردستان خواهد شد. 

این اتفاق نه تنها منجر به اشتغالزایی در استان که از استان های مرزی محسوب می شود، خواهد شد بلکه می تواند سهم استان در درآمدهای ناشی از فعالیت های صنعتی را هم افزایش دهد. 

پروژه دیگر این مجموعه به توسعه سبد محصولات فولاد میبد باز می گردد. توسعه سبد محصولات در این مجموعه نیز می تواند توان رقابتی در بازار داخلی و صادراتی را افزایش دهد. اما با نگاه بلند مدت، اجرای پروژه میلگرد در این مجموعه به همت ایریتک می تواند بسترسازی برای توسعه بازارهای صادراتی باشد، اما چرا؟ 

نگاهی به کشورهای منطقه و جنوب غرب آسیا نشان می دهد که در آینده نزدیک میزان ساخت و سازهای ساختمانی ناشی از جنگ های رخ داده افزایش خواهد یافت.

 در نتیجه تقاضا برای محصولات ساختمانی از جمله تیرآهن و میلگرد می تواند داغ باشد . از سویی دیگر در بازار داخلی نیز دولت در تلاش برای تحریک بازار ساختمان و پروژه های عمرانی است که تقاضا برای محصولات یاد شده را افزایش خواهد داد. در نتیجه ایریتک با نگاهی بلند مدت و همچنین صادرات محور به سراغ دو پروژه یاد شده رفته است. 

اما در کنار این موارد ایریتک در تلاش است تا پروژه هایی را در راستای تولید فولاد سبز نیز پیش برده و این موضوع را در صنعت فولاد کشور محقق کند.

این موضوع نیز نشان می دهد ایریتک در اجرای پروژه ها تنها با نگاه بلند مدت در حرکت و سرمایه گذاری است. بی شک از سال آینده اروپا به دنبال وضع قوانینی است که در راستای کربن صفر مالیاتی را بر واردات فولاد وضع کند.

این اتفاق می تواند رقابت در بازارهای اروپایی را سخت و حاشیه سود به دست آمده را کاهش دهد.

آن چیزی که در طرح های ایریتک حائز اهمیت است آن است که این مجموعه با نگاه بلند مدت وارد طرح های یاد شده، شده است و تلاش می کند توسعه ای همه جانبه داشته باشد. این نگاه توسعه اقتصادی و اجتماعی از سوی این مجموعه را در استان های یاد شده به همراه دارد. تیتر۲۰

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار