اعلام شرایط اجازه واردات خودرو برای جانبازان و ایثارگران

آیین نامه اجرایی بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور مبنی بر اجازه واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد به بالا و برخورداری از خودروی داخلی با تسهیلات بانکی ۲۵۰ میلیون تومانی برای سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با پیشنهاد بنیاد شهید به تصویب رسید که بر این اساس، سود بازرگانی واردات خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد با نرخ صفر محاسبه می شود.

شناسه خبر: 6788
اعلام شرایط اجازه واردات خودرو برای جانبازان و ایثارگران

بنابر اعلام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، آیین نامه واردات خودرو جانبازان و ایثارگران به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران تصویب شده است. اجازه واردات خودروی جانبازان و ایثارگران دارای شرایطی مصوب است که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

آزادسازی واردات خودرو از موضوعاتی است که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو پس از جدل‌های فراوان در نهایت ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودرو را برای مدت ۵ سال، جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد.

پس از گذشت چندماه از ابلاغ قانون واردات خودرو، روز ۳ شهریورماه، جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران تصویب شد و معاون اول رئیس جمهور مصوبه نهایی را به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد.

مصوبه اجازه واردات خودرو توسط جانبازان و ایثارگران

واردات خودرو برای جانبازان و ایثارگران

براساس این گزارش، هیئت وزیران آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان ویژه ۱۴۰۲ را با پیشنهاد رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به تصویب رساند که توسط معاون اول رییس جمهور در تاریخ ۱۸ مردادماه سال جاری ابلاغ گردید. طبق این مصوبه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (45) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده نکرده‌اند، می‌توانند خودرو خارجی وارد کنند.

از جمله امتیازات تعلق‌گرفته به این گروه، اختصاص تسهیلات بیش از ۲۰ هزار یورو برای واردات خودرو توسط جانبازان بالای ۵۰ درصد بود که این جانبازان به سه دسته تقسیم شده‌اند. ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان هفتاد درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو است.

امتیاز بعدی اختصاص سود بازرگانی صفر درصد در مجوز واردات خودرو توسط جانبازان است. از آنجا که به ۸۰ تا ۹۰ درصد خودرو، سود بازرگانی تعلق می‌گیرد و مالیات و عوارض گمرکی بخش‌های دیگر سود گمرکی است‌، که این امر محقق شد و برای جانبازان پرداخت سود بازرگانی با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

شرایط اجازه واردات خوردو توسط جانبازان

واردات خودرو برای جانبازان و ایثارگران

در این آیین نامه ملاک درصد جانبازی نوع جانبازی جسمی - حرکتی و معلولیت نظریه کمیسیون پزشکی بنیاد است. بنیاد موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست مشمولین را تدوین و به ترتیب اولویت به وزارت اعلام کند.

مشمولان می‌توانند کل یا بخشی از بهای خودرو را به صورت نقدی پرداخت کنند و عدم دریافت تسهیلات بانکی موضوع این آیین‌نامه مانع استحقاق مشمولان از دریافت خودرو نخواهد بود. مشمولان واردات خودرو می‌توانند با انصراف از واردات نسبت به دریافت خودروی داخلی بدون نوبت و با واگذاری فوری بهره مند شوند.

استفاده از دیگر تسهیلات خرید خودرو با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خارج از چهارچوب این آیین‌نامه مانع دریافت این تسهیلات نخواهد بود.

مشمولانی که در ۱۰ سال گذشته از هیچگونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده‌اند در اولویت قرار دارند. ماده ۱۸ مشمولان از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره 62924ت / 54522 مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف هستند.

ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان هفتاد درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو است

بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

مشمولان واردات خودرو به مدت ۵ سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذی‌ربط از جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.

واردات خودرو برای جانبازان و ایثارگران

سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد دارای محدودیت جسمی و حرکتی مورد تایید کمیسیون پزشکی با اولویت درصدجانبازی و نیز آزادگان، فرزندان و همسران شهید معلول) می‌توانند از تسهیلات بانکی برای خرید خودروی داخلی بهره‌مند شوند که برای هر کدام از این افراد ۲۵۰ میلیون وام قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد و اقساط ۶۰ ماهه در نظر گرفته شده است و متقاضی موظف است مابقی مبلغ خودرو را شخصا پرداخت نماید.

وام های قرض الحسنه تنها مربوط به طرح خودروهای داخلی بوده و مشمول طرح خودروهای وارداتی نمی شود. براساس بند ۱۷ آیین نامه فوق الذکر درخصوص خودروهای وارداتی، تنها شرکت های مورد تایید وزارت صمت مجاز به واردات خودروها می باشند.

منبع: صفحه اقتصاد

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار