آیا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

شناسه خبر: 174354
آیا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

 

در سال ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بازده بالایی داشت. بیت کوین بیش از ۴۰۰ درصد، اتریوم بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافت و برخی ارزهای دیجیتال کوچکتر بازدهی هزاران درصدی داشتند. با توجه به این دستاوردها، ممکن است وسوسه شوید که سعی کنید وارد عمل شوید.

در عین حال، ممکن است نگران امنیت دارایی‌های دیجیتال خود باشید. چگونه از خود در برابر هکرها و کلاهبرداران محافظت خواهید کرد؟ آیا حریم خصوصی شما محافظت خواهد شد؟ ما در ادامه، همه چیزهایی را که برای تقویت امنیت دیجیتال خود و سرمایه‌گذاری ایمن در ارزهای دیجیتال باید بدانید، بررسی خواهیم کرد. همچنین، قصد داریم به این سوال که آیا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران قانونی است، بپردازیم. با جهان اقتصاد همراه باشید.

 

مصوبات قانونی درباره ارز دیجیتال

در سال 98، مصوبه‌ای به ثبت رسید که ارزهای دیجیتال مشمول حمایت و ضامت دولت و نظام بانکی نمی‌شوند و نباید از آن‌ها در مبادلات داخل کشور استفاده نمود. اما به طور کلی، فرایند خرید و فروش رمزارزها با قبول ریسک از سوی طرفین معامله صورت می‌گیرد و غیرقانونی نیست. پس از آن، در سال 1401، استفاده از رمزارزها در جهت استفاده در واردات قانونی شمرده شود.

اما به طور کلی، قانون مشخصی در رابطه با معامله رمزارزها وجود ندارد و به همین دلیل، معامله و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در ایران غیرقانونی نیست و جرم تلقی نمی‌شود. استخراج و ماینینگ نیاز به اخذ مجوز دارد و در صورتی که مجوزهای مربوطه را دریافت کردید، می‌توانید استخراج رمزارزها را شروع کنید.

آیا خرید و فروش تتر جرم است؟

تتر، یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است که معامله آن مگر در برخی از موارد که تحت عنوان پولشویی یا استفاده در فعالیت‌های غیرقانونی، جرم نیست و منع قانونی ندارد.

آیا استخراج بیت کوین جرم است؟

استخراج بیت کوین باید با اخذ مجوزهای مربوطه از وزارت صمت صورت بگیرد و استخراج غیرقاننونی آن جرم محسوب می‌شود. خرید دستگاه ماینر که به صورت غیرمجاز به کشور وارد شده باشد، جرم باشد و مراجع ذی صلاح اجازه برخورد با آن را دارند.

مشکلات ارزهای دیجیتال از نگاه دولت

دولت به صورت دقیق وضعیت معامله و استفاده از آن برای خرید و فروش اقلام را قانون‌گذاری نگرده است. اما به طور کلی ترید ارزهای دیجیتال جرم محسوب نمی‌شود و در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی انجام می‌شود. طبق مصوبات قانونی، طرفین معامله باید با پذیرفتن ریسک ارزهای دیجیتال اقدام به خرید و فروش آن کنند. اما در صورت رعایت نکردن برخی از موارد ممکن است دارایی‌های دیجیتال شما مورد سرقت واقع شود و در چند سال اخیر، پرونده‌های متعددی به مراجع قضایی ارجاع شده است و بسیاری از افراد سرمایه خود را از دست داده‌اند. صرافی‌های ارز دیجیتال ممکن است به دلیل تحریم‌ها خدمات خود را به ایرانی‌ها قطع کنند و یا کلاهبرداری‌هایی در این حوزه صورت بگیرید. در ادامه، ما روش‌هایی را بررسی می‌کنیم که با رعایت آن‌ها ریسک معاملات ارزهای دیجیتال به حداقل ممکن خواهد رسید.

bitcoin_law_shutterstock_766661446-5bfc311e46e0fb00517cf21b.jpg

مروری بر ایمنی کریپتو در سال ۲۰۲۴

اگر یک صرافی ورشکسته شود یا اگر یک هکر بتواند با رمزنگاری شما فرار کند، ممکن است همه چیز را از دست بدهید. و هنگامی که صحبت از ارز رمزنگاری شده به سرقت رفته یا گم شده می‌شود، اغلب غیرممکن است که بتوان آن را بازگرداند. این واقعیتی است که باید در نظر بگیرید. خوشبختانه، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در رابطه با امنیت کریپتو صورت گرفته است.

بهترین راه برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های کریپتو خود، اتخاذ یک رویکرد چند جانبه است:

  • تنها زمانی ارز دیجیتال خود را در صرافی نگه دارید که فعالانه آن را معامله کنید. در غیر این صورت، آن را به یک ولت دیگر منتقل کنید.
  • اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمن بودن صرافی خود انجام دهید، از جمله استفاده از احراز هویت دو مرحله ای.
  • از کیف پول سرد در صورت امکان استفاده کنید.

Copy-of-Copy-of-Thumbnail-template-1260x659.png

امنیت کریپتو: اصول حفاظت از رمزارزها

حفاظت از دارایی‌های دیجیتال شما، به ویژه ارزهای دیجیتال، نیازمند تلاشی آگاهانه است. شما باید فعال باشید زیرا همانطور که بعداً در مورد آن صحبت خواهیم کرد، هنگامی که رمزارز شما به سرقت رفت، بازیابی آن دشوار خواهد بود. بنابراین در ادامه، چند نکته اساسی برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

  • از احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) در کیف پول و صرافی خود استفاده کنید
  • رمز ارز خود را از صرافی خود به کیف پول انتقال دهید.
  • عبارت بازیابی کیف پول خود را روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید.
  • هر بار از رمزهای عبور قوی استفاده کنید.
  • از یک رمز عبور منحصر به فرد برای کیف پول خود استفاده کنید. چیزی که مشابه رمزهای عبور دیگری که استفاده می‌کنید نیست.
  • در صورت امکان رمز ارز خود را در یک کیف پول سخت افزاری ذخیره کنید.
  • از ورود به نرم افزارها یا وب سایت‌های جعلی خودداری کنید. همیشه مراقب فایل‌های ایمیل مرتبط با رمزارز باشید.
  • از استفاده از Wi-Fi عمومی خودداری کنید.

در صرافی ارزهای دیجیتال به دنبال چه چیزی باشید؟

همانطور که می‌بینید، کارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال خود انجام دهید، اما شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها انتخاب یک صرافی قانونی و قابل اعتماد ارز دیجیتال باشد. پس از همه، این جایی است که رمز ارزی را که معامله می‌کنید، خریداری کرده و نگه می‌دارید. اگر می‌خواهید به صورت ایمن در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید و به خرید و فروش آن بپردازید، بهتر است در لیست بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان یا ایرانی معاملات رمزارزها را انجام دهید.

محافظت از حساب صرافی خود با 2FA

انتخاب یک صرافی معتبر به محافظت از شما در برابر حملاتی که مقصر صرافی است کمک می‌کند. اما اگر حساب شما بدون تقصیر صرافی به خطر بیفتد، دارایی‌هایتان از دست خواهد رفت.

به همین دلیل مهم است که 2FA را فعال کنید.

اگر 2FA فعال باشد، باید هر بار که وارد سیستم می‌شوید یا برداشتی انجام می‌دهید، یک کد از پیام متنی یا برنامه تلفن همراه وارد کنید. این به شما کمک می‌کند تا در صورت به خطر افتادن حساب ایمیل شما از سرقت رمزارز شما محافظت کنید.

جمع‌بندی

همانطور که بررسی کردیم، معاملات ارزهای دیجیتال در ایران جرم نیست و می‌توانید با رعایت نکاتی که ذکر کردیم بدون این که دارایی‌هایتان در معرض سرقت یا کلاهبرداری قرار بگیرد، به خرید و فروش رمزارزها بپردازید. در وب سایت ترید خوبه می‌توانید اطلاعات بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال به دست بیاورید.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار