رئیس اتاق تعاون استان اصفهان خبر داد؛

اصفهان رتبه برتر کشور در ایجاد و حفظ اشتغال/صادرات ۶۸ میلیون دلار محصولات تعاونی‌ها از اصفهان

حبیب ‌الله بهرامی رییس اتاق تعاون استان اصفهان در نشست خبری که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، اظهار داشت: بخش تعاون دارای جایگاه اساسی در قانون و توسط بخش خصوصی و دولت، برای احصا کشور است.

شناسه خبر: 6937
اصفهان رتبه برتر کشور در ایجاد و حفظ اشتغال/صادرات ۶۸ میلیون دلار محصولات تعاونی‌ها از اصفهان

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد؛ وی با بیان اینکه تأسیس تعاونی‌ها عین ماده‌قانون اساسی است ادامه داد: این مهم برای سرمایه‌گذاران بخش تعاون بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان تأکید کرد: تعاون باید به‌عنوان یک نسخه نجات‌بخش برای اقتصاد کشور در نظر گرفته شود؛ چراکه بهترین شکل در بحث اقتصاد حکمرانی تعاون است.

وی اضافه کرد: حکمرانی تعاونی مساوی است با حکمرانی مردم است و ادعای ما این است که اقتصاد برپایه تعاونی به احکام اسلامی نزدیک‌تر است.

بهرامی با بیان اینکه اتاق تعاون پل ارتباطی بین دولت و تعاونی‌ها است تصریح کرد: طبق برنامه توسعه پنجم، دولت باید برای رشد اقتصاد، واگذاری انجام دهد که به دلیل مختلف مانند مشکلات خارجی و عدم تمایل همه اعضای دولت این کار صورت نگرفته است و 80 درصد دولت، 5 درصد تعاون و 15 درصد هم بخش خصوصی مالک اقتصاد هستند.

وی یادآور شد: در برنامه توسعه هفتم به این نتیجه رسیده‌اند که تعاون فرا بخشی است و 35 دستگاه را مسئول کرده‌اند تا سهم تعاون در اقتصاد کشور به بیش از 10 درصد برسد. این در حالی است که در دنیا، تعاونی‌ها سهم یک سومی در اقتصاد دارند.

پرداخت 48 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون استان اصفهان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون

در ادامه نشست خبری مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان اصفهان گفت: بانک توسعه تعاون صد در صد دولتی است که به‌صورت تخصصی در بخش تعاون فعال است.

محمدعلی محترم افزود: این بانک در سال 88 در راستای سیاست اصل 44 قانون اساسی با سرمایه اولیه 500 میلیارد تومان تا سیس شد تا به ایجاد و حفظ اشتغال کمک کند.

وی تصریح کرد: بانک توسعه تعاون از ابتدای دولت سیزدهم در استان اصفهان بالغ‌بر 48 هزار میلیارد ریال نزدیک به 5 همت تسهیلات پرداخت کرده است.

مدیر شعب بانک توسعه تعاون در استان اصفهان با اشاره به اجرای قانون شغل پایدار از سه سال پیش تاکنون اظهار داشت: این طرح در سال 1401 علاوه بر شهرستان‌ها در روستا نیز اجرا شد که نزدیک به نود میلیارد و هفت‌صد میلیون تومان تسهیلات با نرخ شش درصد برای اشتغال پایدار روستایی اعطا و 1431 شغل ایجادشده است.

وی اضافه کرد: یکی از بندهای دیگر تسهیلات بند الف تبصره 18 است که با پرداخت 182 میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات ،975 شغل جدید ایجادشده است و526 حفظ اشتغال در غالب سرمایه در گردش داشتیم.

محترم خاطرنشان کرد: طرح دیگر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی تا سقف 150 میلیون تومان با بازپرداخت 7 ساله است که در سال 1401، 81 میلیارد تومان تسهیلات با ایجاد اشتغال 693 نفر پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی داشتیم.

وی پرداخت تسهیلات به بیماران صعب‌العلاج، مدد جویان کمیته امداد و بهزیستی را از دیگر فعالیت‌های این بانک برشمرد و افزود: در راستای ازدواج، مسکن و جوانی جمعیت نیز درمجموع 1500 فقره تسهیلات به مبلغ 136 میلیارد تومان پرداخت کردیم.

مدیر شعب بانک توسعه تعاون در استان اصفهان گفت: استان اصفهان در پایان 1401 در سطح کشور مقام اول در راستای حمایت از اشتغال و فعال‌سازی واحدهای راکد تولیدی داشته است. وی خاطر نشان کردنسبت مصارف به منابع این بانک در استان بیش از 90 درصد می باشد که این نسبت بالاتر از استاندارد بانک مرکزی (85درصد)ومتوسط سیستم بانکی استان (75درصد)بوده واین امر بیانگر پرداخت تسهیلات بیش از منابع جذب شده ودر راستای انجام تکالیف اساسنامه ای ورسالت توسعه ای بانک در راستای اشتغال جدید وحفظ اشتغال موجود بوده است .

استان اصفهان مقام اول در کشور از حیث ایجاد تعاونی

در ادامه نشست خبری معاون تعاون اداره کل تعاون استان اصفهان نیز ضمن تبریک هفته تعاون گفت: در استان اصفهان 3588 تعاون در 14 گرایش فعال هستند که در سال 1401 این تعاونی‌ها نزدیک به 68 میلیون دلار به کشورهای امارات، افغانستان و عراق صادرات داشتند.

روح الامین امیری بابیان اینکه در تولید و صادرات شاهد رشد 24 درصدی نسبت به 1400 بودیم افزود: اصفهان جزو 4 استان برتر ازنظر صادرات تعاونی‌ها است.

وی تأکید کرد: استان اصفهان در نهضت فعال‌سازی واحدهای غیرفعال، رتبه چهارم در کل کشور را دارد و این ظرفیت بسیار بالقوه‌ای است برای توسعه شهرستان‌ها و شرکت‌های فعال در مناطق محروم.

معاون تعاون اداره کل تعاون استان اصفهان با اشاره به پرداخت تسهیلات به تعاونی‌های استان از طریق بانک توسعه و بانک‌های دیگر تصریح کرد: در سال 1401 ردیف اعتباری دو هزارمیلیاردی در اختیار داشتیم که به 3000 میلیارد تومان در سال جاری افزایش پیدا کرد.

وی تأکید کرد: استان اصفهان مقام اول در کشور از حیث تعاونی‌های تا سیس شده را در اختیار دارد.

امیری یادآور شد: در هفته تعاون 33 طرح با اشتغال 838 نفر و سرمایه‌گذاری 19500میلیارد ریال افتتاح می‌کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار