یک کارشناس بازار سرمایه:

آغاز فصل افت سود شرکت‌های بورسی با افت احتمالی گاز

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: از آنجایی که با کاهش تولید ناشی از قطعی برق و گاز سودآوری شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند، این افت سود آوری خود عامل اصلی کاهش قیمت سهام در بازار سرمایه محسوب می‌شود. وقتی انتظاری برای رشد سودآوری وجود نداشته باشد، شاهد تحولی در رشد قیمت‌ سهام شرکت‌ها هم نخواهیم بود.

شناسه خبر: 174794
آغاز فصل افت سود شرکت‌های بورسی با افت احتمالی گاز

به گزارش "جهان اقتصاد" حمید میرمعینی  درباره تبعات شروع قطعی گاز صنایع به ویژه پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه اظهار داشت: گزارش‌های منتشر شده در سنوات گذشته نشان می‌دهند که اکثر شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های پتروشیمی ناشی از ناترازی گاز و برق تا چه حد خسارت می‌بینند چراکه ظرفیت تولید این صنایع نسبت به ظرفیت‌های عملیاتی که دارند، به شدت کاهش پیدا می‌کند. تبعات کمبود انرژی و قطع گاز و برق در صنایع را می‌‌توان از جنبه‌های از دست دادن بازارهای خود، عدم اجرای تعهدات در موعد مقرر مورد بررسی قرار داد و شرکت‌ها و صنایع ناشی از ناترازی انرژی مشمول پرداخت خسارت‌هایی می‌شوند.   

وی ادامه داد: شرکت‌ها نسبت به ظرفیت‌های تولید، هزینه‌های ثابتی دارند که این هزینه‌ها همیشه وجود دارند و کاهش میزان تولید ناشی از ناترازی‌ها باعث می‌شود آن هزینه‌های ثابت افزایش و به دنبال آن سودآوری شرکت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در فصلی از سال برق و در فصلی دیگر گاز این صنایع قطع می‌شود و هم گاز خوراک و هم گاز مصرفی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این ناترازی‌ها در حوزه انرژی صدمات بسیار شدیدی را به صنعت و به دنبال آن به بازار سرمایه وارد می‌کند.

میرمعینی افزود: از سوی دیگر، این کاهش تولید، تقاضای داخلی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و متاسفانه کاهش تولید به واسطه کاهش سوخت و کاهش خوراک باعث می‌شود که تقاضای داخلی هم پوشش داده نشود و این در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد چراکه در شرایط کمبود تقاضا، عرضه کاهش پیدا کرده و این خود عامل تنش در بازارهای داخلی هم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه متاسفانه این معضلی است که صنایع کشورمان و بازار سرمایه با آن دست به گریبان است و به بزرگترین ریسک‌های عملیاتی اکثر شرکت‌ها تبدیل شده، اظهار داشت: همین چند عامل باعث شدند که توجیه سرمایه‌گذاری به شدت کاهش پیدا کند و موضوعاتی مانند قیمت‌های دستوری به شدت این ریسک‌‌ها اضافه شده‌ است. تا زمانی که این شرایط ادامه دارد و مشکل ناترازی‌ها حل نشود و در این حوزه سرمایه گذاری صورت نگیرد، تحولی در استقبال سرمایه گذاران از بازار سرمایه نخواهیم دید.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که در دولت سیزدهم هم در بخش زیرساخت‌ها برای بهبود وضعیت ناترازی‌های انرژی هیچ‌گونه سرمایه گذاری انجام نشد بنابراین فعلا تا مدت‌ها با این معضل مواجه خواهیم بود. از سوی دیگر سرمایه گذاری در بخش انرژی زمان بر است و در شرایط ایده‌آلی و آرمانی،‌ برای ایجاد تاسیسات مورد نیاز در این پروژه‌‌ها به بیش از 3 سال زمان نیاز داریم.  

میرمعینی با اشاره به معاملات برق از بورس انرژی و اثرگذاری آن در تامین انرژی صنایع و شرکت‌ها گفت: باید توجه داشت بورس انرژی تنها واسطه عرضه است، خرید از بورس انرژی هم نتوانست مشکلی را حل کند. بورس انژری محل تقاضا است در حالی تقاضا وجود دارد با کمبود عرضه مواجه هستیم بنابراین مشکلی حل نمی‌شود.

وی با اشاره به افت قیمت سهام شرکت‌های بورسی به دلیل ناترازی اظهار داشت: از آنجایی که با کاهش تولید ناشی از قطعی برق و گاز سودآوری شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند، این افت سود آوری خود عامل اصلی کاهش قیمت سهام در بازار سرمایه محسوب می‌شود. وقتی انتظاری برای رشد سودآوری وجود نداشته باشد، شاهد تحولی در رشد قیمت‌ سهام شرکت‌ها هم نخواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته موضوع ناترازی انرژی،  فارغ از اثرگذاری تنش‌های سیاسی بر بازار سرمایه است و همین تامین انرژی هم به معضلی تبدیل شده که رفع این معضل هم، هیچ راهکاری جز افزایش تولید و عرضه انرژی ندارد. باید توجه داشت که با توجه به شرایط سیاسی و وضعیت زیرساختی کشور، نمی‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک این مشکلات حل شوند.

 
ارسال نظر