طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب کلنگ‌زنی شد/ تولید روزانه بیش از دو میلیون بنزین یورو۵ توسط نفت آفتاب*

با حضور مسئولان ارشد استان هرمزگان و شرکت پالایش نفت آفتاب طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب کلنگ‌زنی شد.

شناسه خبر: 15485
طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب کلنگ‌زنی شد/ تولید روزانه بیش از دو میلیون بنزین یورو۵ توسط نفت آفتاب*

به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت آفتاب، عملیات ساخت طرح توسعه‌ای نفت خام آفتاب با ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز با حضور مسئولان ارشد استان هرمزگان کلید خورد .

محدودیت‌ها در تأمین میعانات گازی به عنوان خوراک پالایشگاه و نیاز کشور به بنزین و گازوئیل موجب شد، استفاده از نفت خام به عنوان خوراک اصلی این پالایشگاه در دستور کار قرار گیرد .

طرح توسعه پالایشگاه نفت خام آفتاب که عملیات اجرایی آن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز شده طی ۱۵ ماه تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و اشتغال‌زایی بیش از یک هزار نفر به صورت مستقیم و چند هزار نفر غیر مستقیم را در پی خواهد داشت .

این طرح توسعه‌ای دارای واحد فرآیندی بسیاری از قبیل، واحدهای ایزومریزاسیون، HDS1 ، HDS3 ، Vis-breaking ، تقطیر در خلاء، MHC ، نیروگاه، ARU ، تصفیه آب‌های ترش و ... می‌باشد .

یکی از واحد‌هایی که تاکنون در کشور وجود نداشته اما، ساخت و بهره‌برداری از آن ارزش‌ِآفرینی زیادی برای کشور و مجموعه خواهد داشت واحد MHC است که وظیفه آن شکست و تبدیل Lubecut سبک و سنگین به محصولات با ارزش سبک‌تر همچون، نفتا، گازوئیل و همچنین تولید روغن پایه است که ظرفیت واحد مذکور ۱۴ هزار بشکه در روز است، با ساخت و بهره‌برداری از این واحد دریچه‌ای نوین در امر تبدیل محصولات سنگین به محصولات با ارزش افزوده بالاتر در کشور گشوده خواهد شد .

واحد تقطیر این مجموعه، روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت خام سنگین را به نفتا، گاز مایع، کروسین و ... تبدیل می‌کند .

با راه‌اندازی پالایشگاه جدید میزان تولید بنزین شرکت روزانه، دو میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر، گازوئیل روزانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر و سوخت گاز مایع نیز روزانه پنج هزار بشکه در روز می‌باشد که به دلیل وجود واحدهایی همچون CRU و ایزومریزاسیون بنزین تولیدی این واحد یورو ۵ و حتی استاندارد آن از این میزان بالاتر خواهد بود .

گازوئیل تولیدی این پالایشگاه نیز به دلیل وجود واحد شیرین‌سازی گازوئیل به روش هیدروژنیاسیون با استاندارد یورو ۵ به بازار عرضه خواهد شد .

* تولید روغن موتور گرید ۲ برای نخستین بار در ایران *

محمد مهدی دوستی رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت آفتاب در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی طرح توسعه پالایشگاه نفت خام این مجموعه، اظهار کرد: در حال حاضر خوراک پالایشگاه میعانات گازی است اما، به دنبال افزایش تجهیزات و تغییر در مجموعه به منظور استفاده از نفت خام به‌عنوان خوراک هستیم .

وی عنوان کرد: تجهیز بخشی از پالایشگاه تا مهر ماه سال جاری به پایان خواهد رسید و پالایش روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت خام در دستور کار قرار می‌گیرد .

رئیس هیئت مدیره شرکت پالایش نفت آفتاب به طرح توسعه‌ای نفت خام این مجموعه اشاره کرد و افزود: با تأسیس و بهره‌برداری از این واحد ظرفیت پالایشگاه آفتاب به ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت .

وی با تأکید بر اینکه خوراک تمامی مینی‌فاینری‌های کشور میعانات‌گازی است، گفت: شرکت نفت آفتاب از مهر ماه امسال اولین پالایشگاه در کشور خواهد بود که نفت خام را دریافت و پالایش خواهد کرد .

مهندس دوستی به واحد روغن این شرکت نیز اشاره کرد و ادامه داد: با بهره‌برداری از این واحد روغن موتور با گرید ۲ تولید و به بازار عرضه خواهد شد این در حالی است که در حال حاضر روغن موتور با این گرید در داخل تولید نمی‌شود و مجبور به واردات این نوع روغن هستیم .

وی مطرح کرد: تولید روغن با گرید ۳ نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد .

* دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند *

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در اداه این مراسم با بیان اینکه شرکت پالایش نفت آفتاب به نیروی انسانی خود اهمیت می دهد، اظهار کرد: این مهم اولین موفقیت این مجموعه است .

وی با بیان اینکه اقتصاد دولتی ناکارآمد و غیر بهره‌ور است، مطرح کرد: برای رقابت در عرصه بین المللی باید از بخش خصوصی حمایت کرد .

استاندار هرمزگان حمایت از بخش خصوصی را وظیفه دولت دانست و گفت: باید در زمسنه توانمندسازی بخش خصوصی تلاش کنیم .

دوستی به توسعه زنجیره پتروپالایشی و پتروشیمی تأکید کرد و افزود: باید به دنبال تولید کالای نهایی باشیم .

وی با اشاره به اینکه تنوع محصول پتروپالایشی و پتروشیمی از ضروریات است، تصریح کرد: هرمزگان مزیت‌های نسبی در حوزه نفت و فولاد دارد .

* اعتماد به توان داخلی ویژگی پالایش نفت آفتاب *

صفایی معاون قوه قضاییه دادگستری هرمزگان در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه سیاست قوه قضائیه حمایت از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است، گفت: بین مسئولان هرمزگان هم‌افزایی در راستای آبادی استان و کشور وجود دارد .

وی به تلاش‌های قوه قضائیه برای رفع برخی مشکلات شرکت پالایش نفت آفتاب در ستاد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: واحد تقطیر اتمسفریک این مجموعه یکی از پروژه‌هایی بود که توسط قوه قضائیه پیگیری و در سفر ریاست جمهوری افتتاح شد .

صفایی ادامه داد: اشتغال‌زایی، جلوگیری از خام فروشی، افزایش تولید، کاهش وقوع بزه و پیشگیری از جرائم از جمله نتايج بهره‌برداری از پروژه‌های نفت آفتاب بوده است .

معاون قوه قضائیه با تأکید بر اینکه باید به توانایی جوانان کشور اعتماد داشته باشیم، مطرح کرد: شرکت پالایش نفت آفتاب توانسته با تکیه بر توان داخلی مجموعه به این بزرگی ایجاد و در استان اشتغال‌زایی داشته باشد .

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار