هشدار درباره کوچ وکلای هرمزگان

رییس کانون وکلای دادگستری هرمزگان در خصوص روند افزایشی تقاضا برای انتقال وکلا از هرمزگان به سایر استان‌ها هشدار داد.

شناسه خبر: 18586
هشدار درباره کوچ وکلای هرمزگان

مهین حیدری -بندرعباس ،علی قاسمی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان، در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار اعلام کرد که واحد معاضدت کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان هر روزه از ساعت ۹ الی ۱۴ در محل ساختمان کانون وکلا آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان به تمامی مردم و در همه زمینه‌ها است.

قاسمی با اشاره به مشکلات زیرساختی در مناطق کم برخوردار استان اظهار کرد: اجبار وکلا به استقرار فیزیکی در این مناطق ممکن است منجر به انصراف وکلا و کارآموزان از حرفه وکالت شود. لذا باید راهی میانه برگزید که منجر به خیر عمومی شود. او پیشنهاد داد که از افراد بومی دارای دانشنامه حقوق قضایی که آشنا با زیست‌بوم منطقه هستند بهره برده و آنان را بدون آزمون جذب کرده و آموزش دهند تا به‌عنوان وکلای صلح یار فعالیت خود را آغاز کنند.

وی افزود: وکلای غیربومی که محل اشتغال آنان مناطق کم برخوردار بوده و حاضر به استقرار در محل نیستند، باید مکلف به پرداخت وجوهی از بابت انتقالی در وجه کانون وکلا به‌منظور ساخت دفاتر و ارائه بسته‌های تشویقی به وکلای مستقر شوند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان همچنین با انتقاد شدید از مصوبه کانون وکلای مرکز در پذیرش مجدد وکلایی که در آزمون شرکت کرده‌اند، گفت: این تصمیم خلاف قانون و ظلمی مضاعف در حق کانون‌های وکلای مناطق کم برخوردار مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد است.

وی تصریح کرد: چنین ارفاق غیر قانونی، منجر به کاهش شدید وکلای مناطق کم برخوردار و کوچ آنها به مناطق دیگر می‌شود و در نهایت ضعف شدید در ارائه خدمات حقوقی و ایجاد خلل در توسعه نظام قضایی و دسترسی به دادرسی منصفانه و عدالت قضایی را به دنبال خواهد داشت.

قاسمی همچنین هشدار داد: اگر وضع به همین منوال پیش رود، در دو سال آینده ۸۰ درصد وکلای هرمزگان به کانون‌های وکلای دیگر کوچ خواهند کرد که این مسئله نه تنها توسعه‌ای در استان شکل نمی‌دهد، بلکه معضل بزرگی در راستای پیاده‌سازی برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصاد دریا محور و دستور مقام معظم رهبری ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: متاسفانه به‌دلیل عدم انجام امر کارشناسانه دقیق، اجرای قانون تسهیل باعث انزوای کانون های وکلای استان های کم برخوردار شده است چرا که با اجرای این قانون دیگر هیچ گونه ارفاقی در پذیرش کاراموز در مناطق کم برخوردار وجود ندارد و بدین سبب متقاضیان ورود به استان های محروم به شدت کم شده است، به‌طوری‌که در ۲سال گذشته نزدیک به ۱۰هزار نفر از طریق آزمون جذب کانون وکلای دادگستری مرکز شده و تنها دویست نفر به عضویت کانون وکلای هرمزگان درآمده اند.

قاسمی ادامه داد: این در حالی است که جمعیت استان تهران و سیستان و بلوچستان که زیر نظر آن کانون است، حدود شانزده میلیون نفر و جمعیت استان هرمزگان حدود دومیلیون نفر است.

وی بیان کرد: اگر برنامه‌های توسعه‌ای پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصاد دریا محور و احداث شهرهای جدید در پس کرانه و کوچ هفت میلیونی جمعیت کشور به سواحل را نیز نادیده بگیریم، بازهم تعداد کاراموزان جذب شده توسط کانون وکلای هرمزگان می‌بایست سیزده درصد جذب شدگان کانون مرکز باشد تا تناسب و عدالت در بخش ارائه خدمات حقوقی کشور و مدنظر واضعان قانون تسهیل اجرایی می‌شد.

این در حالیست که کانون وکلای هرمزگان تنها دو درصد کانون مرکز نیرو جذب کرده که فاصله گرفتن نجومی سطح خدمات حقوقی و عقب ماندگی شدید استان را در سال پیش رو در پی خواهد داشت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار