رئیس پلیس فتا استان اصفهان خبرداد؛

کلاهبرداری با هویت های جعلی در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان از وصول پرونده هایی تحت عنوان کلاهبرداری با هویت جعلی در فضای مجازی خبر داد.

شناسه خبر: 18264
کلاهبرداری با هویت های جعلی در فضای مجازی

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در برنامه تلویزیونی نیمروز بیان کرد: هویت افراد در فضای مجازی قابل اعتماد نیست به طوری که در این فضا مرد می تواند خودش را به جای زن و بالعکس، فرد مُسن خود را به جای فرد جوان و همین طور با قیافه ها و حتی صداهای مختلف جا بزند و بنابر این نمی توان زیاد به هویت افراد در این فضا اعتماد کرد.

وی افزود: پرونده هایی به این پلیس واصل شده که مجرمان در این فضا خود را به عنوان یکی از اقوام شهروندان جا زده و با بیان اینکه مشکل ضروری برایش پیش آمده و نیاز مبرم به مبلغی وجه نقد دارند از او درخواست پول کرده و شماره حساب هم ارائه می کنند و افرادی که این پیام را دریافت کرده بودند بدون اینکه تحقیق کرده و از صحت پیام مطلع باشند پول را به حساب کلاهبردار واریز می کردند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان با تاکید بر هوشیاری بیشتر شهروندان در مواجه با پیام هایی که در فضای مجازی دریافت می کنند گفت: به شهروندان توصیه می کنیم اگر چنانچه با پیام هایی از این دست مواجه شدند حتماً برای اطمینان بیشتر تماسی با اقوام خود حاصل کرده و اگر دیدند چنین پیامی از جانب او ارسال نشده مطمئن باشند که در معرض یک کلاهبرداری قرار گرفتند.

سرهنگ مرتضوی، خوش بینی و اعتماد بیش از حد را یکی از عمده ترین آسیب های فضای مجازی عنوان کرد وگفت: همین خوش بینی و اعتماد بی جا بارها کار دست کاربران فضای مجازی داده و باعث شده که به راحتی در دام کلاهبرداران بیفتند.

این مقام انتظامی عنوان کرد: پیام هایی تحت عنوان دریافت سود سهام عدالت، یارانه معیشتی، پیگیری پرونده در سامانه ثنا و ... که شهروندان را به کلیک کردن بر روی لینک ارائه شده ترغیب می کنند هم شهروندان را فریب داده و هم گوشی آنان را آلوده می کنند.

وی اظهار داشت: وقتی شما بر روی لینک داخل پیام کلیک می کنید گوشی خود را آلوده می کنید و هکرها به راحتی می توانند به لیست مخاطبان تلفن همراه شما دسترسی پیدا کرده و پیام آلوده را از طریق گوشی شما به دوستان و اقوامتان ارسال کنند و چون دریافت کنندگان پیام به شما اعتماد دارند آنها نیز فریب خورده و گوشیشان هک می شود پس بنابر این به نوک انگشتانتان خیلی اهمیت دهید و دقت کنید که چه چیزی را کلیک می کنید.

سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه هیچ سازمان و نهادی با شماره شخصی به شهروندان پیام نمی دهد و به عنوان مثال دادگستری با سرشناسه ADLIRAN پیامک می دهد و هیچ زمان هم از شهروندان نمی خواهند که به لینک وارد شوند گفت: اگر پیام هایی با شماره شخصی را دریافت کردید که شما را به کلیک کردن بر روی لینک ارائه شده ترغیب می کردند بدانید که در معرض کلاهبرداری قرار گرفتند و به آن توجه نکنند.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان با بیان اینکه با پیشرفت بشر و رشد فزاینده ارتباطات و فناوری های روز جرایم نیز پیچیده تر و هوشمندتر شدند و شهروندان هم باید در زمان استفاده از این فضا هوشمندانه عمل کنند و منفعل نباشند خاطر نشان کرد: کارشناسان پلیس فتا استان به صورت شبانه روز آماده خدمت رسانی به مردم هستند و شهروندان هر زمان با مشکلی برخوردند می توانند از طریق تماس با شماره تلفن 096380 و یا گفت و گوی آنلاین در سایت Syberpolice.ir با کارشناسان این پلیس ارتباط برقرار کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار