پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 733 19:58 1401/12/05

کمبود گاز در ازبکستان باعث خاموشی‌های گسترده شد

کمبود گاز در ازبکستان باعث خاموشی‌های گسترده شد

کاهش تولید گاز در ازبکستان به‌دنبال افزایش تقاضا در زمستان باعث خاموشی‌های گسترده و نارضایتی مردم شده است.

در شرایطی که کمبود گاز در زمستان سخت ازبکستان، خاموشی هم برای مردم این کشور به‌دنبال داشت، اطلاعات جدید درمورد استخراج گاز نگرانی درمورد امنیت انرژی این کشور در کوتاه‌مدت را تشدید کرده‌است.

 تولید گاز ازبکستان در سال گذشته میلادی تا 51.66 میلیارد مترمکعب کاهش یافت، یعنی 4.1 درصد کمتر از 53.8 میلیاردی که در 2021 استخراج شده بود. این رقم 8.3 درصد نسبت‌به پیش‌بینی تاشکند از تولید 56.3 میلیارد مترمکعب هم پایین‌تر بود.

 این کاهش تولید با هدف خوش‌بینانه ازبکستان برای افزایش تولید تا 66.1 میلیارد مترمکعب تا 2030 مطابقت ندارد. هدف از این افزایش تولید تأمین نیاز فزاینده داخلی است. دولت ازبکستان پیش‌بینی می‌کند نیاز این کشور به گاز 20 درصد تا پایان دهه حاضر افزایش یافته و از 47 میلیارد مترمکعب در سال گذشته میلادی به بیش‌از 56 میلیارد تا 2030 برسد.

 دولت ازبکستان در ماه دسامبر در بحبوحه‌ کمبود گاز، صادرات این محصول را که بیشتر به چین صورت می‌گرفت، متوقف کرد تا عرضه گاز به مصرف‌کنندگان داخلی برسد.

 تاشکند قول داد صادرات گاز را تا 2025 کاملاً متوقف کند تا گاز کافی برای نیروگاه‌های برق و صنعت پتروشیمی در اختیار داشته باشد.

 دولت ازبکستان در زمستان سال جاری مجبور به افزایش واردات برای تأمین نیاز داخلی به گاز شد که بیشتر آن از ترکمنستان صورت می‌گرفت.

 روسیه به‌دنبال استفاده‌ مثبت از افزایش تقاضا در ازبکستان و قزاقستان و همچنین کمبود گاز در زمستان است. این کشور پس‌از توقف صادرات گاز به اروپا، به‌دنبال بازارهای جدید است.

 

 منبع: اویل پرایس

برچسب: جهان اقتصاد ، انرژی ، پتروشیمی ، چین ، روسیه ، صادرات ، نیروگاه برق ، ازبکستان ، کمبود گاز ، اخبار روز



https://jahaneghtesad.com/direct/733


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |