پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 1605 16:43 1402/01/23
کارشناس خودرو:

کدام خودروی داخلی ما مشابه نمونه خارجی است که ملاک شورای رقابت قرار می گیرد؟

کارشناس خودرو:

کدام خودروی داخلی ما مشابه نمونه خارجی است که ملاک شورای رقابت قرار می گیرد؟

یک کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: با قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، همان تجربه شکست خورده‌ای که در خودروهای داخلی بخش دولتی به وجود آمد به بخش خودروساز خصوصی و متاسفانه بخش واردات هم باز می‌کنیم و این سیاست‌های تورمی بیشتر، برای بازار خودرو چیزی دربرنخواهد نداشت.

زمان زیادی از افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا و جنجالی که شورای رقابت، وزارت صمت و معاون اول رییس‌جمهور راه انداختند، نگذشته است که سه‌شنبه، ۲۲ فروردین شورای رقابت از برگزاری جلسه‌ای برای تعیین قیمت خودروهای مونتاژی خبر داده است.

 اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت در گفتگویی در این‌باره گفته است که «در جلسه عصر امروز شورا نیز موضوع قیمت‌های خودروهای مونتاژی بررسی خواهد شد. ممکن است این موضوع امروز به نتیجه نهایی برسد. در واقع اگر قیمت‌ها آماده بود مانند فرایندی که برای خودروهای داخلی طی شد، به رای گیری اعضا گذاشته خواهد شد و اگر رای گیری به نتیجه برسد به وزارت صمت ابلاغ خواهد شد.»

سخنگوی شورای رقابت روش محاسبه نرخ این خودروها را مقایسه قیمت خودروهای داخلی با سه خودروی مشابه خارجی اعلام کرده است.

همچنین او در گفتگویی دیگر با شبکه خبر گفته است که «احتمال این که قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش ندهیم کاملا محرز است و احتمال کاهش قیمت‌ها نیز وجود دارد.»

موضوع دیگری هم که شجاعی مطرح کرده یادآور پاسکاری اخیر وزارت صمت و شورای رقابت در اعلام قیمت‌های جدید خودروهای ایران‌خودرو و سایپا است. او گفته که اعلام قیمت خودروهای مونتاژی بر عهده ‌شورای رقابت نیست و پس از مصوب شدن، وزارت صمت باید قیمت را اعلام کند. موضوعی که با واکنش قالیباف، سخنگوی وزارت صمت مواجه شده است. او در توییتی نوشته است که «هم مسئولیت کامل قیمت‌گذاری و تبعات آن در صنعت خودرو و هم مسئولیت اطلاع‌رسانی و پاسخگویی بر عهده شورای رقابت است. کمافی‌سابق وزارت صمت مسئولیت مصوبه نهاد دیگری را نمی‌پذیرد.»

بابک صدرایی، کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو در گفتگو با اقتصادآنلاین بیان کرد: شکاف میان قیمت خودروهای کارخانه‌ای و بازار آزاد با وجود افزایش قیمت اخیر همچنان رقم بالایی است و این عملا قیمت بازار را ملتهب می‌کند. شاید در یکی دو ماه ابتدایی سال به‌خاطر شروع سال و ماه رمضان بازار یک مقدار رکود داشته باشد، ولی به محض این که دلار افزایشی شود، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود.  

صدرایی افزود: در مورد خودروهای مونتاژی هم وضعیت همین‌طور است؛ نهادی که به عنوان نهاد دخالتی وارد کار خودروسازان چه دولتی و چه خصوصی می‌شود، نتیجه معکوس از این کار می‌گیرد. اگر نهادهای کنترلی دست از سر بازار بردارند و صرفا بستر را آماده کنند که خودروی بیشتر به بازار مخصوصا توسط بخش خصوصی وارد شود، در خود این بخش خصوصی رقابتی برای کنترل کردن قیمت‌ها و گرفتن سهم بازار شکل می‌گیرد، چرا که بخش خصوصی کمک‌های دولتی ندارد و فقط به فکر تولید و گرفتن بخش بیشتر از سهم بازار است. 

وی ادامه داد: با قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، همان تجربه شکست خورده‌ای که در خودروهای داخلی بخش دولتی به وجود آمد به بخش خودروساز خصوصی و متاسفانه بخش واردات هم باز می‌کنیم و این سیاست‌های تورمی بیشتر، برای بازار خودرو چیزی دربرنخواهد نداشت.

این کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو تصریح کرد: الان قیمت خودرو قیمت کارخانه نیست، قیمت خودرو، قیمتی است که در بازار آزاد به فروش می‌رسد. واقعیت این است که قیمت خودرو در کشور چه تولیدی، چه مونتاژی و وارداتی بر پایه دلار است و ریشه ارزی دارد. سیاستگذار نمی‌تواند بگوید که خودرو را نمی‌گذاریم گران شود چون آثار تورمی دارد، اگر اینطور است سال قبل مرغ و گوشت را هم نمی‌گذاشتند گران شود، چه فرقی می‌کرد آن هم آثار تورمی داشت.

صدرایی درخصوص درنظرگرفتن قیمت سه خودروی خارجی مشابه برای تعیین قیمت خودروهای مونتاژی گفت: کدام خودروی داخلی ما مشابه نمونه خارجی است، این‌ها به نظرم اصطلاحات جدیدی است که دارد شکل می‌گیرد. کدام خودروی مشابه در محصولات ایران‌خودرو و سایپا در دنیا دارد تولید می‌شود که ما بخواهیم آن را ملاک قرار بدهیم. پلتفرم این خودروهای داخلی برای دو تا سه دهه قبل است و خودروی مشابه این‌ها در دنیا وجود ندارد.

وی بیان کرد: پارادوکس بزرگی در صحبت‌های آقایان وجود ندارد، از یک طرف می‌گویند می‌خواهیم تولید را افزایش دهیم و از طرف دیگر در جهت قیمت‌گذاری دستوری عمل می‌کنند تا قیمت‌ها کاهش یابد. در حالی که اگر به شرکت‌ها فشار وارد کنند و آنها ضرر کنند دیگر اصلا تولید نمی‌کنند.

این کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو گفت: متاسفانه آقایان در وزارتخانه مرتب می‌گویند تولید تولید، تولید مهم نیست، توزیع مهم است. شما می‌توانید خوب تولید کنید و توزیع بد داشته باشید و می‌توانید بد تولید کنید و با توزیع خوب بازار را کنترل کنید.

صدرایی در رابطه با این خبر شورای رقابت که احتمال بررسی و کاهش قیمت خودروهای مونتاژی وجود دارد نیز گفت: در شرایطی که نهادهای رسمی اعلام می‌کنند که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد تورم داریم و قیمت دلار مرتب افزایش می‌یابد، چطور به خودروساز خصوصی می‌خواهید بگویید که قیمت خودرو را پایین بیاورد، این نابودکردن و مرگ تولید است.

صدرایی در پایان گفت: خودرو تولید نشود، سیاست‌های تورمی بیشتر و بیشتر می‌شود. قیمت‌هایی که اخیرا برای خودروهای کارخانه‌ای اعلام شده خیلی غیرواقع‌گرا است.

برچسب: جهان اقتصاد ، قیمت خودرو ، شورای رقابت ، خودروی خارجی ، قیمت گذاری دستوری ، اخبار روز ، بابک صدرایی



https://jahaneghtesad.com/direct/1605


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |