پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 44 22:20 1401/11/02
دسته‌بندی: بازار سرمایه

بورس تهران در هفته قبل میزبان دو عرضه اولیه سهام بود. امروز نیز خبر عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب با نماد ثجنوب منتشر شد. حال و هوای بورس تهران در این روز‌ها به شکلی است که تحلیل‌گران ادعا می‌کنند این عرضه‌های جدید به منظور جلوگیری از خروج پول از بازار و ایجاد تقاضا سهام انجام می‌پذیرد.

مدتی است که تحلیل‌گران بازار سرمایه در ارتباط با چون و چرای عرضه‌های اولیه مطالبه می‌کنند. بعضی‌ها معتقدند که عرضه‌های اولیه به شدت با تأخیر انجام می‌شوند و بعضی دیگر نیز در ارتباط با قیمت گذاری عرضه‌ها مطالبه می‌کنند. با شرایط کلی بازار بورس تهران، می‌توان عرضه‌های اولیه را یک ابزار برای کنترل بازار احتساب کرد. بازار سرمایه از جهات مختلف تحت تأثیر عرضه‌های اولیه سهام قرار می‌گیرد. از یک سو عرضه‌های جدید باعث ایجاد عرضه دیگر سهام‌ها می‌شود و از طرف دیگر تقاضای سنگینی را در صفوف خود ایجاد می‌کند. سازمان بورس نیز گاهاً ترجیح می‌دهد تا عرضه‌های اولیه آماده به عرضه را در جیب خود نگهدارد و زمانی که با سیاست‌گذاری‌های خود مطابق بود و یا زمانی که بازار تأثیر منفی نمی‌گرفت، عرضه کند. از سوی مطالبه‌گران نیز این شکایت مطرح می‌شود که سیاست‌گذاری‌های سازمان بورس با خواست سهامداران که کسب سود بیشتر است هم‌راستا نیست.

فرای این مسائل، بورس تهران در هفته قبل میزبان دو عرضه اولیه جدید با نماد‌های فروژ و اردستان بود. این دو سهم در روز‌های پس از عرضه با صف خرید‌های سنگینی همراه بودند و مورد استقبال قرار گرفتند. تقاضای سهام فروژ در معاملات امروز به حدی رسید که بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص داد. با این اوصاف می‌توان تأثیرات مثبت و منفی این دو عرضه را بر معاملات این چند روز بازار مشاهده کرد؛ در حالی که همچنان عرضه‌های اولیه جدید ادامه دارد.

 

عرضه اولیه سهام ثجنوب در راه است!

سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب با نماد ثجنوب پشت درهای عرضه اولیه فرابورس قرار دارد. این مجموعه در زمینه انبوه‌سازی فعالیت دارد. شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازی عموما برای ارزش‌گذاری از رویکرد خالص ارزش روز دارایی‌ها یا NAV استفاده می‌کنند، ارزش سهام ثجنوب در این روش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و به ازای هر سهم هزار و 680 تومان است. به گفته وی در رویکرد بازاری نیز که ضریب قیمت به سود خالص است، ارزش شرکت هزار میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۷۴۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. در این ارزش‌گذاری ضریب اتکا ۹۰ درصد به رویکرد بازاری تخصیص داده شد و در نهایت میانگین ارزش برآورد شده هزار و 100 میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۸۳۰ تومان محاسبه شده است.

منبع: اکوایران

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، بازار سرمایه ، عرضه اولیه ، ثجنوب ، سهام ثجنوب



https://jahaneghtesad.com/direct/44


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |