جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 1486 18:29 1402/01/19

رکوردشکنی نرخ تورم این بار در بلژیک

رکوردشکنی نرخ تورم این بار در بلژیک

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً توسط سازمان غیر انتفاعی "تست اچتس" Test Achats صورت گرفت، قیمت‌های مصرف‌کننده در بلژیک بازهم به افزایش خود ادامه دادند و در ماه مارس نسبت به سال گذشته ۲۰.۶ درصد افزایش یافتند.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً توسط سازمان غیر انتفاعی "تست اچتس" Test Achats صورت گرفت، قیمت‌های مصرف‌کننده در بلژیک بازهم به افزایش خود ادامه دادند و در ماه مارس نسبت به سال گذشته 20.6 درصد افزایش یافتند.

به گفته این سازمان که در زمینه حمایت از مصرف‌کننده در بلژیک فعال است، جهش نرخ تورم عمدتاً به دلیل افزایش قیمت انرژی بوده است.

در بیانیه این سازمان آمده است: تحلیل ما بر اساس (قیمت‌) سبدی از حداقل 3000 محصول اساسی است که در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلبرت هجین Albert Heijn، کارفور Carrefour، کولرویت Colruyt، کورا Cora، دلهیز Delhaize، آلدیAldi  و لیدل Lidl فروخته می‌شوند.

به گفته مؤسسه تست اچتس، یک خانواده دو نفره در این کشور عضو اتحادیه اروپا به طور متوسط 521 یورو (570 دلار) در ماه در سوپرمارکت خرج می‌کند که 89 یورو بیشتر از یک سال قبل و 9 یورو بیشتر از ماه فوریه است.

این مطالعه نشان می‌دهد که قیمت سبزیجات در ماه گذشته میلادی به اوج خود رسید و تولید این محصولات در زمستان به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی که موجب شد گرم کردن گلخانه‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد، بسیار کاهش یافت.

بنابراین کاهش عرضه افزایش قیمت‌ها را در پی داشته است.

این گزارش حاکی از آن است که قیمت سبزیجات در ماه مارس به طور متوسط 31 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

هزینه تهیه سالاد آیسبرگ با افزایش 53 درصدی مواجه بوده است و خیار (51 درصد) و پیاز (50 درصد) رشد قیمت داشته است. قیمت نان به طور متوسط 22 درصد افزایش یافت در حالی که قیمت ماهی و میوه 14 درصد رشد کرد.

جولی فرر، سخنگوی تست اچتس گفت: در مواجهه با این ارقام، ما فقط می‌توانیم وضعیت ناامنی غذایی را تداعی کنیم، به خصوص که انتظار کاهش قیمت‌ها در ماه آوریل را نداریم.

وی از دولت این کشور خواست تا در مورد راه هایی برای کمک به خانوارها فکر کند، از جمله ارائه سبد محصولات ضد تورم مانند آنچه در فرانسه صورت گرفته است.

 

منبع: راشاتودی

برچسب: جهان اقتصاد ، نرخ تورم ، قیمت سبزیجات ، بلژیک ، قیمت ماهی ، قیمت انرژی ، اخبار روز



https://jahaneghtesad.com/direct/1486


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |