شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7490 14:20 1402/06/23

در این وسایل بی ارزش می توانید طلا پیدا کنید!

دسته‌بندی: فناوری

در این وسایل بی ارزش می توانید طلا پیدا کنید!

دسته‌بندی: فناوری

تیمی از شیمیدانان روشی را اختراع و ثبت کرده‌اند که به ادعای آنها ۹۹% از طلای موجود در مدارها و بردهای چاپی موجود در لپ‌تاپ‌های از رده خارج و گوشی‌های موبایل قدیمی را استخراج می‌کند.

یک کارخانه جدید در انگلیس با صرف هزینه چندین میلیون پوندی قادر خواهد بود تا هر هفته، ۹۰ تن از بردهای الکترونیکی را بعد از عملیاتی شدن کامل، پردازش کرده و سالانه صدها کیلوگرم طلا را از این بردهای الکترونیکی بازیابی کند.

زباله‌های الکترونیکی ( که E-Waste یا WEEE نیز نامیده می‌شوند)، سریع‌ترین و درحال گسترش‌ترین جریان زباله‌ای در دنیاست. طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، برآورد می‌شود که سالانه ۵۰ میلیون تن زباله الکترونیکی در سراسر جهان تولید می‌شود که وزن آنها از تمام هواپیماهای تجاری که تاکنون ساخته شده بیشتر است. ولی تنها ۲۰% از این زباله‌های الکترونیکی به شکل رسمی بازیافت می‌شوند و اکثر آنها دور ریخته شده یا به مراکز دفن زباله فرستاده شده و یا سوزانده می‌شوند.

روند استخراج به چه ترتیب است؟

بردهای الکترونیکی در بدو ورود، بررسی می‌شوند و در یک قیف بزرگ نقره‌ای قرار می‌گیرند که این ماده خام را به سمت یک دستگاه بزرگ چند رنگی هدایت می‌کند. تونی بیکر، مدیرنوآوری تولید دراین باره توضیح داده که با جدا شدن و شکستن بردهای مدار به صورت مکانیکی، تمام قطعات و اجزای غیرطلا، در یک طرف نگه داشته می‌شوند و قطعات حاوی طلا، از جمله پورت‌های USB به صورت دیجیتالی شناسایی شده و به یک راکتور ۵۰۰ لیتری منتقل می‌شوند. در این مرحله "محلول سبز جادویی" در مقیاس به مراتب بزرگتری اضافه شده و طلاها استخراج شده و قطعات طلا تولید می‌شوند.

از آنجا که در ابتدای کار، حجم زیادی از موادی غیر از طلا از گردونه کار خارج می‌شوند، پردازش شیمیایی فقط برروی قطعات حاوی طلا انجام خواهد شد. مواد خامی که توسط ضرابخانه سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به جای لپ تاپ یا تلفن های همراه، از بردهای مداری تشکیل شده و زمانی که طلا استخراج شد، باقیمانده اجزا که از جنس طلا نیستند، همگی برای استفاده مجدد به بخش‌های مختلف زنجیره تامین فرستاده خواهند شد تا چیزی هدر نرود. طبق گفته لاوریج، محتوای طلای موجود، بسته به مواد اولیه، بین ۶۰ تا ۹۰۰ بخش در یک میلیون متغیر است.

 

منبع: خبر ثریا

برچسب: جهان اقتصاد ، تلفن همراه ، طلا ، مواد اولیه ، اخبار روز ، لپتاپ ، پوند ، زباله الکترونیکی ، برد



https://jahaneghtesad.com/direct/7490


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |