شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7559 18:04 1402/06/27

جوانبخت: اسم رمز گذار از بحران صنعت فولاد، تاب آوری است

دسته‌بندی: صنعت و معدن

جوانبخت: اسم رمز گذار از بحران صنعت فولاد، تاب آوری است

دسته‌بندی: صنعت و معدن

همایش «تاب‌آوری در صنعت فولاد» امروز دوشنبه ۲۷ شهریور در هتل همای تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد: این همایش تخصصی با حضور مدیران شرکت‌های فولادی، معدنی و صنایع معدنی کشور و همراهی فعالان بازار سرمایه و مقامات دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار گردید. این رویداد ویژه از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر روز دوشنبه در سه پنل تخصصی و با سخنرانیِ مدیرعامل‌ شرکت‌های بزرگ فولاد و صنایع معدنی، روسای کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی، مسئولان دولتی، مدیران بورسی و اقتصادی کشور برگزار شد.

در بخشی از این مراسم مهندس طهمورث جوانبخت، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در سخنرانی خود با تشریح مسائل مهم مربوط به تاب آوری در صنعت فولاد عنوان کرد: صنعت فولاد جدا از نگاه کسب و کاری و انتخابی به عنوان یکی از قطب های پیشران اقتصادی کشور است و دلایل و زوایای مختلفی مورد اجحاف قرار گرفته است و اسم رمز گذار از این بحران تاب آوری است.

اگر بخواهیم چالش‌ها را در اینجا تشریح کنیم باید در ابتدا به منابع مالی بپردازیم که همگی می دانیم به دلیل حجم بالای نقدینگی و تورمی که در کشور وجود دارد نرخ موثر تسهیلات بانکی حدود بیست و هفت یا هشت درصد است و اگر بخواهیم آنرا از طریق انتشار اوراق قرضه تامین کنیم حدود بیست درصد خواهد بود و با قوانین و مقررات و بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی و محدودیت منابع عملا از لیست پتانسیل تامین مالی خارج می شود به علاوه محدودیت در تامین سرمایه در گردش که ما با آن مواجه هستیم.

جوانبخت در همین رابطه افزود: سهامداران شرکت ها عموما دولت ها و شبه دولتی ها و صندوق ها هستند و به دلیل نیاز مالی شدیدی که دارند نیاز به سود بسیاری دارند و سودی که شرکت ها تقسیم کردند سود بسیار بالایی بود و این فرصت سرمایه گذاری مجدد در صندوق ها را از بین می برد. علاوه بر این ها مسائل مربوط به تحریم ها و سرمایه گذاری خارجی است که خارج از اختیارات ماست .

جوانبخت مشکل دیگر صنعت فولاد را تضاد در سیاست گذاری ها دانست.  وی گفت: ما از سمتی بحث تشویق صادرات و صادرات محوری را مطرح می کنیم و از سمت دیگر وضع عوارض صادراتی را شاهد هستیم . هرچند با ارجاع به دیوان عدالت اداری این روند متوقف می شود اما درهر صورت این تضاد مشهود است. ما دربحث ماده 16 مربوط به دانش بنیان ها و برق سبز محدودیتی داریم که اگر طبق آن عمل نشود باید جریمه صورت بگیرد. سوال اینجاست که آیا صنعت فولاد متخصص حوزه انرژی است؟ هرچند می تواند به این حوزه ورود کند اما آیا این الزام و اجبار به جاست؟ و این یک وظیفه ذاتی صنعت فولاد است؟

او ادامه داد: حمل ونقل و عدم توسعه خطوط ریلی کشور مشکل دیگری است که بر سر راه صنعت فولاد قرار دارد. عدد مورد نیاز برای  حمل در برخی مواقع به حدی بالاست که حتی از قیمت کالا بیشتر است و صادرات به صرفه نخواهد داشت. علاوه بر این امروز تفکر نسل جدید با گذشته متفاوت است و  در برخی از شرکت ها خروج نیرو و عدم جذب نیروهای ماهر را شاهد هستیم.در بحث انرژی نرخ خوراک  و میانگین هایی که برای تعیین نرخ گاز در نظر گرفته می شود با قیمت های دستوری ای که تعیین می شود هماهنگ نیست.

مدیر عامل فولاد خراسان اضافه کرد: ایران از نظر معدنی جز کشورهای برتر است اما در بهره برداری از معادن ضعیف عمل کرده ایم . فارغ از این بحث ها اگر بخواهیم به فرصت ها بپردازیم میتوان بازار، تکنولوژی، دانش فنی، سرمایه گذاران داخلی و پروژه های نیمه تمام را در نظر گرفت . پتانسیل خوبی امروز با توجه به پروژه های انبوه سازی و مسکن در کشور وجود دارد. همچنین در خاورمیانه که کشورهایی مثل عراق و سوریه و افغانستان در حال نوسازی هستند.. حتی در رابطه با مواد اولیه و ذخایری که بسیاری از آنها هنوز کشف نشده اند . به لحاظ تکنولوژی می دانیم که در حال پیشرفت هستیم همانگونه که در دانش فنی در حال حرکت به جلو هستیم . با وجود این موارد در وجود سرمایه گذاران بالقوه داخلی و فرصت های موجود در بستر بازار سرمایه را باید به عنوان یکی دیگر از فرصت های پیش رو در نظر داشته باشیم. 

وی همچنین به ارائه راهکارها نیز پرداخت و گفت : راهکارهای عبور از این شرایط صادرات است. صادرات باید یک تکیف باشد و الزامی باشد . همانگونه که ملزم به فروش در بورس کالا هستیم باید به صادرات هم ملزم باشیم. بازتعریف انجمن صادرکنندگان فولاد و مواد معدنی باید صورت بگیرد و بر بخشنامه های آنها تمرکز صورت گیرد تا به درستی و در راستای حمایت از صنعت فولاد اجرا شوند. . تعیین نرخ رقابتی ارز باید صورت گیرد . 

تربیت سرمایه انسانی کارامد باید صورت گیرد. استفاده از ساز و کار بورس کالا جهت کشف قیمت واقعی و خروج از قیمت گذاری دستوری باید مد نظر قرار گیرد. اکتشافات و واگذاری معادن کوچک به شرکت های بزرگ و تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی موضوع دیگریست که باید مورد توجه باشد. مساله دیگر ادغام و تقویت شرکت هاست. همچنین سرمایه گذاری و بومی سازی شبکه ای در شرکت ها و تجهیزات و ماشین آلات است و ایجاد دپارتمان های بومی سازی و تاسیس شرکت های متولی شبکه های بومی سازی و ... است.

جوانبخت در پایان افزود:  با عبور از چالش ها به وسیله فرصت ها خواهیم توانست که تاب آوری صنعت فولاد. را افزایش دهیم.

 

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، انرژی ، فولاد ، صادرات ، بازار ، معادن ، فولاد خراسان ، گاز ، بومی سازی ، اخبار روز ، طهمورث جوانبخت ، تاب آوری صنعت فولاد



https://jahaneghtesad.com/direct/7559


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |