یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6767 16:51 1402/05/31
دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران مطرح کرد:

تصدی‌گری دولت در قیمت‌گذاری دستوری کاهش یابد

دسته‌بندی: سیاست‌گذاری ، بازار
دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران مطرح کرد:

تصدی‌گری دولت در قیمت‌گذاری دستوری کاهش یابد

دسته‌بندی: سیاست‌گذاری ، بازار

دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: دولت باید به تولیدکنندگان محصولات معدنی اعتماد کرده و بخشی از تصدی‌گری خود در قیمت‌گذاری دستوری را کاهش دهد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: دولت باید ضمن اعتماد به تولیدکنندگان محصولات معدنی، بخشی از تصدی‌گری خود در قیمت‌گذاری دستوری را کاهش دهد.

سعید عسگرزاده در خصوص قیمت‌گذاری دستوری در بخش معدن و صنایع معدنی، بیان کرد: در حوزه سنگ‌آهن و گندله، با مشکلی در راستای قیمت‌گذاری دستوری مواجه نیستیم. دلیل این موضوع هم این است که سال گذشته با اعتمادی که دولت به تولیدکنندگان و انجمن سنگ‌آهن ایران کرد، منجر به کاهش بخش از تصدی‌گری آن در حوزه قیمت‌گذاری سنگ‌آهن شد.

وی عنوان کرد: در واقع برای اینکه از مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی در بخش قیمت‌گذاری کاسته شود، دولت باید تصدی‌گری خود را در حوزه قیمت‌گذاری دستوری کاهش دهد تا فعالان این بخش بر اساس شرایط موجود و عرضه‌ و‌ تقاضایی که در بازار وجود دارد، اقدام به قیمت‌گذاری کنند.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران مطرح کرد: بر اساس یک فرمول و تفاهمی که با شرکت بورس کالای ایران داشتیم، کالاها را کاملا به صورت منظم و با قیمت‌گذاری منسجم و هماهنگ در تالار صنعتی بورس ارائه می‌کنیم. بنابراین در حال حاضر ما بر اساس همین موارد فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم تا شرایط با ثبات‌تری در بخش قیمت‌گذاری محصولات معدنی داشته باشیم.

عسگرزاده تاکید کرد: البته این گونه قیمت‌گذاری‌‎ها در بخش بالادست صنایع معدنی هم اتفاق افتاده اما هنوز در بخش پایین‌دست اتفاق مشابهی رخ نداده است. شاید این مسئله بازمی‌گردد به اینکه تشکل‌ها نتوانسته‌اند مسئولیت این بخش را برعهده بگیرند و موفق عمل کنند؛ درحالی که ما در این حوزه مسئولیت را برعهده گرفته و در تلاش هستیم طبق وظیفه خود شوک به بازار وارد نکنیم.

وی تصریح کرد: تا زمانی که به بازار شوک‌های بیهوده وارد نشود و قیمت‌‎گذاری‌ها کارشناسی و اصولی باشد، هرگز مشکلات جدی برای بخش صنایع معدنی ایجاد نخواهد شد و باقی مشکلات را می‌توان با برنامه‌ریزی اصولی رفع کرد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران ابراز کرد: شرایط موجود باید به بهترین نحو بررسی و مدیریت شوند. در همین راستا شاید تشکل‌ها کم‌‎کاری کرده‌اند و شاید هم اصلا چنین پیشنهادی از طرف دولت به آن‌ها ارائه نشده است. بنابراین کماکان قیمت‌ها به صورت قیمت‌گذاری دستوری صورت می‌گیرد. طبیعی است زمانی که قیمت‌های دستوری اعمال شود، فراز و فرودهای سنگینی در بخش فروش وجود خواهد داشت که در نتیجه آن، مشکلات جدی و گاهی لاینحل در بازار ایجاد خواهد شد.

عسگرزاده اظهار داشت: البته گاهی اوقات ناچار به کنترل تقاضا در بازار هستیم تا قیمت نهایی با قیمت پایه فاصله زیادی نداشته باشد. زمانی که تقاضا کنترل شود، روی تقاضای مازاد در بازارهای آزاد تاثیر می‌گذارد و به این طریق فقط نیازهای یک بخش تامین می‌شود.

به گفته وی، تمام این اقدامات علاوه بر اینکه فساد ایجاد می‌کند، حتما قیمت‌های دو نرخی هم به وجود می‌آورد. دو نرخی شدن قیمت‌ها، به ضرر بخش‌های دیگر زنجیره تمام می‌شود زیرا نرخ آزاد در محاسبات و بررسی‌های سیاست‌گذران دخیل نیست و این موارد بعدها مشکلاتی جدی ایجاد خواهد کرد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در پایان یادآور شد: قیمت‌گذاری دستوری اثرات منفی بر روی زنجیره فولاد می‌گذارد اما به طور کلی و به صورت مستقیم بر روی سنگ‌آهن تاثیر زیادی نداشته است.

 

منبع: بازار

برچسب: ایران ، جهان اقتصاد ، دولت ، سنگ آهن ، فولاد ، صنایع معدنی ، قیمت گذاری ، بازار ، بازار آزاد ، قیمت گذاری دستوری ، اخبار روز ، عسکرزاده



https://jahaneghtesad.com/direct/6767


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |