جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 1326 16:11 1402/01/09

بیشترین و کمترین تراکنش‌های اینترنتی در 1401 ؛ صدرنشینی تهران

بیشترین و کمترین تراکنش‌های اینترنتی در 1401 ؛ صدرنشینی تهران

در طول یکسال گذشته استان تهران و ایلام برخلاف یکدیگر در حوزه تراکنش‌های اینترنتی و فروش در پایانه‌های فروشگاهی رفتار کردند. در یازده ماهه 1401 درحالی که تهران صدرنشینی را تجربه کرده است. ایلام در رتبه آخر قرار گرفته است.

 در طول یکسال گذشته استان تهران و ایلام برخلاف یکدیگر در حوزه تراکنش‌های اینترنتی و فروش در پایانه‌های فروشگاهی رفتار کردند. در یازده ماهه 1401 درحالی که تهران صدرنشینی را تجربه کرده است. ایلام در رتبه آخر قرار گرفته است.

داده‌های  یازده ماهه 1401 در مورد ارزش تراکنش‌های خرید و پرداخت قبوض  از طریق اینترنت  نشان می‌دهد، در کل کشور حدود 1145 هزار میلیارد تومان تراکنش انجام گرفته است. در این بین  استان تهران با رقمی حدود 1021 هزار میلیارد تومان، سهم غالب 89.2 درصدی را از این تراکنش‌های کسب کرده است.

برمبنای داده‌های معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی  تهران، استان‌های کرمان، اصفهان، خراسان رضوی و مازندران در رتبه‌های دوم الی پنجم به ترتیب سهم‌های 1.8 ، 1.3 ، 1.1 و 0.9 درصدی را از تراکنش‌های اینترنتی به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های ایلام، خراسان شمالی، مرکزی، همدان و کهکیلویه و بویر احمد کمترین ارقام تراکنش‌های اینترنتی با سهم های بین 0.1 تا 0.43 درصد را در میان استان‌های کشوردر مدت مورد بررسی داشته‌اند.

اما چرا در استان‌های مختلف شرایط متفاوت است؟ مریم خزائی معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در این باره می‌گوید: عواملی مانند ترکیب جمعیتی، میزان توسعه ابزارهای دیجیتال در میان کسب و کارها و خانوارها و امکان عرضه سهولت دسترسی به کالاهای مورد نیاز در ارزش تراکنش‌های خرید اینترنتی به تفکیک استانی اثرگذار هستند.

صدرنشین تراکنش پایانه‌های فروشگاهی

طبق داده‌های معاونت اقتصادی اتاق تهران، در یازده ماهه 1401 ، ارزش کل تراکنش‌های خرید و پرداخت قبوض از طریق  پایانه‌های فروشگاهی حدود 6899 هزار میلیارد تومان بوده است.

در بین استان‌های کشور استان تهران با رقم 1685 هزار میلیارد تومان، سهم 24.4 درصدی را از کل این تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده است.

سپس استان‌های خراسان رضوی، فارس، اصفهان و خوزستان رتبه‌های دوم الی پنجم کسب کردند. این استان‌ها به ترتیب رتبه‌های 7.3،  6.4، 6.3 و 5.4 درصدی را از تراکنش‌های فروشگاهی در کل کشور به خود اختصاص داده‌اند.

اما کمترین رتبه‌ها از آن استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، کهکیلوی و بویر احمد، سمنان و خراسان شمالی نیز کمترین ارقام تراکنش‌های فروشگاهی با سهم‌های بین 0.58 الی 0.83 درصد را در میان استان‌های کشور در مدت مورد بررسی داشته‌اند.

مریم خزائی معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در این باره تفاوت شکل‌گیری تراکنش‌های فروشگاهی استان‌ها می‌گوید: عواملی مانند میزان و ترکیب جمعیتی، درآمد خانوارها و تورم استانی در ارزش تراکنش‌های فروشگاهی استانی اثر گذار هستند.

تراکنش انجام شده از طریق پایانه فروشگاهی به تفکیک استان در یازده ماهه 1401 -هزار میلیارد تومان

 

منبع: اکوایران

برچسب: جهان اقتصاد ، اتاق تهران ، اخبار روز ، تراکنش های اینترنتی ، تورم استانی



https://jahaneghtesad.com/direct/1326


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |