دوشنبه 31 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13118 19:56 1402/12/07

بررسی و تحلیل موفق‌ ترین اقتصادهای دنیا در 2023

دسته‌بندی: اقتصاد کلان

بررسی و تحلیل موفق‌ ترین اقتصادهای دنیا در 2023

دسته‌بندی: اقتصاد کلان

شناخت بهترین کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی در سال 2023 باعث می‌شود که روش‌ های سود ساز اقتصادی آنها را بشناسید. مجمع اقتصاد جهانی در گزارش سالانه 2024 اعلام کرد که اقتصاد جهانی در سال گذشته با دو بحران جدی روبرو شد. البته هنوز دو ریسک وارد شده به اقتصادهای جهان، تبدیل به بحران های جهانی نشده‌ اند؛ اما مسئله جدی است. بنابراین هرگونه رشد و تغییرات اقتصادی کشورهای جهان اول می‌تواند به عنوان روشی برای افزایش درآمد اقتصادی کشورهای جهان دوم یا سوم باشد. دو ریسکی که کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار دادند عبارتند از: تغییرات آب و هوایی (ژئوپلیتیکی) و درگیری‌ های جهانی. برخی از پیشرفته‌ ترین اقتصاد های جهان را برایتان بررسی و تحلیل می‌ کنیم.

رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا

یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی در سال 2023 کشور آمریکا است. بنابر گزارش اتحادیه سرمایه‌ گذاری های اقتصادی آمریکا، تمرکز این کشور بر روی سرمایه‌ گذاری و هدایت دهی مالیات‌ های مردم است. البته منظور از سرمایه‌ گذاری بر روی مالیات‌ های مردم این است که امکان وصول دقیق مالیات‌ ها فراهم شود و هیچ فرار مالیاتی رخ ندهد. همچنین در گزارش‌ های اقتصادی که از ایالت‌ های آمریکا به حکومت فدرال ارسال شده است، حمایت از تولید وجود دارد. یعنی ایالت‌ ها حدود ۲۱ درصد از هزینه‌ هایشان مربوط به حمایت از انواع کارخانه‌ های تولیدی در شهرهایشان بود. لازم به ذکر است که بدانید آمریکا یکی از اعضای گروه 7 است.

رشد اقتصادی چین

چین یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی در سال 2023 است. این کشور یکی از اعضای گروه بریکس است و همچنین سازمان همکاری‌ های شانگهای نیز متعلق به این کشور می‌ باشد. مطابق گزارشی که سازمان ملی آمار چین در سال 2024 منتشر کرد، این کشور در سال گذشته توانست رشد 5.2 درصدی را در تولید ناخالص ملی ثبت کند. رقم اخیر برای کشور بزرگی مانند چین که نه تنها مرز جغرافیایی گسترده‌ای دارد؛ بلکه جمعیت زیادی نیز دربردارد بسیار مهم است. چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان توانسته است علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی به حفظ تراز اقتصادی و تجاری بپردازد. تراز اقتصادی و تجاری یعنی برقراری تعادل میان واردات و صادرات یک کشور.

رشد اقتصادی ژاپن

کشور ژاپن یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی در سال 2023 محسوب نمی‌ شود. اگرچه لازم است بدانیم که ژاپن سومین قدرت اقتصادی جهان و یکی از اعضای گروه 7 است. اما مسئله اینجاست که تورم در این کشور وجود دارد و دستمزد كارگران، سال‌ های زیادی بدون تغییر باقی مانده است. به گزارش خبرگزاری اکونومیست(economist.com)، ژاپن حدود ۳۰ سال نتوانسته بود که رشد سریع اقتصادی خود را تجربه کند. ژاپن حدوداً از سال 2022 از رکود اقتصادی خارج شد.

رشد اقتصادی قبرس شمالی

کشور قبرس شمالی به شدت تحت تاثیر اقتصاد ترکیه است و بزرگترین بدهی‌ های این کشور نیز مربوط به ترکیه می‌ شود. کشور قبرس شمالی تحت تنش‌ های مالی و مرزی با قبرس جنوبی است.با این حال علیرغم فراز نشیب های اتفاق افتاده در این کشور ،شاخص های انسانی و اقتصادی در این کشور همچنان روند مثبت خود را حفظ کرده و عواملی مانند قیمت مواد غذایی ،اجاره خانه ،قیمت خرید ملک در قبرس شمالی،هزینه حمل و نقل دراین کشور تاثیر بسیار کمتری را از تورم گرفته است . البته نکته دیگر در مورد قبرس شمالی مربوط به محدودیت در ترانزیت می باشد. همچنین باید بدانید که قبرس شمالی تحت تحریم‌ های متعددی است که باعث فشارهای مضاعف به اقتصاد این کشور می‌شوند.

رشد اقتصادی آلمان

کشور آلمان نیز یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی در سال 2023 است. آلمان در رتبه چهارم اقتصاد جهان قرار دارد و بزرگترین اقتصاد اروپا برای این کشور می‌ باشد. تمرکز اقتصادی این کشور بر روی بخش خدماتی بوده که توانسته است رشد ۷۰ درصدی تولید ناخالص ملی را ایجاد کند. رشد سریع و جهشی از این کشور در سال 2024 انتظار نمی‌ رود. زیرا مصرف کنندگان داخلی در این کشور تمایلی به هزینه کردن پول‌هایشان ندارند و بنابراین پول‌هایشان را پس‌انداز می‌ کنند. همچنین شرکت‌ های آلمانی از سرمایه‌ گذاری‌ های خارجی خودداری می‌ کنند. اگر خطرات اقتصادی آلمان فروکش کند احتمال رشد او وجود دارد. لازم به ذکر است که آلمان یکی از کشورهای گروه ۷ می‌ باشد.

رشد اقتصادی هند

کشور هند تمرکز اقتصادی خود را در سال گذشته بر روی آموزش مالی مردم قرار داد. بر اساس آمارهای رسمی از کشور هند، فقط حدود ۲۵ درصد از جمعیت بزرگسالان سواد مالی دارند. مهمترین شاخصه‌ های سواد مالی از نظر کشور هند عبارتند از: مدیریت منابع مالی، راه های افزایش درآمد، راه‌ های پس‌انداز کردن و استفاده از خدمات. کشور هند یا بهارات به دنبال اهداف بزرگ اقتصادی است که یکی از راه‌ های رسیدن به آن را آموزش مالی مردم می‌ داند. هند یکی از کشورهای عضو گروه بریکس است و همکاری‌ های مالی با صندوق توسعه مالی بریکس دارد. از نظر برنامه‌ ریزان اقتصادی دولت هند با آموزش مردم می‌توان شمول اقتصادی این کشور را گسترده کرد و تولید ناخالص ملی را افزایش داد.

رشد اقتصادی انگلیس

انگلیس یکی از کشورهای شورای امنیت سازمان ملل متحد و عضو گروه ۷ است. به استناد گزارشگر اقتصادی خبرگزاری گاردین، انگلیس از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد. ریچارد پارتینگتون، خبرنگار گاردین می‌گوید که رشد تورم و کاهش تولید ناخالص ملی باعث شده‌ اند که انگلیس نتواند وضعیت خوبی از لحاظ اقتصادی داشته باشد. همچنین رشد بیکاری و افزایش هزینه‌ های مربوط به مسکن نیز از عوامل دیگری هستند که باعث تضعیف اقتصاد انگلیس شده‌ اند. اقتصاد بریتانیا در ماه ژانویه تورم ۱۰ درصدی را تجربه کرده بود که آن را به ۳.۹ درصد کاهش داد.

رشد اقتصادی فرانسه

کشور فرانسه نیز جزو بهترین کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی در سال 2023 نمی‌ باشد. تاکنون دانستیم که چند کشور اخیر، رشد خوبی از لحاظ اقتصادی در سال میلادی گذشته نداشتند. بنابراین الزاماً اقتصاد کشورهای جهان اول همیشه رو به رشد نیست. اقتصاد فرانسه به گزارش بانک جهانی فعلاً نتوانسته است تورم خود را کنترل کند. تولید ناخالص ملی در این کشور از ۴.۸ به ۴.۳ درصد تنزل یافته که باعث افزایش بدهی‌ های عمومی این کشور شده است.

رشد اقتصادی ایتالیا

ایتالیا اگرچه جزو گروه ۷ می‌باشد ولی جزو کشورهایی که از لحاظ اقتصادی رشد داشتند نیست. ایتالیا در سال گذشته ی میلادی فقط توانست 0.7 درصد تولید ناخالص ملی خود را افزایش دهد. با توجه به رشد کم تولید ناخالص ملی ایتالیا می‌ توان اقتصاد آن را در حالت انبساطی دانست. از اولویت‌ های اقتصادی دولت ایتالیا می‌توانیم به کاهش قیمت حامل ‌های انرژی و کاهش نرخ بیکاری اشاره کنیم. پیش بینی بانک جهانی از اقتصاد ایتالیا این است که تورم در این کشور کاهش خواهد یافت. نکته دیگری که در مورد اقتصاد ایتالیا وجود دارد مربوط به انباشت مالیات‌ های بخش خصوصی است که به بخش مسکن اختصاص یافتند.

رشد اقتصادی کانادا

در سال گذشته کشور کانادا بر روی شرکت‌های داخلی‌اش متمرکز شده بود. یعنی با تحقیقات گسترده‌ ای که در موضوع شرکت‌ ها انجام شد به این نتیجه رسیدند که باید تغییری ایجاد کنند. آنها در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که ۴۰ درصد مدیران جهانی معتقدند که اگر تا ۱۰ سال آینده به روند فعلی‌شان ادامه دهند، ورشکست خواهند شد. کانادا در سال گذشته میلادی فقط توانست رشد ۱.۲۹ درصدی تولید ناخالص ملی را تجربه کند. البته پیش بینی بانک جهانی این است که کانادا می‌تواند رشد خود را افزایش دهد.

رشد اقتصادی برزیل

برزیل یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی در سال 2023 است. برزیل جزو گروه بریکس می‌ باشد و اخیراً اکتشاف‌ هایی در خصوص چاه‌ های نفت در مناطق مختلف این کشور انجام شده است. پیش بینی و تحلیل بانک جهانی از اقتصاد برزیلی این است که همچنان به رشد پایدار خود ادامه می‌دهد. اصلی‌ترین رشد تولید ناخالص ملی برزیل مربوط به بخش کشاورزی می‌ شود.

ضوابط بهترین کشورهای جهان از نظر رشد اقتصادی در سال 2023





https://jahaneghtesad.com/direct/13118


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |