پنج شنبه 14 تیر، 1403

کدخبر: 17222 16:00 1403/04/12

افزایش حقوق بازنشستگان ، جزئیات همسان‌سازی حقوق

دسته‌بندی: اقتصاد کلان

افزایش حقوق بازنشستگان ، جزئیات همسان‌سازی حقوق

دسته‌بندی: اقتصاد کلان

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از سیاست‌هایی است که در سال‌های اخیر برای بهبود معیشت این قشر مطرح شده است. این موضوع در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۳ به یکی از محورهای اصلی دولت و مجلس تبدیل شده و قرار است از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، منابع حاصل از آن صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شود.

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، اعلام کرد که آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شده است. بر اساس این آیین‌نامه، مبلغی به‌عنوان علی‌الحساب برای بازنشستگان واریز خواهد شد. میزان دقیق افزایش حقوق برای هر بازنشسته پس از نهایی شدن قانون برنامه و صدور احکام جدید مشخص می‌شود.

 

تصویب برنامه هفتم توسعه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۲۹ درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موافقت کردند. این بند به‌منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت را مکلف می‌کند تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را انجام دهد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد ما‌به‌التفاوت تا ۹۰ درصد یادشده خواهد بود.

 

تشریح روند همسان‌سازی توسط معاون رئیس‌جمهوری

داوود منظور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در نشست رسانه‌ای خود گفت: مطابق قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، موظف به اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستیم تا ظرف سه سال آینده حقوق دریافتی بازنشستگان با هم‌رتبگان خودشان همسان شود. امسال ۴۰ درصد و در دو سال بعد مجموعاً ۶۰ درصد حقوق بازنشستگان با دستمزد دریافتی شاغلان همتراز خود، متناسب‌سازی خواهد شد و در نهایت به ۹۰ درصد حقوق دریافتی شاغلان همتراز خواهد رسید.

 

منابع مالی برای همسان‌سازی حقوق

برای همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری که حقوق آن‌ها را دولت می‌پردازد، در قانون بودجه امسال منابع پایداری پیش‌بینی شده است. از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای متناسب‌سازی حقوق این گروه از بازنشستگان تأمین خواهد شد.

 

پرداخت معوقات و تنظیم دستورالعمل‌ها

منظور گفت: دستورالعمل محاسبه، اصلاح و پرداخت احکام متناسب‌سازی شده در دست تدوین است و به زودی پرداخت‌ها آغاز می‌شود. بعد از اعمال اصلاحات در احکام متناسب‌سازی، حقوق آن‌ها از ابتدای امسال مورد ارزیابی و همسان‌سازی قرار می‌گیرد و معوقات ماه‌های اخیر نیز پرداخت خواهد شد.

 

پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی

گروه دیگری از بازنشستگان کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که حقوق آن‌ها را دولت نمی‌پردازد. برای آغاز اجرای همسان‌سازی این دسته از بازنشستگان، دولت به زودی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به این سازمان را پرداخت می‌کند تا بتواند حقوق بازنشستگان خود را ترمیم کند.

 

افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد که دستمزد حداقلی‌بگیران با افزایش ۳۵ درصدی و سایر سطوح درآمدی با افزایش ۲۲ درصد + ۶۹۰ هزار تومان همراه است. این افزایش‌ها از فروردین ماه اعمال و از اردیبهشت‌ماه پرداخت خواهد شد. همچنین معوقات ناشی از افزایش حقوق در خردادماه پرداخت می‌شود.

 

حق عائله‌مندی و اولاد

موسوی در خصوص حق عائله‌مندی و اولاد نیز گفت: حق عائله‌مندی با این افزایش جدید بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و حق اولاد نیز با رشدی بالغ بر ۵۰ درصد همراه بوده است.

 

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌هایی که تحت پوشش وزارت کار بودند، اجرا، اعمال و پرداخت شده است. اما همسان‌سازی به افزایش حقوق سالانه ارتباطی ندارد و بعد از ابلاغ برنامه هفتم، آنچه که به موجب قانون به ما تکلیف شود، با تأمین منابع به قانون عمل می‌کنیم.

 

بودجه و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه، اعلام کرد: وظیفه ما در دولت بهبود معیشت بازنشستگان است. منابع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص خواهد یافت و در گام اول ۴۰ درصد همسان‌سازی انجام می‌شود.

برچسب: حقوق بازنشستگان ، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان



https://jahaneghtesad.com/direct/17222


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |