شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 1559 19:13 1402/01/22

افت سرعت سرمایه‌گذاری خصوصی‌ها در ساختمان

افت سرعت سرمایه‌گذاری خصوصی‌ها در ساختمان

سرعت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تا آخرین اطلاع آماری، یعنی تابستان سال قبل، کاهش پیدا کرده است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد رشد نقطه‌ای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دومین فصل سال گذشته حدود 154 واحد درصد کمتر از زمستان 99 بوده و مسیری نزولی را در این مدت پیموده است.

در تابستان سال گذشته، 31 هزار و 402 فقره پروانه ساختمانی برای بخش خصوصی و همچنین 691 فقره پروانه ساختمانی برای بخش دولتی صادر شده است. این موضوع بیانگر سهم عمده بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری بخش ساختمان بوده است.

بر این اساس، مرکز آمار در گزارشی به بررسی روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید در مناطق شهری پرداخته است. بر اساس این داده‌ها ارزش سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی طی مدت سه سال روند صعودی داشته و در تابستان سال گذشته به 144هزار و 540 میلیارد تومان رسیده است.

مسکن

بررسی روند سرمایه‌گذاری  بخش خصوصی در ساختمان‌

بنا بر داده‌های مرکز آمار، ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌‌های جدید در تابستان پارسال به 144 هزار و 540 میلیارد تومان رسیده و نسبت به بهار 1401 کاهش یافته است. در سال‌های 99 و 1400 سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به لحاظ ارزشی در طی 8 فصل مسیر صعودی را طی کرده بود. با این حال بررسی رشد و تغییرات این شاخص در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد پس از ثبت قله در زمستان 99 رشد سرمایه روند نزولی را رقم زده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که میل به سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در حوزه ساختمان کاهش یافته است.

بررسی این موضوع از این حیث حائز اهمیت است که طبق مطالعات صورت گرفته، سرمایه‌گذاری در ساختمان رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی دارد و یکی از عوامل افزایش تولید ناخالص داخلی محسوب شود.

کارشناسان باور دارند عوامل متعددی در کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دخیل هستند. در سال‌های اخیر سرمایه مورد نیاز برای شروع ساخت و ساز به شدت افزایش یافته که ریشه در رشد قیمت زمین و تورم شدید کل در کشور داشته است. این رشد عمومی قیمت‌ها منجر به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نهاده‌های مورد نیاز ساخت مسکن و ساختمان شده و در ادامه منجر به افزایش هزینه‌های تولیدکننده و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری می‌شود. از طرفی سقف تسهیلات و اعتبارات بانکی متناسب با حجم سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان رشد نکرده است. مجموعه این عوامل مانع از ورود و سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی در بازار ساخت و ساز تا تابستان سال گذشته است.

البته برخی دیگر معتقدند رشد نرخ ارز در فصل‌های پاییز و زمستان و عدم نااطمینانی در بازار ها احتمال رشد سرمایه‌گذاری در فصل‌های بعدی سال گذشته را در بر دارد.

 

منبع: اکوایران

برچسب: جهان اقتصاد ، تولید ناخالص داخلی ، بخش خصوصی ، مرکز آمار ، اخبار روز ، پروانه ساختمانی ، رشد سرمایه



https://jahaneghtesad.com/direct/1559


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |