جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 198593 19:22 1401/08/16
«واقع‌بینی» در سیاست‌های کلان حلقه گمشده بازار سرمایه  

«واقع‌بینی» در سیاست‌های کلان حلقه گمشده بازار سرمایه  

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«واقع‌بینی» در سیاست‌های کلان حلقه گمشده بازار سرمایه  

«واقع‌بینی» در سیاست‌های کلان حلقه گمشده بازار سرمایه  

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با جهان اقتصاد مطرح کرد

در حال حاضر بازار سرمایه در بی‌اعتمادی به سر می‌برد و در بلاتکلیفی و چشم‌انداز نامطمئنی قرار گرفته است.

حسین محمودی‌اصل؛ کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: سهامداران به امید ارزنده شدن قیمت‌ها در بازار سرمایه چشم به حمایت‌های دولت دوختند و دولت هم در ماه های اخیر بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه را ابلاغ کرده است.

وی تصریح کرد: یک بند آن بسته 10 بندی مربوط به نرخ سود بین بانکی بود که هنوز محقق نشده و تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته‌های گذشته نرخ سود بازار بین بانکی به ۲۰.۹۸ درصد رسیده است. تازه‌ترین آمار رسمی بانک مرکزی از تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به 4 آبان ماه نرخ سود بازار بین بانکی با رشد 0.12 درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به 20.98 درصد رسیده است و این نرخ باید زیر20درصد باشد، البته بسته 10 بندی جدید که تحت عنوان بیمه سهام مطرح شده است مورد توجه بوده و می تواند از نگرانی سهامداران خرد بکاهد، اما بهبود مستمر بازار سرمایه مربوط به اصلاح دیدگاه حذف قیمت‌گذاری دستوری و افزایش حاشیه سود شرکت‌ها در حد تورم است تا حداقل شرکت‎‌ها از کمبود نقدینگی رنج نبرند.

وی با بیان اینکه این عدم عمل وعده‌ها، بی‌اعتمادی را در بازار سرمایه افزایش می دهد و این چشم انداز را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: در کشوری که تولید و صادرات اهمیت و جایگاه ویژه در اقتصاد دارد در چنین کشوری نباید با رسیدن سرفصل بودجه و ارائه لایحه بودجه بخش تولید نگران باشد و در ایام بودجه نویسی باید شرکت‌ها حمایت دولت و مجلس را داشته باشند.

وی با اشاره به برخی مشکلات دیگر از جمله بحث قیمت گاز و تصمیم‌های خلق‌الساعه چند سالی است که اتفاق می افتد نرخ اوراق مختلف هم به 30 درصد رسیده  و با این حجم اوراق پذیره‌نویسی فشار بر بازار زیاد است عنوان کرد: دولت هنوز به اهمیت جایگاه بازار سرمایه پی نبرده است و قیمت گذاری دستوری با وجود افزایش دستمزدها و افزایش قیمت مواد اولیه با وجود حذف ارز ۴۲۰۰ دلاری همه اینها به تولید فشار آورده است و هزینه تولید را افزایش داده اما قیمت گذاری دستوری باعث شده بسیاری از صنایع زیان‌ده شوند.

وی در ادامه افزود: در کشوری که به تولید و صادرات اهمیت می دهد نباید از یک فرمولی که در مقطعی جواب داده و در مقطع دیگر خیر، استفاده کرد .

وی  خاطرنشان کرد: در کشوری که مدعی تولید دانش بنیان است ۸ماه شرکت‌ها زیان‌ده هستند و وقتی در تجارت لحظه‌ها حساب است عدد 8ماه فاجعه آوراست وعدم پویایی در اقتصاد کشور قابل لمس است و باید مسئولان مربوطه بازخواست شوند.

محمودی‌اصل، مطرح کرد: در مجموعه بازار با تردیدهای مختلف در مورد قیمت خوراک در مورد قیمت‌گذاری دستوری، نرخ سود بانکی اوراق و بحث‌های دیگر همچنان بی‌اعتماد است و سرمایه‌ها از بورس خارج می‌شوند و وارد بازار مسکن شده و حباب مسکن را ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه فقط توجه به تولید و صادرات می‌خواهد و به هیچ حمایت دیگری نمی‌خواهد عنوان کرد: با دادن اهمیت به تولید و صادرات بازار راه خودش را پیدا می کند و وزیر اقتصاد به تنهایی نمی تواند در عرصه باشد وزیر نفت، برنامه و بودجه و وزیر صنعت هم باید بدانند که نظارت بر همه موارد نیاز است و به هدایت صنایع مختلف در بورس کالا پایبند باشند همه خودروها و صنایع دیگر را در بورس کالا بیاورند تا رانت حذف شود و به تولید ختم شود.

وی تاکید داشت: سازمان مدیریت و بانک مرکزی هم باید بدانند یکی از راهبردهای کنترل تورم عدم تزریق نقدینگی است و کنترلش به سختی انجام می شود این را باید بدانند که راه‌حل کنترل تورم افزایش تولید است و به اندازه که باشد باعث می شود تورم اصلاح شود و رونق اقتصادی را در پی داشته باشد.

وی در پایان ظهار داشت: البته بخشی از افزایش‌های سرمایه در هفته‌های اخیر ناشی از افزایش نرخ ارز، کامودیتی‌ها و همچنین وجود چشم اندازهای تورمی بوده است و ایجاد اطمینان در سیاست‌های کلان اقتصادی و توجه به تولید در جهت افزایش حاشیه سود شرکت‌ها و هدایت منابع یک اصل اساسی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |