چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 191428 20:05 1401/05/26
«سرچشمه آب ایران» گرفتار بی‌تدبیری

«سرچشمه آب ایران» گرفتار بی‌تدبیری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«سرچشمه آب ایران» گرفتار بی‌تدبیری

«سرچشمه آب ایران» گرفتار بی‌تدبیری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-شهرکرد که به عنوان یکی از پرآب ترین استان‌های کشور لقب گرفته است، متاسفانه از مشکلی بی آبی رنج می‏برد و با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‏کند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ در پی تنش آبی جدی در هفت شهر و چندین روستای شهرکرد قطعی آب به وجود آمده است به طوری که تانکر‌های آبرسانی از سراسر کشور برای این مهم فراخوان شده اند. از سوی دیگر گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و خارج کردن آن از مدار، علت بروز این مشکل از سوی شرکت آب و فاضلاب استان چهارمحال و بختیاری اعلام شده است .

پیش‌تر چشمه کوهرنگ که از دامنه‌های زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گرفت، کاملا خشک شده بود و در پی بارش‌های سیل‌آسای اخیردر چهارمحال و بختیاری، گویا گل‌آلود شده است.

در پی بروز این مشکل وزیر نیرو روز یکشنبه 23 مرداد در سفر به استان چهارمحال و بختیاری، به صورت میدانی مشکل تامین آب شرب شهرکرد و شهرها و روستاهای در مسیرخط انتقال چشمه کوهرنگ را از نزدیک مورد بررسی و مورد پیگیری قرار داد.

گویا علی اکبر محرابیان در این سفر از تصفیه‌خانه رفع کدورت آب گردنه خلک شهرکرد دیدار کرد و پس از آن وضعیت چشمه کوهرنگ و میزان گل‌آلودگی آن را از نزدیک مورد بررسی قرار داده است .

در پی بازدید وزارت نیرو، مدیرکل دفترمدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اعلام کرد که بخش اعظم کارراه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها انجام شده است و مشکل تامین آب برطرف خواهد شد.

در این زمینه با محمد رضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه توجه خوانندگان را به این مطلب جلب می کنیم.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدارایران تاکیدکرد: درحال حاضرقحطی آب در پرآب ترین شهر ایران را شاهد هستیم یعنی منطقه ای که در دامنه کوههای زاگرس و سرچشمه آب ایران واقع است، با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می‏کند.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار بیان کرد: در حال حاضر قطعی مکرر در مناطقی از شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری ادامه دارد و کیفیت آب آشامیدنی وضعیت بدی پیدا کرده است به طوری که برای آشامیدن مناسب نیست و مردم این منطقه جان به لب شدند.

به عقیده محبوب فر، وضعیت به گونه‌ای است که بی‌آبی را در بام ایران و پر آب‌ترین استان کشور که در دامنه زاگرس واقع شده است، را شاهد هستیم و این مساله برای مردم پذیرفتنی نیست.

** بحران آب در شهر کرد پابرجاست

وی عنوان کرد: به رغم حضور نیرو در جمع مردم شهرکرد یا سخنان نماینده این شهر در مجلس در خصوص برطرف شدن مشکل آبی به وجود آمده در این منطقه اما همچنان بحران آب پابرجاست و این مساله برای مردم پذیرفتنی نیست.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران عنوان کرد: قطعی آب حادث شده شهرکرد به بارشها، سیلاب وخشکسالی نسبت داده نمی‏شود بلکه هنرمسئولان دراستان چهارمحال و بختیاری و پایتخت باید این باشد که آینده نگری کنند، زیرساخت‏ها را فراهم سازند و مدیریت ریسک قبل از وقوع بحرانهایی همچون سیل برای رفع بحران بی آبی در این منطقه را انجام دهند.

 وی گفت: در ارتباط با وضعیت شهرکرد متاسفانه حجم آب چشمه کوهرنگ به دلیل انتقال آب در بالادست کاهش یافته است.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدارعنوان کرد: وضعیت آب کشور در استان‏های اصفهان خوزستان ، آذربایجان غربی و... به حدی بغرنج است که این سیلاب به کمک مسئولین بی کفایت رسیده است.

به گفته وی، اگرعنوان می‏شود که تصفیه خانه از کارافتاده است اما 43 سال فرصت برای آماده سازی و مهیا کردن زیرساخت‏ها برای مواجهه با حوادث غیرمترقبه وجود داشته است تا متحمل کمترین آسیب و خسارت شوند چرا با وجود حجم بودجه وصرف هزینه‏ های بسیار به این مساله توجه چندانی نشده است؟

وی تصریح کرد: آبرسانی به مردم منطقه شهرکرد ازطریق تانکرهای سیار دور شان و منزلت آن‏ها است.

محبوب فر گفت: پیش ازوقوع چنین بحرانی این پیش بینی می‏شد که با توجه سامانه ‏های هواشناسی موسمی و کشیده شدن دامنه‏ ها به سوی نفشه جغرافیایی ایران از این نوع سیلاب‏ها فراوان خواهیم داشت.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران عنوان کرد: ساخت وسازهای غیرمجاز در قسمت هایی که مسیل و رودخانه و رود است، صورت گرفته است.

محبوب فر افزود: در ارتباط با طرح مسکن ملی جای بسی تعجب است که برای جانمایی آن اراضی محیط زیست باید تغییر کاربری پیدا کنند درحالی که این اراضی در مواقعی مانند وقوع سیلاب کارسازاست یعنی آن روی سکه تخریب محیط زیست و خشکسالی انسان محور در داخل کشور، سیلاب و حوادث غیرمترقبه است.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران با اظهار گله‌مندی از مسئولین چهارمحال و بختیاری گفت: چرا مسئولان به رغم هشدارهای سازمان هواشناسی در دشت چهارمحال و بختیاری چاههایی را پیش‌بینی نکردند تا درصورت بروز سیلاب و خارج شدن تصفیه خانه از دسترس، در مدارمصرف قرار گیرند یا به جای جانمایی تصفیه‌خانه فعلی در شهرکرد تصفیه خانه‏های جدیدی را احداث نکردند یا زیرساخت‏های تصفیه خانه قدیمی را تعمیر و نگهداری نکردند تا به این وضعیت دچار نشویم!

محبوب فر بیان کرد: بی‌‌کفایتی و بی‌تدبیری عامل بروز چنینی وضعیتی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |