شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 191758 20:17 1401/05/29
«تولید» مسکن را ارزان می‌کند نه «توافق»!

«تولید» مسکن را ارزان می‌کند نه «توافق»!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«تولید» مسکن را ارزان می‌کند نه «توافق»!

«تولید» مسکن را ارزان می‌کند نه «توافق»!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-کارشناس ارشد اقتصاد مسکن معتقد است که پس از امضای برجام ممکن است که به دنبال ریزش دلار، طلا و...  سرمایه‌های سرگردان به سمت مسکن سوق پیدا کند و یک رونقی را در بازار مسکن ایجاد می کند که البته رکود تورمی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش جهان اقتصاد؛ درحال حاضر ازسرگیری مذاکرات احیای برجام را شاهد هستیم و از طرفی رسیدن به یک توافق در زمینه لغو تحریم‏ها می‏تواند مهم‌ترین مسئله قلمداد شود چرا که دستیابی به یک توافق خوب می‏تواند در مباحث اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد و حوزه مسکن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در این زمینه با مسعود نجفی قدسی، کارشناس ارشد اقتصاد مسکن گفت‌و‌گویی ترتیب داده شده است که در ادامه می‏خوانید.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن اظهار کرد: متاسفانه مباحث اقتصادی در کشور با مسایل سیاسی در هم تنیده شده است و این موجب شده که بسیاری از معادلات اقتصادی نتواند در فضای خاص اقتصادی جوابگو باشد و حتما باید با مسایل سیاسی، اجتماعی و حتی جامعه شناسی و روانشناسی در ارتباط باشد.

نجفی قدسی افزود: اگر برجام به نتیجه برسد به طور قطع چون افزایش قیمت دلار یک بار روانی به همراه داشته است، قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد به طوری که قیمت طلا هم ریزش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن گفت: اگر فقط بحث برجام مد نظر باشد تا اثر مثبت بر اقتصاد برجای گذارد به طور حتم قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت یعنی حتی ممکن است قیمت آن افزایش پیدا کند. زیرا بازاری که حالت سرمایه ای پیدا کرده است با ریزش قیمتی مواجه می شود، پول سرگردان از این فضا فرار خواهد کرد و تنها محل سرمایه گذاری برای حفظ این سرمایه ها در حوزه زمین و مسکن است.

وی افزود: پول هنگامی که سمت بازار مسکن روانه می شود،خرید فروش و رونق معاملات به وجود می آید و افزایش قیمت مسکن نیز حادث خواهد شد اما جبهه دیگری در مقابل افزایش قیمت مسکن ایجاد خواهد شد که ممکن است آن را مهار کند که مربوط به ساخت چهار میلیون مسکن و تحویل آن به متقاضیان است.

نجفی قدسی بیان کرد: اگر سالانه یک میلیون واحد ساخته و به مردم تحویل شود و مسکنی باشد که برای مردم مطلوب به نظر برسد می‌تواند مانع افزایش قیمت مسکن شود.

به گفته وی، در پی حصول مذاکرات برجام  پیش‌بینی می‌شود که قیمت مسکن افزایش پیدا کند البته حالت تورمی نیز ایجاد می کند البته نباید صرفا نگاه نقطه‌ای به آن داشته باشیم اما تا زمستان قیمت ها ثابت می‌ماند و تحویل مسکن از سوی دولت می تواند ترمزی برای  افزایش قیمت مسکن به حساب آید.

وی اظهارکرد: مسکن تا زمستان حالت خود را از لحاظ قیمتی حفظ خواهد کرد یعنی کاهش یا افزایش نخواهد داشت و منتظر فضای بازار خواهد بود تا بتواند نسبت به آن واکنش داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |