پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 173947 11:46 1400/12/09
۵۰ هزارمگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در انتظار مجوز شورای اقتصاد

۵۰ هزارمگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در انتظار مجوز شورای اقتصاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
۵۰ هزارمگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در انتظار مجوز شورای اقتصاد

۵۰ هزارمگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در انتظار مجوز شورای اقتصاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر یکی از برنامه‌هایی است که «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو تحقق آن را در آغاز دولت سیزدهم اعلام کرده بود.

چندی پیش وی با بیان اینکه دولت کنونی ایران برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان‌کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

وزیر نیرو ادامه‌داد: ایران از قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده و فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر برای ایجاد مزارع تجدیدپذیر فراهم کرده است که در صورت نیاز می‌توان آن را در جلسه های تخصصی بیشتر تشریح کرد.

پس از آن بود که رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احداث می‌شود.

«محمود کمانی» در جمع خبرنگاران افزود: این میزان نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در بازه زمانی چهار ساله احداث خواهد شد.

وی ادامه‌داد: انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان شامل خورشیدی، بادی، برق‌آبی کوچک، زیست‌توده و توربین انبساطی است که همه اینها فقط یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌ و سهم بسیار ناچیزی است. اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور حدود ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات آن نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است.

اکنون و در تازه ترین اظهار نظر در این باره، «جعفر محمدنژاد سیگارودی » سخنگوی ساتبا در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به دنبال اعلام وزیر نیرو درباره احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر در بازه زمانی چهار ساله، سازمان ساتبا فراخوانی در این باره منتشر کرد.

وی ادامه‌داد: پس از این فراخوان بیش از ۹۰ هزار مگاوات پیشنهاد احداث به سازمان ساتبا رسید که با اهلیت سنجی این پیشنهادها ۵۰ هزارمگاوات آن به انعقاد تفاهمنامه رسید.

سخنگوی ساتبا افزود: برای طراحی مدل مالی این تفاهمنامه‌ها رایزنی مشترکی بین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران، وزارت نفت و سازمان برنامه بودجه درباره اختصاص سوخت صرفه جویی شده انجام شد تا مجوز لازم به شورای اقتصاد داده شود.

سیگارودی گفت: امید است به‌زودی این مجوز صادر شود تا از ابتدای سال آینده شاهد اجرایی شدن عملیات احداث این ۵۰ هزارمگاوات نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر باشیم، زیرا این نیروگاه ها علاوه بر دوستدار محیط زیست بودن عامل صرفه جویی در سوخت‌های فسیلی هم هستند.

وی درباره روند احداث نیروگاه های خورشیدی پشت بامی هم نوشت: اکنون بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ نیروگاه خورشیدی پشت بامی در مناطق روستایی کشور احداث شده یا درحال ساخت است.

سخنگوی سازمان ساتبا افزود: روند احداث این نوع نیروگاه‌ها با وجود مشکلات رو به توسعه بوده و امید است با کاهش مشکلات این بخش شاهد رونق بیشتر احداث این نیروگاه ها باشیم، زیرا کمک بسیار موثری در تامین برق است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |