جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 116105 09:25 1399/07/28
۴۸ درصد یارانه‌بگیران خودرو ندارند

۴۸ درصد یارانه‌بگیران خودرو ندارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
۴۸ درصد یارانه‌بگیران خودرو ندارند

۴۸ درصد یارانه‌بگیران خودرو ندارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، مالک شریعتی نیاسر درباره انتقادات برخی از کارشناسان به طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین از خودرو به خانوار مبنی بر ایجاد بازار سیاه اظهار داشت: در حال حاضر دو قیمت هزار و 500 تومان و سه هزار تومان برای بنزین وجود دارد. بنابراین اگر سرپرست خانوار که سهمیه بنزین را دریافت می کند بخواهد بنزین سهمیه خود را بین دو رقم بفروشد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ایرادی ندارد که سرپرست خانوار بنزین سهمیه خود را در بازار به فروش برساند، ادامه داد: البته نمی‌توانند بنزین سهمیه‌ای را به هر قیمتی بفروشد چراکه قیمت سه هزار تومان به وفور در اختیار مردم است. بنابراین اگر سهمیه خود را دو هزار و 900 تومان هم به فروش برساند مشکلی ایجاد نمی‌شود و به معنا ایجاد بازار سیاه نیست.

نماینده مردم تهران افزود: بازار سیاه زمانی ایجاد می‌شود که با کمبود عرضه بنزین مواجه باشیم. وقتی بنزین با نرخ 3 هزار تومان به وفور موجود است، سهمیه بنزین خانوار هم در صورت نرخ‌گذاری بیش از 3 هزار تومان به فروش نرود، بازار به سمت بنزین سه هزار تومانی می‌رود.

شریعتی نیاسر در پاسخ به این سوال که عده‌ای امکان خرید باقیمانده سهمیه بنزین خانوار در پایان هر ماه توسط شرکت پخش و پالایش معادل همان سیاست پرداخت یارانه نقدی نیست، اظهار داشت: نمی‌تواند معادل یارانه نقدی باشد. توجه داشته باشیم که 48 درصد از یارانه بگیران خودرو ندارند بنابراین بنزینی که توزیع می‌شود به افرادی است که خودرو دارند و چه بسا مالک بیش از یک دستگاه خودرو هستند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که یارانه خودروهای مازاد دهک‌های برخوردار را حذف کنیم و به هر خانوار یک خودرو و همچنین خانوارهایی که خودرو ندارند، سهمیه بنزین به آنها تعلق بگیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سناریوهای تعریف شده برای طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین از خودرو به خانوار، گفت: دو سناریو برای حذف یارانه خودرو مازاد خانوار طراحی شده که هنوز نهایی نشده‌اند. سناریو اول این است که معادل ریالی مابه‌التفاوت نرخ بنزین آزاد و سهمیه دولتی که هزار و 500 تومان است به تناسب بُعد خانوار به حساب سرپرست خانوار واریز شود که از طریق آن بتواند سبد کالا تهیه کند. سناریو دوم اینکه سهمیه به همه افراد تعلق بگیرد و افراد بتوانند امکان فروش سهمیه باقی‌مانده را داشته باشند که قاعدتا نمی‌توانند بیش از 3 هزار تومان سهمیه بنزین خود را در بازار بفروشند.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: به شخصه موافق شکل گیری بازار انرژی هستم.

وی گفت: در حال حاضر با همین ساز و کار، بیش از چند صد هزار مالک وانت بار در کارگاه‌های خارج از نظارت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خودروهای خود را گازسوز کردند و سهمیه بنزینی که به کارت سوخت آنها واریز می‌شود را به فروش می‌رسانند.

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه این طرح هزینه‌ای برای دولت ایجاد نمی2کند، ادامه داد: اساسا اجرای این طرح هیچ هزینه جدیدی برای دولت به همراه نخواهد داشت. روزی 50 میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای توزیع و مصرف می‌شود و در این طرح فقط نحوه توزیع را از خودرو به خانوار تغییر می‌دهیم. همان بنزین است و همان یارانه و به منابع جدیدی نیازی نداریم.

وی با بیان اینکه این طرح فقط یک گام برای عادلانه‌تر شدن توزیع بنزین یارانه‌ای است، افزود: این طرح به صورت عادی اعلام وصول شده است و دو هفته دیگر در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد که گزارش آن در صحن علنی ارایه شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |