پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 157424 13:20 1400/07/20
۴۰ درصد بازار تلویزیون ایران دست خارجی‌ها

۴۰ درصد بازار تلویزیون ایران دست خارجی‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
۴۰ درصد بازار تلویزیون ایران دست خارجی‌ها

۴۰ درصد بازار تلویزیون ایران دست خارجی‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، محمدرضا دیانی  در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: در حال حاضر حتی اگر بتوانیم 36 میلیارد دلار که ظرفیت تولید نفت کشور است، نفت بفروشیم باز هم مشکلات اقتصادی کشور  و مشکلات نخبگانی که امروز از کشور خارج شده‌اند حل نمی‌شود. طبق آمار طی سه سال گذشته مهاجرت نخبگان دو برابر شده است. آیا این خلا با فروش نفت قابل جبران است؟ 

وی افزود: اگر تفکر جامعه اینگونه نشود که کشور نیاز به صنایع پیشران دارد حتی اگر ده‌ها دولت هم عوض شود و میلیاردها دلار نفت بفروشیم باز هم مشکلاتمان حل نخواهد شد.

دیانی در ادامه گفت: تولید ترکیه در حوزه لوازم خانگی در سال گذشته ارزشی معادل 45 میلیارد دلار، یعنی دو برابر فروش نفت ما داشت. ما باید بررسی می‌کردیم که ترکیه چگونه به این جایگاه رسید. 

وی ادامه داد: بعد از نامه‌نگاری با رهبری در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای، برخی از افراد موضوع انحصار را مطرح کردند. چرا زمانی که 85 درصد بازار در اختیار کره‌ای‌ها بود این مباحث مطرح نمی‌شد؟ شرکت‌های سامسونگ و ال جی، خود کشور ما را ترک کردند؛ زمانی که مصرف‌کننده نیاز به قطعه و خدمات داشت یکدفعه بازار را خالی کردند و تولیدکنندگان داخلی بودند که توانستند این خلا را پر کنند. 

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی گفت: برای مثال می‌توان به صدور مجوز تولید در صنعت لوازم خانگی اشاره کرد، در حال حاضر هر کسی که مجوز تولید لوازم خانگی بخواهد می‌تواند ظرف 48 ساعت این مجوز و ظرف یک هفته نیز کارت بازرگانی بگیرد و اقدام به تولید کند. ایران 29.7 میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد، از این رقم چه میزانی به صنعت لوازم خانگی رسیده است؟ تولیدکنندگان ورق فولادی را در بورس با نرخ آزاد می‌خرند درحالی که واردات همان ورق 5 تا 8 درصد ارزان‌تر تمام می‌شود. صنایع پلیمری کشور محصول خود را به نرخ روز ارز در بورس عرضه می‌کنند. بنابراین در هیچ حوزه‌ای برای فعالان این صنعت رانتی وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته که به علت تحریم، واردات لوازم خانگی ممنوع شد شاهد افزایش تولید و اشتغال در صنعت لوازم خانگی بودیم. اما حالا جریانی پیش آمده که تولید را محکوم می‌کنند. 

دیانی با اشاره به حضور کالاهای خارجی در بازار تصریح کرد: در حال حاضر سهم ال جی در بازار تلویزیون ایران 16 درصد، سهم سامسونگ 17 درصد و سهم سونی 8 درصد است. آن هم در زمانی که ما هم تحریم هستیم و هم واردات ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: قبلا کالای پیله‌وری به صورت تکی وارد کشور می‌شد اما قانونی را مصوب کردند که بر اساس آن، پیله وری تجمیعی شد. بنابراین واردکنندگان با خرید کارت پیله‌وری مرزنشینان اقدام به واردات می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی بیان کرد: به قاچاق لباس قانون پوشانده شده و به نام پیله‌وری، مرزنشینی و ... کالاهای ممنوعه را وارد می‌کنند. دولت اگر واردات لوازم خانگی را ممنوع کرد صرفا برای کاهش مصرف ارز بود.

دیانی تصریح کرد: مافیای واردات که امروز منافع خود را در خطر می‌بیند شروع به جریان‌سازی علیه جریان صنعتی کشور کرده و سعی می‌کند که صنایع موفق را زمین بزنند.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت لوازم خانگی انجام شده علت نامه‌نگاری ما با رهبری، نگرانی‌مان در مورد امنیت سرمایه‌ این سرمایه‌گذاران بود. کسانی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده بودند اگر ناگهان با درهای باز مواجه می‌شدند ورشکست می‌شدند. کره‌ای ها قصد داشتند به جای پول‌های مسدود شده ایران، لوازم خانگی به ایران بفرستند. در حالی که در بسیاری از موارد دیگر حتی جواب ایمیل ما را نمی‌دهند.

رئیس انجمن صنفی صنایع لوازم خانگی افزود: در دهه 60 میلادی، کره جنوبی به مدت 12 سال ورود کالاهای الکترونیک ژاپنی به کره را ممنوع اعلام کرد و حتی فروش این کالاها در فروشگاه‌ها نیز ممنوع بود. حتی آمریکا نیز تعرفه‌ها را دائم تغییر می‌دهد تا از صنایع خود حمایت کند. 

دیانی افزود: ما نمی‌خواهیم واردات لوازم خانگی به طور کلی ممنوع شود بلکه برای یک مدت 5 ساله واردات در این حوزه با‌ برنامه و هدفمند کنترل شود و در همین حین نیز سطح استاندارد کیفی ملی نیز افزایش یابد و انجمن‌های مصرف‌کنندگان نیز وارد عمل شوند. ورود کشورهای خارجی باید با استراتژی و هدفمند باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |