جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 168175 11:38 1400/10/15
۴۰ درصد از سیر تولید شده صادر می‌شود

۴۰ درصد از سیر تولید شده صادر می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
۴۰ درصد از سیر تولید شده صادر می‌شود

۴۰ درصد از سیر تولید شده صادر می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، حجت‌الله حیدریان با اشاره به میزان تولید سیر در سال جاری، گفت: در استان همدان کشاورزان در تیر ماه حدود 55 هزار تن سیر برداشت کردند. در داخل کشور مصرف سیر چندان رایج نیست از این‌رو بخشی از تولید داخلی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه 40 درصد از سیر تولیدی صادر شد، تصریح کرد: استان‌های دیگر از زمانی‌که محصول جوانه می‌زند تا وقتی که خشک می‌شود آن را مصرف می‌کنند سیر استان همدان اگر در سردخانه‌های سنتی بماند باز هم جوانه نمی‌زند. و از آنجایی‌که استان همدان سردخانه‌ ندارد محموله برای نگهداری به استان البرز آورده می‌شود.

به گفته این فعال کشاورزی، برای احداث سردخانه در همدان تلاش کردیم اما از آنجایی‌که بانک با اعطای تسهیلات با سود 5 درصد موافقت نکرد از راه‌اندازی سردخانه صرفه نظر کردیم.

حیدریان قیمت سیر در سردخانه‌ها را کیلویی 40 تا 45 هزار تومان عنوان کرد و افزود: سیر موجود در انبارهای سنتی کیلویی 22 تا 23 هزار تومان است چرا که این سیر جوانه زده و قابلیت مصرف خوراکی دارد و نمی‌توان برای ترشی و تولید سوسیس و کالباس از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به تولید سیر در دیگر استان‌های کشور، گفت: سیر در استان‌های خوزستان، زنجان و اردبیل تولید می‌شود اما باید به این نکته اشاره کنم که سیر در دشت مغان اردبیل بیشتر از همدان تولید می‌شود اما ماندگاری این سیر به نسبت استان ما پایان‌تر است چراکه رطوبت سیر این استان بالاست و بعد از مدتی جوانه می‌زند این در حالیست که کشاورزان همدانی سیر را تا 20 تیر ماه در خاک نگه می‌دارند تا خشک شود سپس آن را برداشت می‌کنند اینگونه می‌توان محصول را انبارهای سنتی نیز نگهداری کرد.

این فعال کشاورزی با بیان اینکه سیر همچنان از چین وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: تعاونی سیرکاران تلاش زیادی کرد که مانع ورود سیر چینی به کشور شود اما تلاش‌های ما به نتیجه نرسید و این محصول را مافیاها تجاری وارد کشور می‌کنند. باید به این اشاره کنم که سیر چینی کیفیت و خاصیت لازم را ندارد این در حالیست که می‌توان از سیر ایرانی حداقل 70 نوع دارو تولید کرد. سیر مریانج همدان در کشور اسپانیا خواهان زیادی دارد.

حیدریان صنایع تبدیلی سیر را در کشور ضعیف عنوان کرد و خاطر نشان کرد: شرکت‌های تبدیلی سیر به‌دلیل عدم حمایت از آنها یا تعطیل شدند و یا در آستانه ورشکستگی هستند. در صنایع تبدیلی می‌توان عرق سیر را گرفت همچنین آن را پودر و خشک کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که سیر به کدام کشورها صادر می‌شود؟ تصریح کرد: روسیه، ارمنستان، پاکستان، افغانستان، ازبکستان و از ترکیه به کشورهای اروپایی می‌رود. افزایش قیمت سیر باعث شده است که این محصول از سوی مردم خریداری نشود و ما چاره‌ای جز صادرات آن نداریم.

به گفته این فعال کشاورزی، قیمت سم و کود افزایش چشمگیری داشت و همین مسئله خرید کود را از توان کشاورز خارج کرد. کود فسفاته بسته‌ای 544 هزار تومان شده است از این رو کشاورزان مجبور هستند محصول خود را به‌صورت سلف کیلویی 15 هزار تومان بفروشد در حالی‌که از اگر در زمان برداشت بفروشد حداقل می‌تواند کیلویی 18 هزار تومان بفروش برساند؛ کشاورزان 5 تن سیر 75 میلیون تومان بفروش رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |