سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 142665 11:00 1400/03/04
۳۰۰ بازرس برای پیگیری امور کارگران در وزارت کار استخدام می شوند

۳۰۰ بازرس برای پیگیری امور کارگران در وزارت کار استخدام می شوند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
۳۰۰ بازرس برای پیگیری امور کارگران در وزارت کار استخدام می شوند

۳۰۰ بازرس برای پیگیری امور کارگران در وزارت کار استخدام می شوند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، طبق ماده 60 قانون کار و تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار حوادثی هستند که درحین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه ­شده اتفاق می ­افتد. منظور از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه ­شده درکارگاه، موسسات وابسته، ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد  یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه مامور انجام کاری می ­شود. زمان مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان برای درمان و توانبخشی، رفت و برگشت از خانه به کارگاه و بالعکس نیز شامل این اوقات می­ شود. حوادثی که حین اقدام برای نجات سایر بیمه ­شدگان آسیب ­دیده و کمک به آنان رخ می­ دهد نیز حادثه ناشی از کار محسوب می­ شود. انواع این حوادث عبارتند از: صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، معادن، خدماتی، ترابری.

 اما به اعتقاد کارشناسان این حوزه, حوادث ناشی از کار می تواند با بازرسی های به موقع کاهش یابد. آنطور که علی مظفری,  مدیرکل بازرسی کار وزارت کار گفته است. اگر استانداردهای حفاظت فنی به درستی اجرا می شد، شاهد کمترین حوادث هستیم.  تعداد بازرسان کار با تعداد کارگران و کارگاه‌های کشور همخوانی ندارد.

مظفری افزود: طبیعتاً وقتی بازرس کار به کارگاه مراجعه می‌کند نظارت می‌کند و موارد قصور را به کارفرما اطلاع می‌دهد و اولتیماتوم می‌دهد که این نقایص ظرف مدت کوتاهی باید برطرف شود در غیر این صورت به مراجع قضائی معرفی می‌شود و با رأی مراجع قضائی اقدام به متوقف کردن ادامه کار کارگاه می‌کنند.

مطابق آخرین آمارها, بیشترین تعداد حادثه شغلی در سال گذشته به ترتیب مربوط به عامل «سقوط کردن و لغزیدن» 36درصد و کمترین حادثه نیز به «گیرکردن داخل یا بین اشیا و ماشین» 20.9درصد بود.همچنین بیشترین آسیب‌های شغلی در فعالیت‌های ساختمانی با 3هزار و 616مورد و صنعت (تولید) با 3هزار و 346مورد است.

حالا حاتم شاکرمی؛ معاون روابط کار وزارت کار خبر از استخدام 300 بازرس برای پیگیری امور کارگران کشور داده است .

 وی گفت:طبق استانداردهای جهانی برای هر 10هزار کارگر یک بازرس لازم است و در همین راستا 300بازرس کار در کشور کمبود داریم که سازوکار جذب آنها در حال انجام است.

شاکرمی عنوان کرد: در حوزه صیانت و بازرسی نیز جایگاه ایران نسبت به سایر کشورها مطلوب نیست و زیرا نسبت به هر 10هزار کارگر باید یک بازرس کار وجود داشته باشد اما در سطح کشور این نسبت براساس هر 15هزار کارگر است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز در کشور 20هزار کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در راستای صیانت از نیروی کار تشکیل شده است که با افزایش بازرسان کار، حلقه نظارتی بر اجرای قوانین ایمنی و بهداشت کار تکمیل خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |