جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 8274 16:10 1393/10/05
یک هنرمند تئاتر مطرح کرد  چه کسی حاضر به سرمایه‌گذاری است؟!

یک هنرمند تئاتر مطرح کرد چه کسی حاضر به سرمایه‌گذاری است؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یک هنرمند تئاتر مطرح کرد  چه کسی حاضر به سرمایه‌گذاری است؟!

یک هنرمند تئاتر مطرح کرد چه کسی حاضر به سرمایه‌گذاری است؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 

داود فتحعلی‌بیگی با بیان اینکه نیازمند ساخت سالن‌های بیشتری برای تئاتر هستیم، گفت: ای کاش هزینه مجتمع تئاتری که در جنوب تهران ساخته شده است،‌ در نقاط مختلف شهر تقسیم می‌شد.

این کارگردان تئاتر در گفت‌وگویی با ایسنا‌ با تاکید بر اینکه تعداد سالن‌های موجود کفاف این هنر نمایشی را نمی‌دهد‌ به سالن‌های بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: برخی از این سالن‌ها آنقدر کوچک هستند که در حد کارهای یک نفره یا دونفره به شمار می‌روند و جمعیت زیادی هم در آن‌ها جای نمی‌گیرد، به همین دلیل عده‌ای از سر ناچاری و اجبار در این سالن‌ها نمایش خود را اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر، گروه‌های جوان در این سالن‌ها نمایش اجرا می‌کنند، به وضعیت پلاتوها اشاره کرد و گفت: این سالن‌ها تاحدودی راهگشا شده‌اند، اما استاندارد نیستند چون ساختمان آن‌ها اصولا به منظور چنین کاری تدارک دیده نشده است و فقط محلی درآمدزا برای عده‌ای هستند.

کارگردان نمایش «امیر ارسلان نامدار» با اشاره به هزینه اجاره این پلاتوها ادامه داد: کدام اتاق را می‌توانید پیدا کنید که با ساعتی پنج، شش هزار تومان اجاره، روزانه ۶۰ هزار تومان و ماهانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به دست آورد؟ کاملا واضح است که دغدغه فرهنگی زیادی وجود ندارد و گروه‌هایی که حاضر به اجاره چنین مکان‌هایی می‌شوند هم چاره‌ای ندارند.

این کارگردان تئاتر در ادامه با تاکید بر اینکه شرایط مطلوبی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در تئاتر وجود ندارد، گفت: بخش خصوصی در سینما وارد می‌شود، چون سینما یک صنعت است و دارای سودآوری است، اما تئاتر وضعیت متفاوتی دارد و چه کسی حاضر می‌شود چند میلیارد سرمایه‌گذاری کند تا گروه‌های نمایشی در آنجا اجرا بروند که البته آن هم معلوم نیست چقدر درآمدزا خواهد بود.

فتحعلی‌بیگی افزود: بخش خصوصی در شرایطی می‌تواند وارد حوزه تئاتر شود که مجتمع‌های فرهنگی راه‌اندازی شوند و سالن‌های آن هم در دسترس باشند، نه مثل بسیاری از مجتمع‌های فعلی که معمولا بخش تجاری در طبقات پایین قرار دارد و سالن‌های نمایش یا سینمایی در طبقه بالا قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این وضعیت بهانه‌ای است برای عده‌ای تا از سوبسید و معافیت‌های مالیات در بخش فرهنگی بهره مند شوند، خاطرنشان کرد: تعدادی از سالن‌های تئاتر در دست تعمیر هستند، اما با وجود آن‌ها هم سالن کافی برای تئاتر نداریم و نیازمند ساخت سالن‌های بیشتر هستیم.

او گفت: اما مطمئنا بخش خصوصی این کار را انجام نمی‌دهد و لازم است بخش دولتی و شهرداری به موضوع ورود بکند تا مجتمع‌های مختلفی در مناطق چندگانه شهری راه اندازی شود و بعد آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند.

فتحعلی‌بیگی در این‌باره به مجتمع نمایشی «شهر آفتاب» در مجاورت فرهنگسرای خاوران اشاره و اظهار کرد: این مکان بی‌نظیر ساخته شده است و سالن‌های متعددی دارد، اما موقعیت جغرافیایی آن طوری نیست که همه از نقاط مختلف شهر به آنجا بروند و ای کاش هزینه‌ی ساخت آن در مناطق چندگانه تهران برای سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |