سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 154269 19:03 1400/06/24
یک مساله و هزار ابهام!

یک مساله و هزار ابهام!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یک مساله و هزار ابهام!

یک مساله و هزار ابهام!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

طرح مطالعاتی آبهای‌ژرف؛ بدون یک خط خروجی

فریده خدادادی-بدون شک در بررسی موضوع آب‌های ژرف و چگونگی تاثیر آن در رفع بحران کم آبی با پرسش‌های فراوانی مواجه خواهیم شد که حجت میان آبادی، کارشناس و پژوهشگر حوزه آب در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد به برخی از آنها پاسخ داده است.این گفت‌وگو پیش روی شماست.

**آمار متناقض از حجم آب‌های ژرف

این کارشناس حوزه آب اظهار کرد: در ارتباط با مسأله آب‌های ژرف چندین پرسش مطرح است از جمله این که با توجه به اهمیت کمیت این آب‌ها باید بدانیم که در وهله نخست میزان این آب ها چقدر  است چرا که آماری متناقض در این خصوص منتشر شده است.

میان‌آبادی با بیان اینکه پرداختن به مسأله کیفیت آب‌های ژرف بسیار مهم است، افزود: متاسفانه داده‌های مناسبی از نظر مزیت کیفی این آب ها وجود ندارد.

وی گفت: وزیر نیرو اخیرا اعلام کرده است که آی سی این آب‌ها ۱۲هزار است که با یک تصفیه ساده قابل استفاده است البته اینجا یک خطر فاحش اتفاق افتاده و خود وزیر نیز با اشتباهاتی مواجه شده است زیرا آب ژرف ۱۲هزار را نمی‌توان با یک تصفیه ساده استفاده کرد .

این کارشناس حوزه آب عنوان کرد: مسأله سوم میزان پایداری این آب‌ها است که اطلاعات کاملی نیز متاسفانه درباره آن وجود ندارد.

**نامعلوم بودن هزینه بهره‌برداری از آب‌های ژرف

میان‌آبادی بیان کرد: هزینه بهره‌برداری از هر مترمکعب از این آب برای تصفیه، انتقال و مصارف، برآورد و مشخص نشده است. مهم‌تر از همه این مسایل این است که عمده مسایل آب سیستان چیست و این آب قرار است مشکلات کدام یک از بخش‌ها را مرتفع کند؟ آیا قرار است تنها مشکل آب شرب را برطرف سازد؟ آیا مشکل آب منطقه سیستان آب شرب است؟ آیا فکر می‌کنند مشکل آب سیستان همانند مشکل آب خوزستان که کمپین خرید آب معدنی راه انداختند، است یا مهم‌تر از آن مشکلات حوزه کشاورزی و محیط ‌زیست مطرح است؟

وی عنوان کرد: پرسشی را باید از معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری پرسید که نیاز آب منطقه سیستان چه میزان است و این پروژه که تاکنون بالغ بر ۶۰۰میلیارد تومان برای مطالعه آن اعتبار تخصیص یافته است و با هزینه 0.5 هزار میلیاردی کدام یک از مشکلات آب سیستان را حل خواهد کرد؟ با چه ضریب اطمینانی و سازوکاری مسأله آب ژرف به عنوان راهکار کوتاه مدت حل مسأله کم آبی استان‌هایی مانند سیستان مطرح می‌شود و در دستور کار رییس جمهور قرار می‌گیرد؟

**انجام طرح مطالعاتی بدون خروجی

وی خاطر نشان کرد: نزدیک به چهارسال است که ادعا شده که مطالعات مسأله آب‌های ژرف در حال انجام است. چرا هیچ گزارشی از چیستی این مسأله تاکنون منتشر نشده است و خروجی نهایی آن مشخص نیست؟ چرا رسانه‌های کشور از آقای ستاری پاسخگویی نسبت به این ابهامات را مطالبه نمی‌کنند؟

میان آبادی گفت: مسأله دیگری در این خصوص وجود دارد که برای پروژه‌ای با هزینه نیم‌هزار میلیاردی مشخص نیست باید به عنوان پروژه نجات بخش در این حوزه به آن نگاه کرد یا پروژه مطالعاتی؟ چه کسی باید اینجا پاسخگو باشد؟ این سوالات باید در جامعه  پاسخ داده شود که آیا با وجود این هزینه‌ها نتایج یا قابل اطمینان است یا بالعکس قابل اطمینان نیست اگر قابل اطمینان نیست چرا به عنوان راهکار در دستور کار دولت قرار می‌گیرد؟ اگر پس از چندین سال فریاد که گفته می‌شد تنها راه نجات منطقه سیستان، آب‌های ژرف است، این نتیجه حاصل شود که این مطالعات بیهوده بوده است، جواب چندسال معطلی مردم منطقه را چه کسی خواهد داد؟

وی با بیان اینکه شفافیت یکی از ابزارهای اصلی و ضروری برای تحقق شعار عدالت محوری دولت جدید است، عنوان کرد: با وجود ادعای صرف هزینه نیم هزار میلیاردی برای یک طرح مطالعاتی که رقم بسیار ناچیزی هم نیست باید معاونت علمی به جامعه درباره نتایج این مطالعات پاسخگو باشد چرا که همواره این ابهامات مطرح است.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال سیاست‌گذاری و در نهایت برقراری امنیت آبی در منطقه با این طرح هستیم نیل به امنیت آبی پایدار بدون پاسخ به این سوالات و ابهامات سیاستی برای جامعه و نهادهای سیاست‌گذاری کشور میسر نخواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |