شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12561 11:50 1394/02/22
یک متر خانه؛۳۰میلیون تومان اجاره

یک متر خانه؛۳۰میلیون تومان اجاره

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یک متر خانه؛۳۰میلیون تومان اجاره

یک متر خانه؛۳۰میلیون تومان اجاره

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

براساس گزارش مرکز آمار، بیشترین قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی حدود ۸میلیون و ۶۴۷هزار تومان و بالاترین اجاره ماه به علاوه سه درصد ودیعه ۳۰میلیون و ۹۹۶هزار تومان برای منطقه یک تهران بوده است.

بانک مرکزی گزارش اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران در زمستان سال ۹۳را منتشر کرد.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۴۱۵۰هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۰.۱درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴.۰درصد، افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۱۹.۰درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۰درصد، کاهش داشته است.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده در حدود ۹۰۸۵۶هزار ریال در منطقه ۳و کمترین آن در حدود ۱۳۹۵۴هزار ریال در منطقه ۲۰بوده است.

تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل ۱۰۰۰۰هزار ریال در منطقه ۲۰و حداکثر ۲۴۸۶۸۳هزار ریال در منطقه ۱بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، منطقه ۸با ۹.۳درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه ۲۱با ۰.۵درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۱۳۲۶هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۳.۲درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۳.۰درصد، افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۲۰.۷درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴.۹درصد، افزایش داشته است.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود ۸۶۴۷۰هزار ریال در منطقه ۱و کمترین آن در حدود ۲۰۵۸۷هزار ریال در منطقه ۱۸بوده است.

تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده، بین حداقل ۶۵۱۴هزار ریال در منطقه ۱۲و حداکثر ۲۴۱۷۵۳هزار ریال در منطقه ۲بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، منطقه ۵با ۱۲.۶درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه ۲۲با ۰.۸درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۸۰۹۵۵ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۵.۰درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۵.۱درصد، افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل ۹.۶درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸.۹درصد، افزایش داشته است.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، ۳۰۹۹۶۰ریال در منطقه ۱و کمترین آن ۹۳۴۸۴ریال در منطقه ۱۹بوده است.

تغییرات مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل ۲۲۲۲۲ریال در منطقه ۲۰و حداکثر ۹۳۱۴۳۵ریال در منطقه ۲بوده است.

همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، منطقه ۵با ۱۳.۲درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه ۲۲با ۱.۴درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.

درهمین رابطه نماینده کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران گفت: اصلی ترین شاخص تعیین اجاره بها، قیمت مسکن است و از آنجا که قیمت مسکن افزایش پیدا نکرده و حقوق کارکنان دولت نیز درصد قابل قبولی افزایش نیافته، بازار ظرفیت افزایش اجاره بها را ندارد و نباید طبقه متوسط جامعه تحت فشار بازار مسکن قرار گیرند.

حسام عقبایی درگفت وگو با ایرنا، افزود: از آنجا که از نظر علمی و کارشناسی مردم در سال ۹۴ از رشد درآمدی محدودی برخوردار شده اند و همواره باید تناسبی بین درآمد و پرداخت وجود داشته باشد؛ ظرفیت افزایش اجاره بها از نظر درآمدی برای مستاجران وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته توجیه آن بخش بازار مسکن که واکنش زودهنگام به تغییر نرخ سود بانکی نشان داده اند و گرایش مالکان به اخذ«رهن بیشتر»در ازای «اجاره ماهانه کمتر» کاهش پیدا کرده نیز درست نیست.

نماینده کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران افزود: بعضا ممکن است برخی مالکان خودسرانه اجاره بها را افزایش دهند که آن هم در بازار بالانس می شود چرا که نباید ارزش قیمت خانه با وام بانکی مقایسه شود و این کارشناسی شده نیست و موجب به هم ریختگی بازار می شود.

وی تاکید کرد: برخی مالکان نیز موضوع تورم موجود در کشور و یا رشد تامین معاش را پیش کشیده و عنوان می کنند؛ نان و مواد خوراکی و مصرفی گران شده، پس چرا نباید قیمت اجاره بها افزایش یابد که یک تحیلیل غیرکارشناسی و نادرست است.

عقبایی ادامه داد: برخی نیز عنوان می کنند که قیمت خانه ما ۵۰۰ میلیون تومان و اجاره اش زیر دو میلیون تومان است در حالیکه اگر ۵۰۰ میلیون تومان در بانک سرمایه گذاری می شد، ماهی ۱۰ میلیون تومان دریافت می کردیم و با این تحلیل عنوان می کنند که چرا ما نباید ۱۰ میلیون اجاره بگیریم که این توجیهات مورد تائید اتحادیه املاک نیست املاک کشور نیز نباید مجالی به این افکار بدهد چرا که هر بازاری سود خودش و مسایل تخصصی خودش را دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |