پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2487 14:56 1393/03/24
یک ماه از موعد واریز قسط ششم دارایی‌های بلوکه شده گذشت

یک ماه از موعد واریز قسط ششم دارایی‌های بلوکه شده گذشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یک ماه از موعد واریز قسط ششم دارایی‌های بلوکه شده گذشت

یک ماه از موعد واریز قسط ششم دارایی‌های بلوکه شده گذشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول :در آستانه سررسید قسط هفتم دارایی‌های بلوکه شده ایران خبری از واریز قسط ششم نیست

بنابر توافق هسته ای 24 نوامبر بین ایران و گروه1+5 قرار بر این شد تا 4.2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده حاصل از فروش نفت کشور طی هشت قسط و در شش ماه آزاد شود.
این گونه توافق شد که 550 میلیون دلار در اول فوریه، 450 میلیون دلار در اول مارس، 550 میلیون دلار در هفت مارس، 550 میلیون دلار در 10 آوریل، 450 میلیون دلار در 15 آوریل، 550 میلیون دلار در 14 مه، 550 میلیون دلار در 17 ژوئن و 550 میلیون دلار نیز در 20 ژوئیه واریز شود.
بر این اساس معادل 550 میلیون دلاردارایی های ایران نزد بانک مرکزی ژاپن از طریق نشنال بانک سوییس به فرانک سوییس تبدیل و در قالب قسط اول درسوم فوریه به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد.
قسط ۴۵۰ میلیون دلاری دوم نیز به ین ژاپن در سوم مارس 2014برابر با دوازدهم اسفند ماه 1392 آزاد و از طریق بانک مسقط منتقل و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفت.
در 28 فروردین ماه 1393 نیز بانک مرکزی اعلام کرد که تاکنون سه قسط از هشت قسط توافق ژنو به مبلغ یک میلیارد و 550 میلیون دلار سررسید و دریافت شده به گونه ای که یک قسط به بانک سوییسی و دو قسط به بانک مسقط منتقل شده است.
همچنین در هشتم خردادماه سال جاری با مشخص شدن بانک و حساب مورد نظر ایران، مبلغ یک میلیارد دلار مربوط به اقساط چهارم و پنجم از پول های بلوکه شده به حساب بانک مرکزی نزد بانک مرکزی امارات متحده عربی واریز و قابل برداشت شد که در این حالت حدود 2.5 میلیون دلار از مجموع 4.2 میلیون دلار این دارایی ها در اختیار کشور قرار گرفت.
بنابراین در حالی که اقساط قبلی به دلیل طی مراحل قانونی اغلب با اندکی تاخیر آزاد و در اختیار بانک مرکزی کشورمان قرار گرفت اکنون با گذشت یک ماه از سررسید قسط ششم که قرار بود در 14 می 2014 واریز شود هنوز خبری مبنی بر واریز منتشر نشده است.
این در حالی است که هفته گذشته سیف - رییس کل بانک مرکزی - عنوان کرد که قسط ششم در شرف انتقال است.
در عین حال با وجود اینکه کارشناسان واریز نشدن این دارایی‌ها در زمان‌های تعیین شده را امری طبیعی می دانند اما تاخیر واریز قسط ششم نسبت به اقساط قبلی بیشتر بوده و یک ماه از سررسید آن گذشته است این در حالی است که طبق زمانبندی اعلام شده تا 17 ژوئن یعنی موعد آزاد شدن قسط هفتم تنها چند روز دیگر باقی مانده است.
پیش از انصاری - سفیر ایران درهند - به ایسنا اعلام کرده بود که دولت هند پذیرفته تا سه قسط آخر 4.2 میلیارد دلار مربوط به توافق هسته ای ایران با 1+5 را به هر شکلی که مورد نظر ایران باشد در اختیار آن بگذارد که به نظر می‌رسد که این دو کشوردر مذاکرات درباره نحوه جابجایی آن به توافق رسیده اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |