پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12481 15:06 1394/02/18
یک سال دیگر منتظر نفت 80 دلاری باشید

یک سال دیگر منتظر نفت 80 دلاری باشید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یک سال دیگر منتظر نفت 80 دلاری باشید

یک سال دیگر منتظر نفت 80 دلاری باشید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تشریح دلایل مدیرعامل شرکت ملی نفت برای صعود قیمت طلای سیاه

گروه انرژی

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: شرایط بازار و وضعیت عرضه و تقاضا و همچنین کاهش حفاری‌های نفت غیرمتعارف در آمریکا نشان می‌دهد که می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا سال 2016 قیمت نفت به محدوده 80 دلار بازگردد.

رکن‌الدین جوادی در نمایشگاه نفت در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران خارجی درباره آینده بازار نفت، گفت: قیمت‌های نفت توسط عرضه و تقاضا بالانس و تعیین می‌شود و در عین حال قیمت‌های فعلی برای هیچکس خوشایند نیست.

وی تصریح کرد: قطعاً عوامل سیاسی و اقتصادی روی قیمت‌گذاری نفت تاثیر دارند و به نظر می‌رسد، در حال حاضر نقش عوامل سیاسی در این بازار پررنگ‌تر شده باشد.

وی در خصوص توان کارفرمایی صنعت نفت به خصوص در صورت ورود شرکت‌های خارجی بعد از تحریم‌ها گفت: ما تلاش می‌کنیم با ساز و کارهای لازم توان شرکت‌های کارفرمایی صنعت نفت را بالا ببریم، اما اگر نیاز باشد با ساز و کارهای دیگر جواب ندهد و ما پروژه‌هایی بیش از توان متن و دیگر شرکت‌های کارفرمایی داشته باشیم، شاید یک شرکت کارفرمایی دیگر مثلا متن 2 را راه‌اندازی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به منابع بند «ق» گفت:‌ به دلیل سازوکار خاص پیش‌بینی شده در قانون برای مصرف این پول در پروژه‌های تمهیدات خاص گردش کار بین نفت و صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل و پیمانکاران برقرار خواهد شد.

جوادی ادامه داد: در سال 93 حدود 21 میلیارد دلار بودجه نفت پیش‌بینی شده بود که 5 میلیارد دلار از منابع داخلی بود، اما امسال 22 میلیارد دلار در بودجه دیدیم که سهم منابع داخلی به دلیل کاهش قیمت نفت صفر خواهد بود.

وی برنامه آینده لایه نفتی پارس جنوبی را فعال کردن فاز 2 و ادامه ساخت کشتی FPSO اعلام کرد و گفت:‌ پارسال پس از 7 یا 8 سال موفق شدیم برای این کشتی سفارش‌گذاری کنیم که با آماده شدن آن در سال 95 تولید در فاز اول این لایه آغاز خواهد شد و در سال 96 فازهای 2 و 3 کلید خواهند خورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه میادینی که توسعه آنها متوقف شده مانند فرزاد در برنامه ششم فعال می‌شود، گفت: امیدواریم تعیین و تکلیف بخشی از گازهای در حال سوختن در مشعل‌ها امسال به نتیجه برسد.

جوادی اظهار داشت: برای گازهای همراه نفت مناقصه‌ای را در خشکی و دریا برگزار کردیم که 9 شرکت پیشنهاد دادند و ارزیابی فنی آنها نهایی شده و امیدواریم اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد برای 3 میدان که یکی از آنها در مناطق نفت خیز جنوب یکی در دریا و دیگری در مناطق مرکزی است کار آغاز شود.

وی افزود: در مورد مشعل‌های گاز پارس جنوبی هم پروژه‌هایی برای جلوگیری از سوزانده شدن گاز اجرا می‌کنیم که امسال قرارداد آن کلید می‌‌خورد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به تکمیل اکتشاف گاز در دریای خزر گفت:‌ در نیمه دوم سال کار اکتشافی در موقعیت جدیدی آغاز خواهد شد و عمدتاً اکتشافات ما در خزر در مناطق اختلافی نه در بخش‌های داخلی آب‌های خودمان اجرا می‌شود.

جوادی از احداث ترمینال جدید صادرات نفت خام در جاسک خبر داد و گفت:‌ براساس مصوبه دولت امسال مطالعات و سال آینده اجرای این ترمینال که تلفیقی از سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی است، آغاز می‌شود که در فاز اول امکان بارگیری یک میلیون بشکه نفت را فراهم خواهد کرد.

وی اظهار داشت: معدل صادرات نفت ما حدود همان است که در آمارهای اوپک و رسانه‌ها می‌شویم و نفت خام زیادی هم روی آب نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه تا پایان 96 به پیش از 700 هزار بشکه تولید نفت از میادین غرب کارون می‌رسیم، افزود: ما از محل بند «ق» تاکنون 20 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به پرسشی در خصوص یارانه‌ها برای نفت گفت: ما در سال گذشته گاز را یک ریال در هر متر مکعب به شرکت ملی گاز می دادیم که او هم 120 تا 130 تومان به مصرف‌کنندگان بفروشد و برای یارانه‌ها منابع مالی تأمین کند در حالی که حال حاضر تولید گاز در هر متر مکعب 22 تومان برای ما هزینه دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته نفت اداره تأمین مالی داشته است، ادامه داد: در گذشته دور شرکت نفت اول پول خود را صادرات نفت برمی‌داشت و مابقی را به خزانه واریز می‌کرد و هزینه‌‌های دولت در منابع نفت تأثیری نداشت.

جوادی افزود: در مقطع دوم پول به خزانه می‌رفت و متناسب با پروژه‌ها تأمین مالی از داخل یا بازار بین‌المللی انجام می‌شد.

 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |