شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 163148 18:45 1400/09/05
یکه‌تازی دیپلماسی انرژی روسیه

یکه‌تازی دیپلماسی انرژی روسیه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یکه‌تازی دیپلماسی انرژی روسیه

یکه‌تازی دیپلماسی انرژی روسیه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

درطول سالهائی که صنعت نفت، گاز طبیعی و انرژی ایران تحت تحریم‌های مختلف هستند دیپلماسی انرژی روسیه براساس و پایه نفت و گاز به خوبی در اروپا و نیز آسیا توسعه یافته و نقش روسیه را بدون شک در اقتصاد انرژی شرق و غرب افزایش داده است.

محمود خاقانی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد:  پس از اتمام احداث خط لوله شماره دو شمال که به موازات خط لوله شماره یک از عرض دریای بالتیک گاز طبیعی روسیه را به اروپا می رساند، شرکت گازپروم روسیه و شرکت های خریدار گاز اروپا درانتظار تائید دولت آلمان و اتحادیه اروپا برای صادرات گاز از مسیر جدید هستند که حجم گاز صادراتی روسیه به اروپا را به یکصد و ده میلیارد مترمکعب در سال ( هرکدام 55 میلیاد مترمکعب) می رساند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر به گزارش اویل پرایس دات کام حجم صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا هم سطح حجم صادرات سال گذشته در حدود معادل روزانه 3000 گیگا وات در هرساعت است، به دلایل سیاسی بسیاری معتقدند علی رغم افزایش بهای گاز طبیعی صادراتی به اروپا به نظر نمی رسد که خط لوله دوم صادرات گاز روسیه از عرض دریای بالتیک در زمستان امسال تائیدیه لازم را از اتحادیه اروپا دریافت کند.

وی عنوان کرد: براساس گزارش‌ها گازپروم از زمانی‌که میزان حجم گاز طبیعی ذخیره شده در اروپا را کاهش داد همچنان به کاهش حجم گاز ذخیره شده در انبارهای اروپایی درسطح روزی پنج میلیون مترمکعب ادامه می دهد.

 خاقانی با بیان اینکه شروع سرما در اروپا و فصل گرم کردن خانه‌ها فرا رسیده است گفت:  با بالا بودن قیمت گاز طبیعی و قیمت برق هم رو به افزایش دارد و درنتیجه درکشوری مثل آلمان نیروگاه‌های ذغال سنگی دوباره روشن شده‌اند که جلوی افزایش قیمت‌ها را تا حدودی بگیرند و افزایش تقاضا برای مصرف انرژی را پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: انگلیس شاید اولین کشوری در اروپا بود که صنایع بالادستی و پائین‌دستی نفت وگاز و تولید برق را خصوصی‌سازی کرد و انتظار می‌رفت که خصوصی‌ها با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت انرژی به ویژه بخش پائین‌دستی (پالایشگاه، پتروشیمی و...برق) راندمان تولید و توزیع انرژی درانگلیس را بالا ببرند و انرژی به‌دست مصرف‌کننده ارزان‌تر برسد.

به گفته خاقانی، درحال حاضر دولت انگلیس بدون سروصدا و به صورتی محرمانه مطالعه‌ای را دردست اجرا دارد و گفته می‌شود که بخش خصوصی به جای رقابت با هم، در پنهان، متحد شدند و با داشتن کنترل بازار انرژی آن‌طور که باید و شاید در صنعت انرژی سرمایه‌گذاری نکردند.

وی افزود: با گران فروشی و با تعیین قیمت‌ها به ظاهر در رقابت سر ناظران دولتی و غیره در بازار انرژی را هم کلاه گذاشتند و سودهای کلان به جیب زدند.

وی در پایان اظهار داشت: حالا که کرونا وضعیتی را پدید آورده که وضع اقتصاد انگلیس وخیم شده و تورم در حال افزایش است کم کم شرکت‌های خصوصی تولید و توزیع انرژی با افزایش بهای گاز طبیعی درشرایطی قرار گرفته اند که چاره‌ای جز اعلام ورشکستگی ندارند و درنتیجه تامین امنیت انرژی کشور که برعهده دولت است به مرحله بحران نزدیک شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |