جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 147528 08:58 1400/04/17
یوان به ارز نخست ذخیره صندوق ملی ثروت روسیه تبدیل شد

یوان به ارز نخست ذخیره صندوق ملی ثروت روسیه تبدیل شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
یوان به ارز نخست ذخیره صندوق ملی ثروت روسیه تبدیل شد

یوان به ارز نخست ذخیره صندوق ملی ثروت روسیه تبدیل شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی صندوق ملی ثروت این کشور به صفر رسیده و از طرف دیگر سهم یورو، یوان و طلا از این ذخایر بیشتر شده است. دلار تا پیش از این سهمی ۳۵ درصدی از این ذخایر داشت که اکنون به صفر رسیده و سهم پوند نیز از ک ذخایر به پنج درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما سهم یوان به ۳۹.۷ درصد و سهم یورو به ۳۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. ین ژاپن سهمی ۴.۷ درصدی و طلا سهمی ۲۰.۲ درصدی از این ذخایر دارند. 

روسیه با هدف کاهش وابستگی به دلار و آسیب پذیری اقتصاد خود در برابر تحریم ها تصمیم گرفته است تا به تدریج سهم دلار را از ذخایر ارزی خود به کمترین سطح ممکن برساند. طبق اعلام وزارت دارایی روسیه، در سال های اخیر ریسک های کلان اقتصادی و ژیوپلتیکی باعث شده است تا این وزارت خانه دست به اقدامات پیشگیرانه برای ثبات بخشی به اقتصاد کند. 

الکساندر پانکین- معاون وزیر خارجه روسیه- در مصاحبه ای خبری گفته است که تنش های سیاسی بین مسکو و واشنگتن، اطمینان طرف روسی را به دلار کاهش داده است. به گفته پانکین، در نتیجه تحریم ها و اقدامات غیر قابل پیش بینی آمریکا، شبهه هایی در خصوص کارآمدی استفاده از دلار در معاملات خارجی برای طرف روسی ایجاد شده و این کشور اکنون با دیگر کشورها در تلاش است تا اقدامات مقتضی را برای به حداقل رساندن ریسک های تحریمی و اخلال در جریان تجارت بین المللی اتخاذ کند. 

پیش از این ولادمیر پوتین- رییس جمهور روسیه- در جریان همایش اقتصادی سنت پترزبورگ گفته بود روسیه تمایلی به ترک استفاده از دلار ندارد اما با توجه به تحریم های آمریکا مجبور به انجام این کار است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |