جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2269 13:24 1393/03/16
گشایش‌های جدید ارزی ایران

گشایش‌های جدید ارزی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گشایش‌های جدید ارزی ایران

گشایش‌های جدید ارزی ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول : رئیس کل بانک مرکزی از گشایش‌های جدید ارزی در نتیجه افزایش صادرات نفت خبر داد و گفت: امسال صادرات نفت از 1 میلیون به 1 میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسیده است و این رقم در بهبود رشد اقتصادی و رفع تنگناهای ارزی موثر است

.
ولی‌الله سیف پنجشنبه شب در حاشیه بازدید از ضریح مطهر حرمین عسکریین در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار خود با علما و مراجع تقلید اظهار کرد: در این دیدارها از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شده و همچنین گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و تورم خدمت مراجع تقلید ارائه شد.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص نگرانی‌ها و نقطه نظرات مراجع تقلید به ویژه در خصوص مسئله دریافت دیرکرد در بانک‌ها گفت: مدعی نیستیم که آثاری از ربا در سیستم بانکی کشور وجود ندارد ولی دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی که صادر شده غیرربوی بوده و شبهه‌ای از ربا در آنها وجود ندارند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مشکل در شیوه اجرا در بعضی از شعب بانکی است، تاکید کرد: این شیوه اجرا موجب می‌شود که شبهاتی پیدا شود و وظیفه داریم که جلوی چنین اقداماتی را بگیریم.
وی با اشاره به اینکه نسبت به حذف ربا از نظام بانکی از سوی بانک مرکزی جدیت لازم وجود دارد، گفت: البته این نکته باید مدنظر قرار گیرد که این مسئله فقط با عزم جدی و انجام وظیفه بانک مرکزی حل شدنی نیست؛ باید مشتریان نظام بانکی نیز عزم لازم را داشته باشند که ربا وارد کسب و کار ایشان نشود.
وی با اشاره به اینکه تحقق بانکداری بدون ربا بخشی از وظیفه بانک مرکزی است، یادآور شد: نباید فقط به ایجاد بانکداری بدون ربا قانع باشیم بلکه باید هدفگذاری ما تحقق کامل بانکداری اسلامی باشد.
سیف همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه با وجود فتوای مراجع تقلید درباره حرام بودن جریمه دیرکرد ولی همچنان این رویه از سیستم بانکی حذف نمی‌شود، گفت: در خصوص پرداخت تسهیلات ما بر مبنای ضوابط تصویب شده شورای نگهبان وجه التزام داریم.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه وجه التزام در خصوص مشتریانی است که توانایی پرداخت اقساط را دارند اما عامدانه از این کار خودداری می‌کنند، تصریح کرد: البته افراد نیازمندی هستند که در پرداخت با مشکل روبه‌رو بوده و جریمه دیرکرد شامل حال آنها نیز می‌شود و باید بین این دو تفکیک ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه با کنترل تورم و ایجاد ثبات زمینه برای تحقق بانکداری اسلامی مهیا می‌شود، گفت: امیدواریم که شرایط به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند تفاوت بانکداری اسلامی و ربوی را درک کنند.
سیف با اشاره به اینکه بدهی کلان بدهکاران بانکی 84 هزار میلیارد است، گفت:‌ بانک‌ها با دریافت این منابع و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان می‌توانند در مسیر تقویت تولید حرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه این منابع تاثیر تورمی بر جامعه ندارد، یادآور شد:‌ با افزایش مطالبات قدرت نظام بانکی در خصوص اعطای تسهیلات بیشتر شده و امیدواریم که در این بخش با حمایت قوه قضائیه نتایج مطلوبی را شاهد باشیم.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه درصد مطالبات غیرجاری بانکی کشور بیش از 14 درصد است، گفت: این در حالی است که در این بخش 3 درصد رقم طبیعی است.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص همکاری نکردن بانک‌ها با برای پرداخت وام ازدواج گفت: در بخش وام ازدواج تسهیلات از محل منابع قرض‌الحسنه ارائه می‌شود و وقتی که منابع قرض‌الحسنه به میزان کافی وجود نداشته باشد در این بخش با مشکل روبه‌رو می‌شویم. البته به دنبال این هستیم که با ایجاد جاذبه‌های بیشتر منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را تقویت کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |