جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 42233 18:58 1395/07/23
گزارش مجموعه نشست‌های مؤسسه دین و اقتصاد در باره دست‌آوردهای توسعه‌ای دوران دفاع مقدس: پشتوانه رسانه ای عامل ایجاد سرمایه اجتماعی در سینمای ایران

گزارش مجموعه نشست‌های مؤسسه دین و اقتصاد در باره دست‌آوردهای توسعه‌ای دوران دفاع مقدس: پشتوانه رسانه ای عامل ایجاد سرمایه اجتماعی در سینمای ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گزارش مجموعه نشست‌های مؤسسه دین و اقتصاد در باره دست‌آوردهای توسعه‌ای دوران دفاع مقدس: پشتوانه رسانه ای عامل ایجاد سرمایه اجتماعی در سینمای ایران

گزارش مجموعه نشست‌های مؤسسه دین و اقتصاد در باره دست‌آوردهای توسعه‌ای دوران دفاع مقدس: پشتوانه رسانه ای عامل ایجاد سرمایه اجتماعی در سینمای ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رویا ایلکا گروه توسعه  چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های مؤسسه دین‌و اقتصاد که با هدف افزایش دانایی انباشته مردم ایران در باره دست‌آوردهای مدیریت کشور در دوران جنگ تحمیلی روز پنج شنبه در محل این مؤسسه برگزار شد. سید محمد بهشتی  در این نشست با بیان اینکه ملی بودن موجب توسعه می شود،گفت: همه امور به خصوصیات فرهنگی مردم بستگی دارد و تا زمانی که اینگونه به موضوعات نگاه نکنیم توسعه درکشور اتفاق نمی افتد لذا هرکاری که انجام شود ضد توسعه است همانند سازی که کوک نیست و ما هر نغمه ای که بزنیم صدای نابهنجار از آن بلند می شود و اینگونه نیست که فکرکنیم باید نغمه بیشتری بزنیم. وی با بیان اینکه هرزمان دولت فقیر شود فرصت خراب کاری نیز کمتر خواهد شد، افزود: در دهه اول انقلاب دولت فقیر بود پس فرصتی بود برای فکرو تامل زیرا بطور طبیعی فقر دولت را متواضع می کند و دولت به ملت نزدیک تر می شود. عباس میرزا هنگامی که جنگ تمام شد طی نامه ای به حاکم یزد از او خواست که خاندان بزرگ یزدی درمقابل دریافت آب و زمین مجانی به  آذربایجان بیایند که موجبات رونق و آبادی آذربایجان فراهم شود که این امر نشان می دهد درآن زمان دانشی به مختصات سرزمین و ویژگی های فرهنگی نقطه نقطه  کشور وجود داشته است اما امروزه مدیران همچین شناختی را ندارد لذا زمین ها را به حال خود رها می کنند که بدون مداخله به گلستان تبدیل شوند. وی با شاره به جشنواره فجر و نمایشگاه کتاب که درشرایط جنگ آغاز بکار کردند، گفت: این ها جزیی از سینمای ایران و مطابق جهت گیری کلی سینمای ایران هستند و خانه و موزه سینما نیز نقش تقویت کننده جریان کلی سینما را برعهده دارند. بهشتی با بیان اینکه دردنیا دونوع کشور برای برگزاری جشنواره داریم،گفت:  کشوری مانند ابوظبی سینما ندارد اما جشنواره دارد اما در مقابل کشورهایی هستند که تولید نیز دارند مانند جایزه اسکار که محور آن سینمای ملی آمریکاست. وی ادامه داد: قبل از انقلاب در سینمای ایران نیز جشنواره تهران برگزار شد اما همزمان با افتتاح آن روند افول سینمای ایران نیز آغاز شد تا حدی که درسال ۵۵ ورشکست شد . کشورهایی که تولید کننده هستند جهت نمایش جنبه هایی از وجوه فرهنگی سینمای خود و دیگر کشورها جشنواره  برگزار می کنند، که جشنواره فیلم فجر نیز به همین منظور افتتاح شد اما به مرور زمان به نوروز سینمای ایران  تبدیل شد. در سال های اول انقلاب کارنامه سینمای ایران هرسال در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آمد و بلافاصله  بعد از جشنواره نیز باید برای سال آینده برنامه ریزی  انجام می شد و خطاهای موجود را اصلاح می کردیم. از سال ۶۴ حضور بین المللی سینمای ایران آغاز شد  که جشنواره فجرنیز صحنه ای بود برای مخاطبان جهانی و کسانی که درفستیوال ها فیلم ها را انتخاب می کردند این افراد با حضور در این جشنواره فرصت این را داشتند که با یک نگاه کلی به سینمای ایران از ویژگی های آن برای سینما و جشنواره های کشورشان بهره برداری کنند. بهشتی با بیان اینکه سعی می کردیم از جشنواره فجر به نفع تقویت جریان تولید درسینمای ایران استفاده کنیم،افزود: به این نتیجه رسیده بودیم که قطعا سینمای ایران باید برای ایجاد سرمایه اجتماعی،  پشتوانه رسانه ای داشته باشد اما در سالهای بعد از انقلاب اخبار این حوزه توام با فساد و فحشا بود و در صفحه حوادث روزنامه ها جا داشت که جداکردن این دو حوزه مستلزم این ایجاد یک بیان رسانه ای اختصاصی برای سینما جهت ارتباط  بیشتر با عامه مردم بود.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |