رویا ایلکا
بخش پنجم و پایانی
نشست نقش و تاثیر برندها در بازارهای سیاسی باحضور فرشاد مومنی اقتصاددان و بهروز شیخ رودی کارشناس برندینگ در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد.
در این نشست بهروز شیخ رودی به ارزیابی جوهره برند شخصی در شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخت.
به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد،درادامه این نشست شیخ رودی با بیان شعار «دولت کار و کرامت» ابراهیم رییسی گفت: کرامت و کار از جایگاه خادمی ایشان در آستان مقدس مشهد نشئت میگیرد کار و کرامتی که میخواست تغییر به نفع مردم را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه این هم در ذهن مردم فقط بخشی مصداق بیرونی پیدا کرد،افزود: آقای رئیسی در پیامهایش از جذابیتهای اخلاقی استفاده کرده بود. همه آنچه میدیدید ارائه میشد، مبتنی بر جایگاه و اعتبار حضرت امام رضا (ع) بود. آقای رئیسی مقام قضائی بود و سابقهای نداشت که کاری انجام دهد. آنچه وجود داشت، کرامت بود؛ چون «کار» که مصداق بیرونی نداشت. بیشتر مصداق «کرامت» بود.
شیخ رودی با بیان اینکه اقناع این پیام هم به راحتی امکانپذیر نبود و نیست؛گفت: چون اقناع اثرگذار و پایدار باید به صورت مستقیم انجام شود، نه به صورت رابطهای. آقای رئیسی این را ملاک عمل خودش قرار داد و سعی کرد در انتخابات و فعالیتهایش قبل از انتخابات خودش را بهعنوان فردی که مشکلگشاست معرفی کند.
وی با اشاره به اینکه مخاطب ایشان مثل آقای قالیباف همه مردم ۹۶درصدی نبودند،افزود: بخشی از شهروندان بودند که نه راست هستند و نه چپ نه انقلابی هستند و نه ضد انقلاب. اینها مردمی عادی هستند که این کشور و نظام را دوست دارند؛ ولی میخواهند مشکلات زندگیشان حل شود. با کسی هم دعوا ندارند و دعوای روحانی و قالیباف هم برایشان مهم نیست.
وی ادامه داد: اگر به نقشههای آرا دقت کنید، هرجا پیوستگی و اعتبار مذهبی امام رضا (ع) نزد مردم بالاست، آقای رئیسی رأی بالاتری گرفت.
نمیخواهم بگویم بقیه امام رضا را دوست ندارند، خیر. میگویم امام رضا(ع) برایشان عنصر تأثیرگذار در رأیدهی بوده واز پشتوانه کرامت استفاده شده است.
این کارشناس برندینگ با بیان اینکه آقای رئیسی در تغییر به نفع مردم فقط توانست بخش مشکلگشایی را مطرح کند،گفت: موقعیتگذاری خوبی کرده بود؛ ولی ظهور و بروز و نمایش خوبی نداشت. از طرف دیگر جاهایی هم مسائلی بود که آقای رئیسی بهعنوان تولیت آستان قدس فارغ از بحث قضائی باید آنها را حل میکرد مثل مسئله پرداخت مالیات.
وی ادامه داد: رییسی از مالیاتندادن بقیه صحبت میکرد و میگفت دولت از کسبه خردهپا مالیات زیاد میگیرد اما آستان قدس از معافیت مالیاتی استفاده میکرد و خود به این پارادوکسها دامن میزد.