جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 166784 18:51 1400/10/04
گردشگری در کویر میان حصار بی‌توجهی‏ ها

گردشگری در کویر میان حصار بی‌توجهی‏ ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
گردشگری در کویر میان حصار بی‌توجهی‏ ها

گردشگری در کویر میان حصار بی‌توجهی‏ ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-شب‏های سرد، آسمان پرستاره و تپه‎های شنی زیبا نشانه‏های مناطق کویری بکراست. این مناطق نعمات خدادادی است که خداوند به ما ارزانی داشته است و باید از ظرفیت‏های گردشگری آن بهره‌مند شد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ درسال‏های اخیرموضوع گردشگری در کویر با به نوعی کویرنوردی و دیدن مناظر شگفت انگیز با استقبال خوبی از سوی گردشگران مواجه بوده است اما آن طورکه باید به استفاده ازظرفیت این مناطق توجه نشده است.

درادامه بررسی این موضوع با محمدرضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفتگویی ترتیب داده شده است.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران عنوان کرد: در حال حاضر سه چهارم کشور ایران متشکل از کویراست و بهره‌مندی از ظرفیت این مناطق یک فرصت پیش روی اقتصاد و معیشت مردم ایران محسوب می‏شود که باید آن را غنیمت شمرد بنابراین باید به طوری جدی به گردشگری در بیابان و کویر پرداخته شود.

محبوب‌فر افزود: گردشگری، راهی برای حفظ اکوسیستم، منابع آبی و مناطق طبیعی است.

وی ضمن ابراز تاسف نسبت به بی توجهی‌هایی که‏ نسبت به موضوع کویر در سال‏های اخیر به وجود آمده است، بیان کرد: بسیاری از مناطق کشورکه جزو مناطق کم‌آب و بی آب محسوب می‏شوند و از محدودیت منابع آبی برخوردارهستند، دارای بهترین جاذبه‏های کویری هستند.

محبوب فر افزود: متاسفانه با وجود عدم آب درمناطق کویری به جای پرداختن به کویر نوردی و گردشگری، کارخانه و صنایع آب بر دراستان‏هایی مانند یزد، کرمان و سمنان ایجاد شده است.

وی گفت: کلید رونق اقتصادی در مرکز کشور و نقطه‌ای که با کمبود آب مواجه است به  بحث کویر نوردی اشاره دارد به طورمثال روستای ورزنه دراستان اصفهان بیشترین خسارت را از بی آبی و بحران آب دیده است. اکنون ورزنه اصفهان از بیشترین آثار جاذبه گردشگری کویری از جمله تپه شنی و خانه‏های اکولوژیک برخورداراست.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدارافزود: علاوه براستان اصفهان مناطق بکری از لحاظ گردشگری کویردر یزد، کرمان و سمنان وجود دارد که می‏تواند مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه در این حوزه گوش شنوایی وجود ندارد.

** کویرنوردی و بوم‌گردی می‌تواند پاسخگوی اداره کشور باشد

به گفته محبوب فر، کویر نوردی و بوم گردی می‏تواند پاسخگوی اداره کشور باشد، حتی اگر نفت و سایرمنابع طبیعی هم نداشته باشیم . در حال حاضر کشورهای اروپایی و خاورمیانه حسرت کویر ایران را می خورند اما متاسفانه توجه به همین کویر نوردی که می‏توانست گردشگران بسیاری را به حضور در مناطق بیابانی در راستای پایداری محیط زیست جذب کند، مغفول مانده است.

وی افزود: اکنون انتقال صنایع آب‌بر از استان یزد و اصفهان در حالی مطرح می‏شود که این همه مدت آب را مصرف کردند و چون آبی وجود ندارد به سیستان و بلوچستان و هرمزگان منتقل کردند بنابراین ازابتدا باید به موضوع کویر نوردی  پرداخته می‏شود.

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران گفت: استان اصفهان جلوه ای از اکو توریسم، طبیعت گردی، کویر نوردی، گردشگری بیابان و کویر است یعنی اگر فقط به جاذبه‏ های گردشگری که تنها دراصفهان موجود است، توجه شود برای اداره کشور کافی است.

محبوب فر اظهار کرد: جلوه‏ های ویژه‌ای از طبیعت گردی درمناطق کویری استان‏های یزد، سمنان، بوشهر و هرمزگان و خراسان وجود دارد که به صورت خانه‏های اکولوژیک و آداب و رسوم مردم محلی مشاهده می‏شود که در روستاها گذران زندگی دارند و جلوه‌ای از گردشگری اجتماعی و قومی هستند که باید از این ظرفیت‏ها بهره مند شد البته گردشگران خارجی به محض ورود به ایران از این مناطق بازدید می‏کنند.

وی بیان کرد: باید به بحث گردشگری در کویر بها داده شود و نباید بر طبل نابودی منابع آبی، اکوسیستم و محیط زیست بکوبیم.

** مناطق کویری در تیر رس زمین‌خواران

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران اظهار کرد: همان طور که منابع آب را در کشور از دست دادیم، بی‌توجهی به کویر موجب شده تا مناطق کویری در تیررس زمین خواران قرار گیرد به طوری که جاذبه ‏های کویری و بیابانی به واسطه زمین خواری از بین رفته است.

محبوب فر بیان کرد:علاوه بر زمین خواری تا مانورهای نظامی بلای جان مناطق کویری کشور شده است و اصل زمین شناسی این مناطق در معرض خطر قرار گرفته است.

وی در ادامه عنوان کرد: هنگامی از مناطق کویری و بیابانی و توان آن‏ها در توسعه مناطق گردشگری صحبت به میان می آید، منظورجلوه‏های زیبای کویری است که در حال نابودی است و کویر را به موجب آن از دست می‏دهیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |